• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

2

مراسم سنگ زنی در استان سمنان | ژیلا مشیری

  • کد خبر : 13972
  • 31 تیر 1402 - 17:37
مراسم سنگ زنی در استان سمنان | ژیلا مشیری
سنگ زنان دسته‌ای از دسته‌های عزادارند که با در دست گرفتن دو قطعه چوب که به شکل خاصی خّراطی شده، روبروی هم در دو صف یا بیشتر قرار می‌گیرند. بعد از آن عزاداری با خواندن ورد تک خوان و با ریتم مخصوص آغاز می‌شود. چند نفری هم در کنار تک خوان او را همراهی می‌کنند و نوحه‌ای را که او می‌خواند، تکرار می‌کنند.

سنگ زنی، نوعی از مراسم عزاداری در ماه محرم است که در استان سمنان و بعضی مناطق دیگر ایران از جمله لاهیجان، آران کاشان، ابیانه، سبزوار با عناوینی چون سنگ‌ زنی، کرب‌ زنی، کارب زنی، سنج زنی، جغجغه زنی و… نیز رواج دارد. در استان سمنان این مراسم در سمنان (روستای علا)، گرمسار (روستای کهن آباد) و دامغان (روستای صالح آبادو) در غروب روز تاسوعا برگزار  می‌شود.

سنگ زنان دسته‌ای از دسته‌های عزادارند که با در دست گرفتن دو قطعه چوب که به شکل خاصی خّراطی شده، روبروی هم در دو صف یا بیشتر قرار می‌گیرند. بعد از آن عزاداری با خواندن ورد تک خوان و با ریتم مخصوص آغاز می‌شود. چند نفری هم در کنار تک خوان او را همراهی می‌کنند و نوحه‌ای را که او می‌خواند، تکرار می‌کنند.

این مراسم چند مرحله دارد که هر کدام ریتم خواندن خاص خود را دارد. به هم زدن تکه چوب‌ها نیز در هر مرحله ریتم خاصی دارد. در شروع مراسم افراد سنگ زن چوب‌ها را با توجه به نوحه تک خوان به صورت یک ضرب به هم می‌زنند. پس از چند لحظه ریتم خواندن ورد تغییر و متناسب با آن سنگ زن‌ها چوب‌ها را سه ضرب به صورت یک ضرب در پایین و یک ضرب در بالا و یک ضرب در پشت سر، به هم می‌زنند. پس از چند لحظه تک خوان نوحه خود را تغییر می‌دهد و سنگ زن‌ها چوب‌ها را سه ضرب (دو ضرب پایین و ضرب سوم در بالا) به هم می‌زنند. در این سه مرحله عزاداران سنگ زن در جای خود ثابت بودند. در مرحله بعد که ورد تک خوان تغییر می‌کند، جمعیت به حرکت در می‌آید. به این ترتیب که در حین سنگ زدن، حرکت آرام نیز صورت می پذیرد و سنگ زدن در حال حرکت ادامه می‌یابد. به صورتی که یک ضرب آن در جهت جلو و بالا و یک ضرب آن در حال برگشت به سمت مخالف و در جهت پایین و ضرب آخر نیز در سوی مخالف ضرب اول و در جهت بالا انجام می‌شود. سرعت حرکت به سمت جلو و مخالف و همچنین سنگ زدن در این مرحله متناسب با ریتم ورد به طور مدام تغییر می‌کند. سبک نوحه خوانی و زدن سنگ بسیار مشکل‌تر از سینه زنی و زنجیر زنی می‌باشد و هماهنگی دقیق‌تری را می‌طلبد.

سنگ زنی به روش درست مستلزم آموزش می‌باشد. هماهنگی و موزون بودن حرکت دست و پا، همراهی با نوحه ‌خوان و جوابگویی به وی لازمه اجرای درست مراسم می‌باشد. بنا به روایت پیران این مناطق، در گذشته اجرا کنندگان این مراسم طبق نظر مجری اصلی این مراسم انتخاب می‌شدند و کسانی که در حین اجرای مراسم از خود ضعف نشان می‌دادند از صف اخراج می‌شدند.

نوحه‌ خوان در این دسته علاوه بر نوحه خوانی، هدایت دسته را نیز برعهده دارد. همراهان وی ضمن دم گیری غیرموسیقایی نوحه، حرکاتی منظم با ریتم آهنگ انجام می‌دهند. هر مصرع شعر یا نوحه در چهار ضرب (دو میزان دو ضربی) ادا می‌شود. جمعیت عزادار در سه ضرب آن به ازای هر ضرب یک بار سنگ‌ها یا چوب‌های همراه خویش را بر هم می‌کوبند و در ضرب آخر، عمل کوبش انجام نمی‌گیرد. غیرموسیقایی نوحه، حرکاتی منظم با ریتم آهنگ انجام می‌دهند.

این ریتم و آهنگ حاصل از رفتار و گفتار عزاداران در مقایسه با سایر اشکال عزاداری، کیفیتی ویژه دارد. زیرا در این دسته خبری از طبل و شیپور وسنج و زنجیر نیست، بلکه صدای گرم نوحه خوان با همراهی غیرموسیقایی جمعیت و همچنین صدای برخورد سنگ‌ها و چوب‌هاست.

  • شیوه اجرای سنگ زنی

سنگ زنان بر روی دو پا ایستاده و با شروع نوحه خوانی با یک پرش ناگهانی و تند، سنگینی بدن را بر روی پای راست قرار می‌دهند. درحالی که پای چپ به صورت خمیده بالا نگه داشته شده است. همزمان با پرش، دست راست همراه با پای راست بر روی ران قرار می‌گیرد. دست چپ از بالا به سمت پایین و بر روی سنگ دست راست زده می‌شود. سپس همین عمل بر روی پای چپ انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که در سنگ زنی تمام مراحل به صورت ایستاده و درجا انجام می‌گیرد. بر خلاف جوش زنی که جوش زنان در حین جوش زنی با نظمی خاص بر گرد نیم ستون می‌چرخند.

در حرکت آخر، دو دست کاملا کشیده بالای سر رفته و در حالی که پای چپ به صورت خمیده بالا نگه داشته شده است، دو سنگ به هم زده می‌شوند. سپس پای چپ بر روی زمین قرار می‌گیرد و ضربات مجددا آغاز می‌شود.

سنگ زنی، همیشه در حال تغییر و تحول بوده و این تغییرات بیشتر شامل شعر و آهنگ آن بوده است. با این حال طرز حرکات و زمان اجرای این آیین همچنان به سبک و سیاق گذشته باقی مانده است. در مراسم سنگ زنی در گذشته معمولاً از دو قطعه سنگ استفاده می‌شد، که احتمالا به خاطر صدماتی که سنگ بر اثر استفاده یا حتی پرش تکه‌های آن ایجاد می‌شده، به تدریج جای خود را به چوب داده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13972
  • نویسنده : ژیلا مشیری
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 101 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.