• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

3

کاظم طلیعی : هم‌سرکُشی (قتل ناموسی)

  • کد خبر : 10498
  • 23 بهمن 1401 - 22:01
کاظم طلیعی : هم‌سرکُشی (قتل ناموسی)
قتل‌هایی كه به دست شوهران انجام گرفته، عموماً پس از درگیری‌های لفظی، در اوج عصبانیت و گرفتار شدن در دام جنون لحظه‌ای بوده است و معمولاً طرح و نقشه‌ای از پیش طراحی شده برای قتل در ذهن نداشته‌اند

بحث از جرم و جنایت بدون در نظر گرفتن پیش‌زمینه‌های اجتماعی و اقتصادیِ آن، راه به جایی نمی‌برد. جرم و جنایت یک پدیده‌ی اجتماعی‌ست که بدون شناخت علت نمی‌توان معلول را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به نتیجه رسید.

طی چند دهه‌ی اخیر به دلیل درهم ریختن شرایط اقتصادیِ خانواده‌ها که به‌هم‌ریزیِ ارزش‌های اخلاقی را به دنبال داشت، جرم و جنایت به امری روزمره و عادی تبدیل شد. دیگر دعوا و درگیریِ برادر با برادر، پسر با پدر، زن با شوهر، امر عجیبی نبود و هرچه که شرایط اقتصادی ناگوارتر می‌شد اضمحلال ارزش‌های اخلاقی نمود بیش‌تری می‌یافت و سطح درگیری‌های شخصی، خانواده‌گی و اجتماعی عمیق و عمیق‌تر می‌شد.

دعواها و درگیری‌ها از سطح بگومگوها و جدال‌های لفظی فراتر می‌رفت و کم‌کم رنگ خون به خود می‌گرفت. طرح توطئه، سناریوهای از پیش برنامه‌ریزی شده و اجیر جنایت‌کاران حرفه‌ای، مقدمات یک جنایت از پیش طراحی شده را به پیش می‌برد. سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، قتل، فرزندکشی، پدرکشی و پدیده‌هایی از این قبیل به شدت رایج شد و کم‌تر روزی‌ست که خبری از آن در صفحات روزنامه‌ها درج نشود. امری که سابقاً بسیار به ندرت اتفاق می‌افتاد.

در گذشته اگر موارد معدودی از هم‌سرکُشی گزارش می‌شد، عمدتاً مربوط به قتل زن به دست شوهر بود که حدود ۹۵ درصدِ قتل‌های این‌چنینی را شامل می‌شد و تنها در کم‌تر از ۵ درصد موارد، قتل شوهر به وسیله‌ی زن گزارش شده است که این خود نشانه‌ای از حاکمیت مردسالاری بر جوامع یادشده و اطاعت‌پذیریِ محض و مطلق زنان و در واقع وجود خارجی نداشتن آنان در همان جوامع به حساب می‌آمد. اما در سال‌های اخیر با تغییراتی که در شرایط زیست اجتماعی زن‌ها به وجود آمده است، خانم‌ها هم وارد ماجرا شده و توانایی‌های خود را در این زمینه نشان داده‌اند به‌طوری که اینک بیش از ۵۰ درصد هم‌سرکشی‌ها، قتل‌هایی‌ست که به دست زن‌ها و یا به دستور و تحریک و مشارکت آنان صورت گرفته است.

قتل‌هایی که به دست شوهران انجام گرفته، عموماً پس از درگیری‌های لفظی، در اوج عصبانیت و گرفتار شدن در دام جنون لحظه‌ای بوده است و معمولاً طرح و نقشه‌ای از پیش طراحی شده برای قتل در ذهن نداشته‌اند حتا در شرایطی که به رابطه‌ی هم‌سر خود با مرد دیگری مشکوک بوده ومدت‌ها در این زمینه تعقیب و مراقبت انجام داده‌اند. معمولاً هم پس از قتل از عمل خود پشیمان شده‌اند که البته این پشیمانی سودی برای آن‌ها نداشته است. اما زن‌ها به دلایل مختلف و از جمله ضعف نیروی جسمانی نسبت به مرد، عمدتاً قتل‌ها را با برنامه‌ریزی، طراحی، تهیه‌ی مقدمات و بعضاً با شراکت دیگران انجام داده‌اند و معمولاً هم پس از پایان کار احساس شعف و پیروزی کرده و اظهار پشیمانی نمی‌کنند شاید به این دلیل که چون روندی که طی پروسه‌ای وقت‌گیر منجر به طرح نقشه و قتل شده است، ادامه‌ی شرایط موجود را از دیدگاه زن غیرممکن کرده بود و با انجام قتل احساس رها شدن می‌کند.

عمده‌ترین دلیلی که موجب ارتکاب قتل شوهر به وسیله‌ی زن می‌شود پی‌بردن به خیانت شوهر و ارتباط او با زنان دیگر است یا دست‌کم شک و سوءظن در این مورد اما تنگناهای اقتصادی، اعتیاد و خشونت‌های فیزیکی شوهر در خانه هم عواملی هستند که موجب دست زدن به قتل از جانب زنان می‌شود.

محدثی: ضمن تشکر از آقای طلیعی‌ی عزیز، باید عرض کنم که پژوهش من نظر ایشان را در باره‌ی عمده‌ترین علت شوهرکشی تأیید نمی‌کند.

کم‌تر دیده شده که زنانِ هم‌سرکش در جدال رویاروی از چاقو به عنوان ابزار قتل استفاده کنند چون به دلیل ضعف جسمی نسبت به مرد، معمولاً در چنین مواردی بازنده‌اند. عمده‌ی قتل‌ها به وسیله‌ی زنان وقتی انجام می‌گیرد که شوهر در خواب باشد. در این موارد هروسیله‌ای از جمله چاقو، بیل، کلنگ، تبر، میله‌ی آهنی، چکش و… مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به دلیل کینه‌ی عمیقی که در دل زن لانه کرده است با نقشه و طرحی از پیش آماده شده به وسیله‌ی سم شوهران‌شان را به قتل می‌رسانند و در مواردی هم دیده شده که به دلیل تنفر زن از شوهر به دلایل متعدد از جمله اعتیاد و خشونت فیزیکی یا ایجاد رابطه با مردی دیگر، شوهر خود را با مشارکت معشوق از پای درمی‌آورد و در مواردی هم برای از بین بردن شوهر، دست به اجیر کردن جنایت‌کار حرفه‌ای زده و قتل شوهر را به دست دیگری به انجام می‌رساند که همه‌ی این موارد نشان از ضعف جسمیِ زن نسبت به مرد دارد. اما مردان در مواجهه با چنین موقعیتی خود اقدام می‌کنند و به دلیل برتری نیروی بدنی عمدتاً زنان را خفه می‌کنند. بیش‌ترین ابزاری که در این مورد از سوی مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد در درجـه‌ی اول پنجـه‌ها‌ی قوی‌ست کـه دور گردن زن حلقه می‌شود و یا در نهایت روسری و بالش و طناب می‌باشد.

عمده‌ترین دلیل هم‌سرکشیِ مردان هم پی‌بردن به خیانت هم‌سران خود یا سوءظن در این مورد است. حتا در مواردی زنان یا مردان، دچار بیماری سوءظن می‌شونـد و بی‌آن‌که خیانتی در بین بوده بـاشد، دچار توهم شده و با قوت گرفتن این توهم در آنان دست به قتل هم‌سر می زنند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10498
  • نویسنده : کاظم طلیعی
  • 103 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.