• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
::: 3304 ::: 0
0

: آخرین مطالب

موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز

2
بازخوانی دیدگاه دکتر باوند درباره جدایی بحرین و رژیم حقوقی دریای‌خزر

از «رنج‌سیاسی» تا تأمین «حقوق‌حقه» ایران

  • کد خبر : 16280
  • 30 آذر 1402 - 1:42
از «رنج‌سیاسی» تا تأمین «حقوق‌حقه» ایران

دو موضوع پذیرش جدایی بحرین از ایران درسال ۱۳۴۹ و همچنین فروپاشی اتحادجماهیرشوروی درسال ۱۳۶۹ که باعث شکل‌گیری کشورهای جدید در سواحل دریای‌خزر و به‌دنبال آن طرح مسئله تعیین رژیم‌حقوقی دریای‌خزر آغاز شد، از دیدگاه دکتر باوند حائز اهمیت است، برآن شدیم تا بخشی از نظرات استاد که در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی تابناک […]

دو موضوع پذیرش جدایی بحرین از ایران درسال ۱۳۴۹ و همچنین فروپاشی اتحادجماهیرشوروی درسال ۱۳۶۹ که باعث شکل‌گیری کشورهای جدید در سواحل دریای‌خزر و به‌دنبال آن طرح مسئله تعیین رژیم‌حقوقی دریای‌خزر آغاز شد، از دیدگاه دکتر باوند حائز اهمیت است، برآن شدیم تا بخشی از نظرات استاد که در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی تابناک و خبرآنلالبن آمده است را برای آگاهی خوانندگان بازنشر کنیم.

چکیده‌ای از فیلم سخن و دیدگاه استاد باوند درخصوص جدایی بحرین از ایران درسال ۱۳۴۹ که به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خاطره ایشان در دهه ۸۰ توسط مرکزاسناد انقلاب‌اسلامی، آرشیو تاریخ شفاهی مرکز، شماره بازیابی ۵۳۰۰ ثبت‌وضبط شده است. فیلم آن نیز در ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ توسط «تابناک» بازنشر شده است:

در زمانی‌که هنوز بحرین از ایران جدا نشده بود، اردشیر زاهدی در هتل والدوف آستودیا نیویورک ضمن بحث درباره بحرین گفت: اگر من به‌عنوان وزیرخارجه روزی در پای سندی امضا بکنم دائر به اینکه بحرین از ایران جدا بشود، باید دست من را قطع کرد. ولی بعد که کار انجام گرفت، ایشان وزیرخارجه بود، امضا هم کردند و نه‌تنها دستشان قطع نشد بلکه کماکان پست را هم داشتند.

در آن‌زمان بیشتر اعضای وزارت‌خارجه در جلسه‌هایی که تشکیل می‌شد و مشارکت داشتند، احساسات خاصی نسبت به جدایی بحرین از ایران نداشتند. متاسفانه آنان هیچ عکس‌العمل انتقادآمیزی یا چالش‌گرانه‌ای نداشتند. این امر یک‌مقدار حاکی‌از این است که واقعاً به‌هردلایلی سیاست‌استعماری به‌طور غیرمستقیم بوده و حکومت‌های وقت تمایلی نداشتند این مسائل چه درسطح آکادمیک و چه درچارچوب مطبوعاتی یا مسائلی دیگر مطرح شود.

جدایی بحرین از ایران برای من؛ احساس یک «رنج‌سیاسی» است. به‌این‌دلیل که رساله لیسانس من درمورد بحرین بود. یعنی آگاهی از سوابق و مسائل داشتم، اسناد بحرین را در وزارت امورخارجه انگلستان یعنی آن اسنادی را که در ایران نبود، مطالعه و پی‌گیری کرده بودم. من بر این باور بودم که ایران می‌تواند در امور و حاکمیت بحرین نوعی مشارکت داشته باشد.

بخشی از دیدگاه استاد باوند در مناظره با دکتر پیروز مجتهدزاده به تاریخ ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۸۹ در «خبرآنلاین» که دوباره در ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ بازنشر شده است:

حفظ حداقل «حقوق‌حقه» رژیم‌حقوقی دریای‌خزر:  رژیم‌حقوقی دریای‌خزر ماهیت حقوقی دارد اما هر مساله‌حقوقی در جهان امروز پوشش سیاسی دارد و منافع اقتصادی سرمایه‌گذاران می‌طلبد تضمین‌جدی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. بنابراین موضع‌گیری‌هایی که صورت گرفته در جهتی بوده که بار سیاسی داشته و مسائل اقتصادی مستتر در آن بوده است.

دریای‌ مازندران براساس سیستم‌مشاع در قراردادهای (۱۹۲۱ – ۱۹۴۰) بحث شده و برای تکمیل آن سندی اضافه شده که در آن آمده دریای مشترک ایران و شوروی مشترک درتمام پهنه دریا. واژه مشترک همان مشاع (Condominium) است. تعهدات و قراردادهای قبلی باید مبنای رسیدگی قرار گیرد و عوامل دیگر هم همراه آن مورد توجه باشد.

دو کشور ایران و شوروی قائل به‌نوعی از سیستم‌مشاع در پهنه‌آبی دریا بودند. آن‌ها نگفتند تقسیمی در خزر شکل گرفته چرا که سند تقسیمی در مورد خزر وجود ندارد. در تمامیت پهنه آن‌ها دارای حقوق مشترک و مشاع بودند. با نگاه به پیشنهاد روسیه در دبیرخانه سازمان‌ملل‌متحد نیز مشخص می‌شود که سیستم‌مشاع مدنظر است. پیشنهاد آقای پریماکوف بود وی مشاع‌محدود را مطرح کرد.

من براین باورم اگر رژیم‌حقوقی دریای‌خزر به داوری دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع شود، البته منوط به رضایت طرف‌های دیگر، می‌توان مشکل را حل کرد. بعید می‌دانم چهارکشور ساحلی خزر این را بپذیرند اما کشوری‌که خواستار ارجاع است، می‌تواند از نظر روانی در رابطه با حفظ حداقل «حقوق‌حقه» خود موضع مستحکم‌تر داشته باشد.

قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ مبنای حقی از یک چارچوب بوده اما تحولاتی صورت گرفته و حال برای رسیدگی باید هم تعهدات قراردادی و هم رویه را مدنظر قرارداد. به‌این‌ترتیب تصمیم را براساس «انصاف» اتخاذ خواهندکرد. اگر انصاف براساس اراده حاکمه کشورها که مبنای ایجاد قراردادهای مذکور بوده، ملاک قرار گیرد، سهم ایران در این پهنه‌آبی مشترک حتی فراتر از ۲۰درصد است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=16280
  • 58 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.