• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

6

این روزها؛ لاله‌زار | اسکندر مختاری

  • کد خبر : 664
  • 20 بهمن 1400 - 22:58
این روزها؛ لاله‌زار | اسکندر مختاری
در پاسخ به این پرسش که چرا لاله‌زار اهمیت دارد، می‌توان گفت اهمیت‌اش به آن است که در تاریخ صدساله اخیر توسعه شهری تهران ارزشی به‌اندازه خیابان لاله‌زار تولید نکرده‌ایم.

سال‌هاست در انتظار تحولی در خیابان لاله‌زار هستم. تحول دلخواه همان برداشتن نقاب از سیمای خیابان و از آشفتگی‌های آن است. آشفتگی‌های شکلی و آشفتگی‌های محتوائی! این‌جا برای این حجم از فعالیت و برای این‌نوع از فعالیت مناسب نیست و این ظرف با مظروفش انطباق ندارد. اینجا زمانی قطب فرهنگی شهر برای ورود به عصر جدید بود. اینجا زمانی پوشیده از باغ‌های وسیع و خانه‌باغ‌های رجال شهر بود. در اینجا نخستین هتل‌ها، تئاترها و سینماهای شهر شکل گرفت و به‌عنوان یک مرکز، مخاطبینی به گستره تمام اهل شهر داشت؛ امروز این آشفتگی و ازهم‌پاشیدگی شایسته آن نیست و باید بر این قامت سالخورده و پوشیده از غبار زمان، ردایی مناسب بر تن کرد که شایسته قامت‌اش باشد؛ اما در عمل چنین نشد و لاله‌زار لاعلاج ماند و همچنان چشم‌انتظار از راه رسیده دستانی توانگر برای نجات از اضمحلال و فروپاشی است.

در پاسخ به این پرسش که چرا لاله‌زار اهمیت دارد، می‌توان گفت اهمیت‌اش به آن است که در تاریخ صدساله اخیر توسعه شهری تهران ارزشی به‌اندازه خیابان لاله‌زار تولید نکرده‌ایم. این در حالی است که در این صدساله، دانش شهرسازی و معماری‌مان توسعه یافته است. از آموزش گرفته تا فرصت‌های توسعه، که هر دو به ظاهر در شرایط بهتری نسبت به سال‌های تولد لاله‌زار بوده‌اند. از این‌رو اگر گفته شود شکل‌گیری لاله‌زار یک فرصت تاریخی غیرقابل‌تکرار بود، سخن گزافی نیست.

خیابان لاله‌زار نشانه‌هایی از شعور و شکوفایی یک دوره از تاریخ تحولات شهری معاصر را در خود دارد. این دوره از تاریخ شهر و توسعه شهری، ارزش‌محور بود و به‌همین‌دلیل استمرار یافت. از سویی دیگر این دوره از تاریخ تحولات شهری که در خیابان لاله‌زار متجلّی است به آن میزان از قوام و پایداری برخوردار بود که تا امروز باقی‌مانده و حامیانی دارد از جنس اهل فرهنگ.

دغدغه اهل فرهنگ هم نسبت به لاله‌زار اتفاقی نیست و از شواهد و دلایلی برخوردار است. اهل فرهنگ، لاله‌زار را یک مکان – خاطره می‌دانند. مکان – خاطره‌ای سراسر مملو از وقایع تاریخ و خاطرات اهل شهر از حضور در خیابان و بهره‌مندی از آن؛ از مدرسه سن‌لوئی گرفته تا گراند هتل، تئاتر نصر، تئاتر پارس، سینمای متروپل، سینما ایران، سینما نادر و…؛ از مسجدامین‌السلطنه و پاتوق‌های هدایت گرفته تا سخنرانی‌های پرشور آیت‌الله طالقانی در آن. از منزل سفیرکبیر کشورهای اروپایی گرفته تا عمارت پیرنیا و اتحادیه و علاء‌الدوله و… همگی نشانه‌هایی خاطره‌انگیز از شهر هستند که هنوز پابرجاست. افزون بر تمام این‌ها هنوز لاله‌زار از یک برند شهری زیبا و باکیفیت برخوردار است که از جهت یکپارچگی در سیمای شهری یک قرن اخیر بی‌همتاست. اما این ارزش‌ها از چند دهه اخیر تا به امروز در معرض تهاجم سوداگری و کج‌فهمی است و این هجوم تمامی ارزشش را در معرض مخاطره قرار داده است.

چه باید کرد و چه می‌توان کرد؟

می‌توان تسلیم شرایط شد و لاله‌زار را به سوداگران واگذار نمود تا مراکز تجاری بزرگ بسازند و خیابان خاطره‌انگیز شهر را به بارانداز خود بدل کنند و انبوهی از موتورسیکلت‌سواران در آن جولان دهند و پیاده‌راه‌ها به پارکینگ موتورسیکلت‌ها اختصاص یابد. چنانکه امروز در لاله‌زار تنها ماشین‌های باری و بارکش را می‌توان دید و موتورسیکلت‌های پارک‌شده در همه‌جا و باربرهای شتابان با بارهای سنگین که اجازه ترددِ بدون دغدغه به‌هیچ عابری را نمی‌دهند.

راه دیگر این است که می‌توان این دغدغه را با اصرار به فعال‌سازی عناصر و اجزای پرشمار فرهنگی همراه کرد و از توسعه مراکز فعالیتی ناسازگار نظیر انبارهای کالا و کارگاه‌های تولید کاست تا یک مکان – خاطره شهر با هویت اولیه که بخشی جدانشدنی از هویت شهری تهران است همساز شود. دغدغه‌مندی هویت، حق اهل شهر است و بخشی از حقوق عمومی شهر به حساب می‌آید. اصرار بر احصاء هویت شهر با احیاء خیابان لاله‌زار خواسته اهل فرهنگ است. این مطالبه عاری از نفع شخصی است و منافع عمومی شهر را مورد توجه قرار می‌دهد. احیاء خیابان لاله‌زار، احیاء هویت شهری تهران و خواسته اهل فرهنگ برای پایداری شهر تاریخی است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=664
  • نویسنده : اسکندر مختاری
  • منبع : مجله نیم روز
  • 518 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.