• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
::: 3335 ::: 7
0

: آخرین مطالب

از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم

3

آیینه‌ اوهام … | خورشید سلیمانی

  • کد خبر : 12067
  • 30 بهمن 1401 - 9:54
آیینه‌ اوهام … | خورشید سلیمانی
چرا آموزش مسائل جنسی در مدارس تابوست ولی‌کودک‌همسری امری عادی تلقی می‌شود؟ آیا بهره‌کشی جنسی، خشونت خانگی، افسردگی، اضطراب، و انواع بیماری‌های جسمی و روحی مثل سرطان دهانه رحم احیانا ارتباطی با این تابو ندارد؟

سخن‌شناس نیستید. ورنه سخن اهل دل را خطا نمی‌نامیدید وگوشِ هوش به پیغامِ آنها می‌سپردید. اما شما، آقایان نظام! در خلوت انسِ خویش، نسخه‌ طاعت و پیمان و صلاح می‌نوشتید در حالی که دلسوزان، قرار و طاقت در کف نهاده، چراغی در باد برافروخته و به دنبال راه نجاتی می‌گشتند.

از راهِ خطا رفتید. سوز جگر ما را ندیدید و از دایره‌ هشیاری و صلاح و تقوا دیرزمانی است بیرون افتاده‌اید. بر باد دادن‌ سرمایه‌های مُلک و مملکت عادت زشت ثانویه و بلکه اولیه‌ شما شده و هرچه می‌کارید، جز خرمنی سوخته نصیبتان نمی‌شود.

و حالا پس از آن‌همه تسهیلات، امتیازات، وام‌ها، خودروها و القابِ پر طمطراق و بی معنایی که خرج کردید تا به دلایلِ واهی بر جمعیت کشور بیفزایید، مرکز آمار گزارش داده که فرزندآوری در سال ۱۴۰۱ به کمترین میزان خود در ۱۱ سال اخیر رسیده است.

زمانی که خود را به در و دیوار می‌زدید تا با طر‌ح‌هایی مثل جوانیِ جمعیت و واگذاری خودرو به مادران زیر ۱۸ سال و اعطای وام ازدواج ۲۰۰ میلیونی به دختران زیر ۲۳ سال آنها را تشویق به فرزندآوری کنید، دلسوزان و صاحب‌نظران گفتند نکنید. اما پاسخ شنیدند: نکته‌ سربسته چه دانی؟ خموش …

کودکان را تشویق به ازدواج کردید. به پدرانِ گرفتار وعده‌ وام دادید و به پسرانِ حسرت‌مند، قولِ اتومبیل. به مدارس‌کردستان بخشنامه فرستادید که دختران را درکلاس‌های ازدواج و فرزندآوری بنشانند. در کتابهای درسی (مدیریت خانواده پایه ۱۲) به نوجوانان القا کردید که ازدواج سن ندارد و فقط شرایطی دارد (عقد طولانی و عقد کوتاه). به ازای هر فرزند تسهیلاتی در نظر گرفتید که با ورود فرزند پنجم و بعدتر، به ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد. به دانش‌آموزان متاهل اجازه دادید در کنار دیگران سر کلاس حاضر شوند تا به خیال خودتان با یک سنگ، چند گنجشک را بزنید. و هزار و یک خروش و ولوله‌ دیگر….. اما نشد و حالا شما،آقایان! درمانده‌اید که سرانجام این سودا چه خواهد شد.

اکنون این ماییم. زبان‌های گویا که نه، نیمه الکن جامعه که از سوال ملولیم و از جواب، خجل. به ما بگویید در «لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» چرا دخترانِ زیر ۱۳ سال شامل بند مقابله با ازدواج اجباری نمی‌شوند؟

آیا افزایش ده و نیم درصدیِ ازدواج دخترانِ ۱۰ تا ۱۴ سال در سال ۹۹ ، نسبت به سال گذشته، احیانا ارتباطی با این لایحه ندارد؟ چرا در بند ۱۰۴۱ همین لایحه، ازدواج دختران ۱۱ و ۱۲ ساله با رضایت پدر جایز شمرده شده؟ آیا ترک تحصیل‌ها، سقط جنین‌ها، قتل‌های ناموسی، به اجرا گذاشتن مهریه‌ها و طلاق‌ها احیانا ارتباطی با این بند ندارد؟

چرا آموزش مسائل جنسی در مدارس تابوست ولی‌کودک‌همسری امری عادی تلقی می‌شود؟ آیا بهره‌کشی جنسی، خشونت خانگی، افسردگی، اضطراب، و انواع بیماری‌های جسمی و روحی مثل سرطان دهانه رحم احیانا ارتباطی با این تابو ندارد؟

چرا حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یازدهم، کودک‌همسری را فقط به ازدواج‌های ۹ و ۱۰ ساله اطلاق کرده و گفته دختر ۱۳ ساله کودک نیست؟

چرا ایران به کنوانسیون «رضایت برای ازدواج»   نپیوسته؟ چرا مطابق با کنوانسیون حقوق کودک، ۱۸ سالگی را مرز بین کودکی و بزرگسالی نمی‌داند؟ چرا بعد از هزار اما و اگر، در لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان، سن ازدواج دختر ۱۳ و پسر۱۵ تعیین شده اما در ماده ۴۱ قانون مدنی، ازدواج این طفل‌ها مشروط به اجازه ولی قهری و دادگاه، با رعایت مصلحت «طفل» جایز است؟ چرا در پاییز ۱۴۰۰، ۱۱ هزار کودک زیر ۱۵ سال ازدواج کردند و ۱۴۷۴ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۵ سال متولد شد؟

بگویید چرا معاون زنانِ دولت، روز روشن در چشم ما نگاه می‌کند و از طرحی به نام «خانه مولد» سخن می‌گوید که صراحتا زنان را خانه‌نشین می‌خواهد؟ اگر اشتغال و فعالیتِ خانگی خوب است، چرا ایشان و منسوبانشان در منزل نمی‌مانند تا مولدتر باشند؟ چرا صدا و سیمای میلی، به جای فرهنگ‌سازی، یک‌تنه به تولید ضدفرهنگ می‌پردازد و الگویی از زن خوشبخت به دست می‌دهد که اساسا برای زنان ما ناشناخته و غریبه‌ است؛ زیرا زنان از حیث ذهنیت، توسعه‌یافته‌تر از عینیتِ جامعه هستند.

بگویید چرا برای کودک‌همسریِ پسران کاری نمی‌کنید؟ بگویید آمار واقعی (ونه رسمی) کودک‌همسری را از چه کسی یا چه مرجعی بپرسیم؟ بگویید برای ازدواج‌های دوم و سوم چه فکری کرده‌اید؟ دلیل این که حجه‌الاسلام نیک‌بین (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس)، می‌گوید نتوانسته‌اید نسل جوان را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید چیست؟ راه‌حلش چیست؟ اصلا دنبال راه‌حل هستید؟ احیانا اختصاص ۱۰۰۰ سری جهیزیه به مناسبت مبعث که نیست؟

شرح این خون جگر را به وقت دیگری بگذاریم. فقط بگویید این دوره‌ وساطت ازدواج که ویژه‌ ائمه‌ جماعت دانشگاه‌هاست دیگر چه صنمی است؟

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12067
  • نویسنده : خورشید سلیمانی
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 93 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.