• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
::: 3338 ::: 2
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

1

محمدحسین روانبخش :  آموزه‌های زنی در ۱۴۰۰ سال پیش!

  • کد خبر : 15766
  • 26 آذر 1402 - 21:57
محمدحسین روانبخش :  آموزه‌های زنی در ۱۴۰۰ سال پیش!
چنین نگاهی به زن و چنان رفتاری از او در هزار و چهارصد سال پیش چنان پیشروتر از زمانه بود که می‌توان احتمال داد که یکی از مهمترین علل حذف فاطمه (س) از حافظه برخی مسلمانان، می‌تواند همین پیشروی در ارزش‌گذاری به زنان و حقوق و فعالیت اجتماعی - سیاسی آن‌ها باشد که با سنت‌ها، حتی در قرن‌های بعد هم همخوانی نداشت؛ و جهالت تا قرن‌ها تحمل بازگو کردن آن را نداشت! 

«تقدیر خدایی چنان بود که پیغمبر اسلام همه‌ی محبت پدری را در حق زهرا به کار برد تا با این تربیت عملی، آن موجودهای خودخواه (اعراب جاهلی) بدانند که باید دختران را نیز چون پسران ارزش نهاد… او باید صاحب دختر شود و دختر خود را آن چنان بپروراند و خدمت نهد تا پیروانش از رفتار وی درس گیرند. اما این، به ان معنی نیست که می‌گوییم همه‌ی حرمتی که پیغمبر به دختر خود می‌نهاد تنها به خاطر آموزش دیگران بود.» (کتاب زندگی فاطمه‌ زهرا . نوشته‌ی دکتر سید جعفر شهیدی، ص۱۹)

بر این سخن می‌توان افزود که تقدیر خدایی باز هم چنان بود که این دختر، مظهر مهمترین اعتراض سیاسی – اجتماعی زمان خویش شد؛ نه در خانه نشست و نه شیوه‌ی پرهیز از فعالیت اجتماعی را برگزید؛ و در دامان خویش دختری را پرورش داد که در مقابل حاکم جبار زمان، استوار ایستاد و خطبه رسوایی بیداد زمانه‌ی خویش را خواند.

چنین نگاهی به زن و چنان رفتاری از او در هزار و چهارصد سال پیش چنان پیشروتر از زمانه بود که می‌توان احتمال داد که یکی از مهمترین علل حذف فاطمه (س) از حافظه برخی مسلمانان، می‌تواند همین پیشروی در ارزش‌گذاری به زنان و حقوق و فعالیت اجتماعی – سیاسی آن‌ها باشد که با سنت‌ها، حتی در قرن‌های بعد هم همخوانی نداشت؛ و جهالت تا قرن‌ها تحمل بازگو کردن آن را نداشت!

این باور که زن، جنس ضعیف است، باید در کنج خانه بنشیند و حتی صدایش را کسی نشنود تا یک قرن پیش نه فقط در شرق و در میان مسلمانان، که در غرب مدعی آزادی و پیشرفت هم الگوی غالب بود. «این‌که زن در حکم برده و اسباب خانه است یا فقط آرایش و زینت اجتماع است یا جز لذت جنسی چیزی نیست، پدیده‌ای بود که بر مردم قرن‌های پیشین معلوم بود.» ( لذات فلسفه، ویل دورانت، ص۱۴۸) و «نخستین قدم برای آزادی مادربزرگ‌های ما قانون ۱۸۸۲ بود. به موجب این قانون، زنان بریتانیای کبیر از آن پس از امتیاز بی‌سابقه‌ای برخوردار شدند و آن این‌که پولی را که به دست می‌آوردند حق داشتند برای خود نگه دارند. این قانون عالی اخلاقی و مسیحی را کارخانه‌داران مجلس عوام وضع کردند تا بتوانند زنان انگلستان را به کارخانه‌ها بکشانند.» ( همانجا، ص ۱۵۱)

آن‌ها که زنان را خموده و دور از جامعه می‌خواهند، آن‌ها که زنان را ساکت و نشسته در پرده‌های دروغین حرمت تصور می‌کنند، فاطمه و خاندان فاطمه را نمی‌شناسند؛ و بر تعصب و تبعیضی تاریخی پافشاری می‌کنند که پیامبر و دخترش در ۱۴۰۰ سال پیش فرمان گذر از آن را داده بودند. بیایید دوباره نگاهی به داشته‌های خویش بیندازیم و لایه‌های جهل و تحریفی را که روی آموزه‌های‌مان کشیده‌اند، برداریم.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=15766
  • نویسنده : محمدحسین روانبخش
  • 84 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.