• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
::: 3301 ::: 6
0

: آخرین مطالب

معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) روسیه آینده خود را می سوزاند | آندره ئی کولسینیکوف (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز

3

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : غار موزه وزیری

  • کد خبر : 7981
  • 15 دی 1401 - 20:32
ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : غار موزه وزیری
غار موزه وزیری دارای بخش‌های مختلفی است از جمله سرای بسطامی، فضای داخلی غار، گالری، کارگاه مجسمه‌سازی، کارگاه صنایع دستی، فضای باز و مجسمه‌های بازیافتی و در آنجا شاهد کلکسیون شطرنج با انواع و اقسام شطرنج‌های دوران مختلف و همین طور کلکسیون آفتابه با ۶۰۰ آفتابه و پارچ از ادوار مختلف ایران قرار دارد.

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : در محدوده لواسان در مسیر جاده کند کنار رودخانه و در دامنه کوه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع باغ موزه است که از سال ۱۳۸۴ توسط استاد ناصر هوشمند وزیری مجسمه ساز تاسیس و راه اندازی شد این باغ موزه داشتن امکانات آموزشی و رفاهی خدماتی و نمایشگاهی تنها باغ موزه خصوصی ایران است که با آثار بسیار متنوع بهره گیری از مصالح بسیار متفاوت به صورت حجمی از داستان های شاهنامه فرهنگ اصیل و فولکور ایران زمین پرداخته در معرض دید علاقمندان و هنرمندان میباشد استاد وزیری ضمن خلق محیطی استثنایی و جذاب کارگاهی واقعی و نمایشگاهی ارزنده به نسل جوان و عرضه می دارد تا بازخوردهای اندیشمندانه یک هنرمند نسبت به محیط طبیعی و مسائل مختلف فرهنگی سیاسی اقتصادی و اجتماعی را تجربه کنند

ایشان در سال ۱۳۲۵ در دامنه الوند این شهر باستانی و زیبا پایتخت هخامنشیان گنجنامه همدان بوده است به دنیا می آید. پدر ایشان باغ دار بود و در سن پنج سالگی به همراه خانواده به تهران آمد و بقیه تحصیلاتش را در تهران گذراند.

و بعدها نیز در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکده هنرهای زیبا در رشته مجسمه سازی شده تا سال ۱۳۵۶ قبل تحصیل بود سپس وارد دنیای کار شد ایشان اولین کسی بود که در دانشکده پروژه لیسانس خود را از سنگ تراشید و همین باعث شد که بیمارانی که بعدها در حقیقت مجری طرح و خط بودند و جز ارزش های اجتماعی به شمار می‌رفتند او را بشناسند. و در زمان تحصیل مهندس سیحون رئیس دانشگاه ایشان بود . او استاد دانشکده هنر سوره بود و چند سالی مدیر بخش هنری موزه تاریخ طبیعی پردیسان نیز بود و اما اندکی بعد ایده‌های زیادی به ذهن این هنرمند رسید که لازم بود هر کدام با یک شیوه درست شوند و او دیگر نمی‌خواست با آکادمیک و طبیعت سازی هدف خود را بیان کند پس آثار خلاقانه وی روز به روز شکوفاتر شد.

و در سال ۱۳۵۳ توسط آقایان مهندس پاسبان در مشاور بافت شهر که مسئول طرح و اجرای پارک جمشیدیه بودند از ایشان دعوت به همکاری کردند و همچنین کارهای مختلف دیگری در محل های دیگری همچون قلعه فلک الافلاک، رختشویخانه زنجان، پارک باراجین قزوین، کارهای بزرگ بیست و سی متری در پارک پردیسان، پارک ساعی، قسمتی از پارک ملت، پارک عسلویه و موزه های تاریخ طبیعی و پارک جانبازان و دره ماهی‌ها نیز انجام داده است.

یکی از اسطوره‌های ترین کارهای او مجسمه فردوسی و رستم و سهراب است که در سال ۱۳۷۷ با سنگ چینی تراشید .

در ابتدا آتلیه ایشان در میدان فاطمی به مدت ۲۳ سال قرار داشت و بعد از آن در سن شصت سالگی بود که تصمیم گرفت یک موزه شخصی در یک جای استثنایی درست کند که با کنکاش زیاد در اطراف تهران از مرزن آباد تا کلاردشت گرفته تا جاده چالوس و بومهن و رودهن و طالقان بالاخره سر از لواسان درآورد که به تنهایی در دامنه کوه که گاهی اوقات سرما به بیست و هفت درجه میرسد شروع به اضافه کردن آثار خود کرد و ایجاد قلعه غار باغ موزه وزیری در سال ۱۳۸۴ تاسیس گردید که به مدت زمان ۶ سال کندن این غار به طول انجامید. این غار با دیواره‌ای از بتن از هشت دالان تودرتو تشکیل می‌شود که استاد وزیری آثار هنری و نتیجه ۵۰ سال تلاش خود را در آن به معرض نمایش گذاشتند و یا بهتر است بگوییم که این محل از هنر ایران لبریز شد. در حقیقت اگر یک تعریف جامع داشته باشیم، باغ غار قلعه موزه است زیرا هم در محیط است و هم در زیر کوه و این بنایی که ساخته شد قلعه مانند است

غار موزه وزیری دارای بخش‌های مختلفی است از جمله سرای بسطامی، فضای داخلی غار، گالری، کارگاه مجسمه‌سازی، کارگاه صنایع دستی، فضای باز و مجسمه‌های بازیافتی و در آنجا شاهد کلکسیون شطرنج با انواع و اقسام شطرنج‌های دوران مختلف و همین طور کلکسیون آفتابه با ۶۰۰ آفتابه و پارچ از ادوار مختلف ایران قرار دارد.

استاد وزیری از آن دست انسان هایی بود که در سکوت به پویایی رسید و همیشه طبیعت برای این هنرمند منبع الهام میبود

در سال ۱۳۷۵ وزارت ارشاد او را یک استاد درجه یک ارزشیابی کرد و به ایشان دکترای افتخاری دادند و در اولین دوسالانه مجسمه‌سازی در سال ۱۳۶۷ برگزار شد استاد وزیری در نقش برجسته مقام اول را آورد. ایشان نمایشگاه‌های متعددی در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب برگزار کردند و در تمامی دو سالانه‌ها نیز شرکت کرد و در بعضی از آنها به عنوان هیئت ژوری بود و در سمپوزیوم سنگ به عنوان استاد مدعو دعوت گردید که تنها فرد مسنی بود که در طی هفده روز یک سنگ سه متر و چهل سانتی متر را با نام مادر میهن تراشید که در برج میلاد قرار گرفت و مجسمه‌های بیمارستان صارم، مجسمه میرزا کوچک خان در اهواز و مجسمه بوعلی‌ سینا در ماهشهر است

در آثار دیگری از وی شاهد این هستیم که استاد وزیری سبک انتزاع را انتخاب کرده و رئال را کنار می‌گذارد تا تا تأثیر بیشتری بر روی ببیننده بگذارد و از طرفی ایشان معتقد بود ما هیچ احتیاجی نداریم که از فرهنگ انتزاعی خارجی‌ها استفاده کنیم و اثر هنری بسازیم و به عنوان یک هنرمند در لحظات عمرش به خاطر سن، تجربه و دانش و ایده‌هایی که پیدا کرد که توانست با دست مایه قرار دادن آنها آثار سورئال و انتزاع و کوبیک و آکادمیک بیشتری را به وجود بیاورد که تاثیر بیشتری بگذارد

استاد ناصر هوشمند وزیری در ۶ تیر ماه سال ۱۳۹۸ هجری شمسی بر اثر سکته قلبی در غار موزه وزیری از دنیا رفت و روز ۱۰ تیر بنا به وصیتش در لواسان به خاک سپرده شد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7981
  • نویسنده : ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار)
  • 119 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.