• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

1

محمد مالمیر ‌(روزنامه‌نگار) : پرده نقره‌ای، روایتگر قتل‌های ناموسی

  • کد خبر : 9421
  • 04 بهمن 1401 - 22:46
محمد مالمیر ‌(روزنامه‌نگار) : پرده نقره‌ای، روایتگر قتل‌های ناموسی
بزرگ ‌ترین درسی که فیلم به مخاطب می‌دهد این است که ازدواج اجباری و تحت سیطره قرارگرفتن زن ، عاقبتی جز تلخ‌کامی و ناکامی ندارد

 

محمد مالمیر ‌(روزنامه‌نگار) : فاجعه قتل‌های ناموسی روی پرده نقره‌ای سینما

قتل‌ ناموسی ، پدیده‌ای رایج در ایران است که قربانیان آن دختران مجردی هستند که به دست پدر یا برادر و یا زنان متاهلی هستند که به دست شوهر، برادر یا پدر خود به قتل می‌رسند . این پدیده در سینمای ایران سوژه فیلم‌های مختلفی ازجمله «مغزهای کوچک زنگ ‌ زده»، «خانه پدری»، «خانه دختر»، «عروس آتش» و «شنای پروانه» شده است و هر کدام از این فیلم‌ها از زاویه‌ای به موضوع قتل ناموسی و قدرت‌طلبی و سلطه ‌ی مردان علیه زنان پرداخته‌اند .

  • جنایت در خانه پدری

«خانه پدری» پرحاشیه‌ترین فیلم این فهرست است؛ اثری که در سال ۱۳۸۹ ساخته شد و سال ۱۳۹۳ پس از چند روز اکران، توقیف شد و مدت‌ها در فهرست فیلم‌های توقیفی ماند تا این‌که سال ۱۳۹۸ پس از کش و قوس‌های فراوان و سانسورهایی که روی آن اعمال شد، مُهر توقیف از روی آن برداشته شده و بار دیگر روی پرده رفت .

فیلم ، قصه ‌ی اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند و مشکلات زنان ایران را به تصویر کشیده‌ است، هر چند دلیلی که چندین بار برای توقیف آن اعلام شد، «خشونت علیه زنان» است . یک سکانس جنجالی تمام فیلم را تحت شعاع خود قرار داده است؛ جایی که پدر خانواده به دلایل ناموسی یا به قول خودش برای پاک ‌ کردن ننگ و حفظ آبروی خانواده، قبری برای دختر جوانش می‌کند و او را دور از چشم سایر اعضای خانواده دفن می‌کند . فیلم بدون این سکانس مشکلی برای اکران نداشت اما عوامل فیلم حاضر نبودند اصلی‌ترین سکانس که بقیه فیلم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد را حذف کنند و در نهایت نیز فیلم با انجام اصلاحات و با رعایت شرط سنی برای مخاطبان بالای ۱۶ سال به نمایش درآمد .

نمایش سکانس خشن دخترکشی در فیلم «خانه پدری» ، واکنش‌های مختلفی را در پی داشت . اکران مجدد این فیلم در سال ۱۳۹۸ با قتل «رومینا» به دست پدرش همزمان شد . کیانوش عیاری، کارگردان «خانه پدری» ، به کنایه گفت : «این اتفاق‌ها در ایران رخ نمی‌دهد . من این شایعات را باور نمی‌کنم ! »

برخی اعتقاد دارند که اگر چنین فیلمی زودتر اکران می‌شد شاید پدر رومینا، دختر نوجوانش را به قتل نمی‌رساند، اما از سویی دیگر برخی معتقدند که فیلمساز دوست داشته خشونت عریان را به رخ بیننده بکشد و به دنبال اصلاح و ترمیم نبوده است‌ .

جواد شمقدری، کارگردان سینما و تلویزیون ، درباره «خانه دختری» می‌گوید : « اکران این فیلم بدون اصلاحات لازم یک جنایت فرهنگی است . حتی سینمای غرب هم چنین صحنه‌هایی را نشان نمی‌دهند، حتی اگر واقعیت داشته باشد . » خبرگزاری ایسنا هم تحلیل متفاوتی در خصوص این فیلم دارد و می‌نویسد : « خانه پدری می‌تواند در گروه فیلم‌های انقلابی قرار گیرد؛ کدام کارگردان را می‌شناسید که این‌چنین غیرمستقیم و هنرمندانه توانسته باشد نقش‌آفرینی زنان در جامعه امروز ایران اسلامی را با گذشته پهلوی و قاجار مقایسه و روایت کند؟ »

«خانه پدری» حدود یک و نیم میلیارد تومان فروخت که کمتر از حد انتظار بود . پیش‌بینی‌ها بر این بود که از این فیلم استقبال بیشتری صورت بگیرد اما شاید اکران دیرهنگام آن و حاشیه‌هایی که ایجاد شد، جلوی موفقیت بیشتر آن را گرفت . شاید به همین دلیل است که کیانوش عیاری می‌گوید : از اکران «خانه پدری» هم خوشحال شدم هم متاثر .

  • ازدواج اجباری و تقابل سنت و مدرنیته

ازدواج اجباری و سوختن عروس در آتش ، تراژیک‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک زن رخ دهد . این سوژه داستان فیلم « عروس آتش » به کارگردانی زنده‌یاد خسرو سینایی است که در سال ۱۳۷۸ ساخته شد . فیلم ، داستان دختر عرب اهل جنوب با نام « احلام » را روایت می‌کند که دل‌بسته ‌ی استادش شده اما به حکم قوانین عشیره‌ای باید با پسرعمویش ازدواج کند . احلام مخالف این ازدواج است اما تنها خاله‌اش با او هم‌عقیده است و از او حمایت می‌کند . فشارها باعث می‌شود که عروسی احلام با پسرعمویش سر بگیرد اما در شب عروسی هر دو به آغوش مرگ می‌روند؛ احلام در آتشی که خود به پا کرده می‌سوزد و پسرعمویش به دست خاله ‌ی احلام کشته می‌شو د.

« عروس آتش » در زمان اکران با نقدها و نوشته‌ها ی خوب و ستایش‌آمیز ی مواجه شد و جوایز مختلفی نیز از جشنواره فیلم فجر، جشن خانه سینما و جشنواره کارلووی ‌ واری دریافت کرد . فیلم ، تقابل سنت و مدرنیته را به خوبی به تصویر می‌کشد و آداب و سنتی را نمایش می‌دهد که شاید برای بخشی از جامعه بیگانه باشد ، اما در اصل واقعیتی غیر قابل کتمان است . بیش از دو دهه از ساخت فیلم می‌گذرد و هنوز مستندهایی شبیه به داستان زندگی احلام از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شود . هر چند این سنت‌ها به مرور رنگ خواهند باخت ، اما شاید به پایان رسیدن قدرت‌نمایی مرد علیه زن و سلطه بر او یک آرمان و رویا باش د.

بزرگ ‌ترین درسی که فیلم به مخاطب می‌دهد این است که ازدواج اجباری و تحت سیطره قرارگرفتن زن ، عاقبتی جز تلخ‌کامی و ناکامی ندارد . در نهایت، دو زن، یکی نماینده جامعه مدرن ( احلام ) و دیگری نماینده جامعه سنتی ( خاله ) علیه سنت‌های پوسیده ‌ی جامعه مردسالار شورش می‌کنند اما متاسفانه راه‌حلی جز خودکشی و دیگرکشی نمی‌بینند و بدین شکل آتشی به پا می‌کنند که همه ‌ی اهل عشیره در آن می‌سوزند . همه ‌ی شخصیت‌ها می‌توانستند سرنوشت بهتری داشته باشند اما افسوس که چشم‌ها و گوش‌ها بسته است !

  • زن بی‌گناه قربانی دوئل گنده‌لات‌ها

هاشم، گنده ‌ لات محله‌ای در جنوب تهران است که متوجه می‌شود فیلمی از شناکردن همسرش ( پروانه ) در استخر بین هم‌محل‌های او در حال پخش است . هاشم که نوچه‌های زیادی دارد، با تعصب بی‌جا و کورکورانه و در اقدامی شوکه‌کننده، به زندگی همسرش پایان می‌دهد تا به باور خودش، آبروی خود را پیش نوچه‌ها و هم‌محل ه‌ای ‌هایش بخرد . در ادامه مشخص می‌شود که باعث و بانی پخش فیلم پروانه، گنده ‌ لات دیگری با نام مصیب است که برای انتقام ‌ گرفتن از هاشم دست به این اقدام زده است . دو لات با یکدیگر در جدال‌اند و در این میان با آبروی یک زن بی ‌ گناه بازی شده و به نام ناموس کشته می‌شود .

«شنای پروانه» محصول سال ۱۳۹۸ ، اولین ساخته ‌ی محمد کارت است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برنده چند سیمرغ شد و اکران موفقی هم داشت . کارگردانی حرفه‌ای، بازی‌های خوب و فیلمنامه ‌ی تاثیرگذار ازجمله دلایل موفقیت این فیلم است . بینندگان داستان‌هایی شبیه به ماجرای آنچه که برای پروانه اتفاق افتاد را در پیرامون خود دیده و شنیده‌اند، بنابراین داستان فیلم برای آن‌ها باورپذیر است و آن را با جدیت دنبال می‌کنند . علی ‌ رغم این ‌ که فیلم صحنه‌های خشنی دارد و برای رده سنی ۱۲ + به نمایش درآمده، اما اساسا می‌تواند تاثیر مثبتی روی تماشاگر بگذارد . هاشم که مرتکب قتل شده ، خیلی زود پشیمان می‌شود ؛ مرد تنومند و مغروری که حالا زمین‌گیر شده و برای بخشش به التماس و تمنا می‌افتد . هاشم مدعی است که عاشق پروانه بوده اما حقیقت این است که او مرتکب قتل همسر بی‌گناهش شده و به برادرش هم خیانت کرده است . سایر کاراکترهای فیلم که عمدتا شخصیت‌های منفی یا خاکستری هستند نیز عاقبت خوشی ندارند . خوشبختی از آن‌ها دور است، بسیار دور …

  • خانواده‌ای غرق خشونت و تعصبات کورکورانه

خشونت علیه زن در « مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده » فاجعه‌بارتر است ، زیرا در این فیلم پسری در بین دوره کودکی و نوجوانی که سن او اقتضا می‌کند در دنیای کودکانه خودش سیر کند ، مرتکب جنایتی بزرگ علیه خواهرش می‌شود و قلبش چنان از سنگ شده که از کرده ‌ی نادرست خود پشیمان هم نمی‌شود . دنیای کودکانه او خیلی زود فرو ریخته و تحت تاثیر زندگی غرق در تباهی برادران و اطرافیانش، به بیراهه و بزه ‌ کاری کشیده شده و حالا هر کاری از او بعید نیست، حتی خفه ‌ کردن خواهرش ! محیط آلوده او را نیز در خود غرق کرده و قاچاق، فقر فرهنگی و تعصب کور در او رخنه کرده است . او تنها بدمن ِ قصه نیست ، اما خشونت او علیه یک زن خطرناک‌تر و دردناک‌تر است . البته فاجعه ‌ی دیگر، هم‌دستی تمام اعضای خانواده حتی پدر و مادر در این جنایت است . پدر و مادر خانواده موافق کشتن دخترشان نیستند ، اما سکوت آن‌ها در برابر چنین فاجعه‌ای تاسف‌بار است .

« مغزهای کوچک زنگ‌ ‌ زده‌ » به کارگردانی هومن سیدی در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده ‌ی چهار سیمرغ ازجمله سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد . منتقدان نیز نقدهای مثبتی درباره این فیلم نوشته‌اند و از آن به‌عنوان یک فیلم گانگستری موفق ایرانی یاد می‌کنند . البته خشونتی که در این فیلم وجود دارد نیز با نقدهایی مواجه شده است . علی ‌ رغم آن ‌ که نمی‌توان وجود خشونت در فیلم را کتمان کرد اما به هر حال فیلم یک تصویر واقع‌گرایانه از بخشی جامعه ارائه می‌دهد و اتفاقا خشونت و تعصب کورکورانه را به چالش می‌کشد . کارگردانی بسیار خوب هومن سیدی و نقش‌آفرینی حرفه‌ای بازیگرانی نظیر نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی نیز در موفقیت این فیلم بی ‌ تاثیر نبوده است .

  • مرگ مشکوک

«خانه دختر» فیلم پر ماجرا و حاشیه‌ای است که سال ۱۳۹۳ ساخته شد و سه سال بعد با حذف و سانسور چند سکانس به صورت محدود به اکران درآمد . فیلم داستان دختری با نام « سمیرا » را روایت می‌کند که پس از آ ن‌ک ه مادر همسر آینده‌اش تصمیم می‌گیرد او را پیش دکتر زنان ببرد ، دست به خودکشی می‌زند . دو دوست صمیمی او وقتی به دنبال دلیل مرگ سمیرا می‌روند ، این موضوع از سوی پدر سمیرا مخفی می‌ماند . در این بین پدر سمیرا نیز به‌عنوان مظنون مطرح می‌شود و ادامه داستان پشت پرده ابهام مرگ سمیرا می‌گذرد .

«خانه دختر» از ابتدا درگیر برخی حواشی شد، ازجمله این‌که شایعه شده بود در یکی از سکانس‌ها، پدر به دختر تجاوز می‌کند، اما این موضوع از سوی شهرام شاه‌حسینی، کارگردان فیلم ، رد شد و او گفت: «کسی که می‌خواهد تجاوز پدر به دختر را در «خانه دختر» ببینید ، دست خالی بر می‌گردد ! » شاه‌حسینی تاکید کرد : « موضوع و مسئله ‌ی فوق هرگز در فیلم‌نامه ‌ی « خانه دختر » مطرح نبود و من نیز کوچک ‌ ترین اشاره‌ای به آن نداشتم . «خانه دختر» درباره ارزش و کرامت انسان است . »

پس از اکران عمومی فیلم، اعتراض‌ها به حجم ممیزی و سانسور بالا گرفت و برخی از تماشاگران که نسخه ‌ی اصلی فیلم را در جشنواره فجر دیده بودند اذعان کردند که بسیاری از سکانس‌های فیلم حذف شده یا تغییر کرده است . در حقیقت، در نسخه اصلی می‌توان هر یک از کاراکترها را در معرض اتهام تعرض به سمیرا دانست و به این صورت سایه اتهام تعرض تا حدودی از روی سر پدر او کنار رفته است .

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9421
  • نویسنده : محمد مالمیر
  • منبع : نیم‌روز
  • 41 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.