• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
::: 3291 ::: 2
0

: آخرین مطالب

سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) روسیه آینده خود را می سوزاند | آندره ئی کولسینیکوف (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی* بابا حسن | الهام کریمی* رویای حزبی از جنس اکثریت مردم، حزب عدالت ایران | بهزاد کاظمی سربلند در عرصه‌های گوناگون | محمود کاشانی چشمی و چراغی که بود| علیرضا فخیمی* جانِ جان برکف ما | طاهره فخیمی* فراتر از وکیل | محمد حسین زارعی

5

نگاهی به آرامستان تاریخی ظهیرالدوله شهر تهران

  • کد خبر : 11797
  • 13 اردیبهشت 1402 - 22:55
نگاهی به آرامستان تاریخی ظهیرالدوله شهر تهران
ظهیرالدوله به همراه همسرش تمام ثروت خود را در راه خدا خرج کردند و این ایام درویش حسین و درویش خرم از زاهدانی بود که در محل گورستان خانه داشتند و از ظهیرالدوله مراتب عرفان می آموختند و در همین ایام صفاعلی از پیروان خانقاه نعمت اللهی صفی علی شاه شد و انجمن اخوت را بنیانگذاری کرد

نباید فراموش کنیم آرامستان‌ها هویت و شناسنامه شهر هستند.

در یکی از نقاط پرطرفدار گردشگری شمیران در خیابان دربند آرامستانی قدیمی قرار دارد که بر سردر ورودی آن نوشته شده آرامگاه صفا ظهیرالدوله، که یک آرامستان ۱۳۰ ساله پر رمز و راز می باشد و به واسطه بزرگان و مشاهیر ایرانی شهرت پیدا کرد. و اکثر بازدیدکنندگان از بستگان و آشنایان مدفونین میباشند

این آرامستان تاریخی در سال ۱۳۷۸ از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. وقتی در آرامگاه ظهیرالدوله قدم برمیدارید سیر صد ساله اخیر ایران پیشروی چشمانتان خواهد بود

صفاءالدین تبرائیان در کتاب چهره هایی در خاک نوشته است، مساحت گورستان در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است در حالی که در گذشته ۱۰۰۰ متر و به هنگام تکوین کمتر از این عدد بوده است پس میتوان نتیجه گرفت که به مرور زمان به مساحت آن اضافه شده و در آیت آرامستان ۵۸۱ قبر از شاعران تا نویسندگان تا سیاست‌مداران تا هنرمندان وجود دارد.

بعد از درگذشت #ظهیر_الدوله در سال ۱۳۰۳ بسیاری از دوستان و هنرمندان و رجال سیاسی در این گورستان دفن شدند و در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ تنها با داشتن اجازه‌نامه خاص به صورت محدود دفن مردگان در این مکان انجام می‌شد و آخرین تدفین در آرامگاه ظهیرالدوله در سال ۱۳۵۶ که متعلق به #فروغ خواجه نوری نامور به همایونفر (ندیمه تشرف پهلوی) بوده است.

یکی از ویژگی های این آرامستان سنگ قبر های متفاوتی است که هر کدام به شکلی تراش خورده اند و سنگ قبرها شبیه به یکدیگر نیستند بلکه به تناسب شغل و شخصیت و جایگاه ادبی و هنری و سیاسی فرد متوفی طراحی و ساخته شده اند مانند نت موسیقی روی سنگ قبر نوازندگان و یا سروده های خود شاعران روی سنگ قبرشان حک شده است

نخستین فردی که بعد از #ظهیرالدوله در این آرامستان به خاک سپرده شد ایرج میرزا شاعر بود و در ضلع شمالی #آرامستان مقبره ملک الشعرای بهار دیده می شود و بعد از ۱۶ روز از مرگ ملک الشعرای بهار در سال ۱۳۳۰ غلامرضا رشید یاسمی نویسنده و مترجم و شاعر معاصر و استاد دانشگاه تهران از دنیا رفت و در ضلع شرقی آرامگاه بهار به خاک سپرده شد.

محمد حسین لقمان ادهم معروف به لقمان‌الدوله‌ بانی بیمارستان لقمان تهران بود که مزار او در ضلع غربی مقبره بهار است. دیگر بزرگانی که در آرامگاه ظهیرالدوله دفن شده‌اند عبارتند از: رهی معیری، فروغ فرخزاد، روح الله خالقی، #قمر_الملوک_وزیری، مرتضی و رضا محجوبی، سرتیپ حیدر قلی پسیان.

علی قلی خان دولو قاجار در سال ۱۲۴۳ متولد شد و پدرش محمد ناصر خان ظهیرالدوله همگام تولد او از سوی ناصرالدین شاه در شیراز ماموریت داشت و بعد از فوت پدرش به دلیل اعتمادی که ناصرالدین شاه به این خاندان پیدا کرده بود علی خان را با همان لقب ظهیرالدوله به سمت وزیر تشریفات منصوب کرد و فروغ الدوله یکی از دخترانش که جز زنان باسواد و هنرمند بود را به عقد علیخان در آورد.

ظهیرالدوله داماد ناصرالدین شاه علاوه بر وزارت تشریفات دربار و مسئول برگزاری جشن‌های پنجاهمین سال سلطنت ناصری، حکمران تهران مازندران گیلان همدان و کرمانشاه نیز بود.

ظهیرالدوله دارای سه فرزند پسر و سه فرزند دختر بود هر سه فرزند دختر در ظهیرالدوله به خاک سپرده شدند.

ظهیرالدوله به همراه همسرش تمام ثروت خود را در راه خدا خرج کردند و این ایام درویش حسین و درویش خرم از زاهدانی بود که در محل گورستان خانه داشتند و از ظهیرالدوله مراتب عرفان می آموختند و در همین ایام صفاعلی از پیروان خانقاه نعمت اللهی صفی علی شاه شد و انجمن اخوت را بنیانگذاری کرد و بعد از فوت ظهیرالدوله او را در همه باغ در محلی که ظهیرالدوله همیشه زیر درختی می نشست به خاک سپردند و اینگونه شد که آرامستان ظهیرالدوله به وجود آمد و بسیاری از بزرگان ادب و هنر و سیاست وصیت کردند در این گورستان به خاک سپرده شوند.

اتاقکهای دورتادور گورستان ظهیرالدوله اکنون مخروبه و متروکه است ولی همچنان نوادگان درویش حسین و درویش خرم نسل به نسل با هزینه شخصی از این محل نگهداری و مراقبت می کنند.

در سال ۱۳۶۶ سیلی که وارد تهران شد بسیاری از سنگ قبرها اطلاعات مدفونین و فرش های قیمتی کاشان در گورستان را از بین برد و همین خانواده با دست خالی گل‌برداری آرامستان را انجام دادند تا سنگ قبرهای نام آوران محفوظ بماند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11797
  • منبع : نیم‌روز
  • 69 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.