• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
::: 3311 ::: 3
0

: آخرین مطالب

خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی

5

صولت شجاعیان : نوشته‌ای به مناسبت بزرگداشت سعدی خداوندگار سخن در ادبیات فارسی؛

  • کد خبر : 11554
  • 02 اردیبهشت 1402 - 19:51
صولت شجاعیان : نوشته‌ای به مناسبت بزرگداشت سعدی خداوندگار سخن در ادبیات فارسی؛
در نثر مفاهیم آثار او اغلب پویا، تازه، این‌جهانی و در تراز با زبان همه مردم نوشته شده. به تعبیر محمدعلی فروغی ادیب برجسته، سیاستمدار و اندیشمند تاریخ معاصر ایران "ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموخته ایم، سخن می‌گوییم"؛

در یکسالی که سیصد و شصت و پنج روز دارد، اینکه تنها یکروز آن به نام سعدی باشد، بی انصافی محض است. چونکه اگر از زمانه سعدی به بعد، تاریخ ادبیات و فرهنگ این مرز و بوم را ورق بزنی، به سختی می توانی مقطعی را پیدا بکنی که نفوذ نوشته های سعدی در آن پیدا نباشد، به تعبیر خودش؛ ‌‌

‌سعدیا خوشتر از حدیث تو نیست تحفه روزگار اهل شناخت

‌‌آفرین بر زبان شیرینت کاین همه شور در جهان انداخت

‌اگر فردوسی ساختار زبان فارسی را بنیان نهاد، سعدی آنرا پرورید، به غنایش افزود و از آن کوهی ساخت که تا قرن ها همچنان پابرجاست. ادوارد برون اندیشمند، مستشرق و  ایران‌شناس بلندآوازه بریتانیایی درباره آثار سعدی می‌گوید” هر جا در طی شش قرن و نیم به تحصیل زبان فارسی پرداخته‌اند، نخستین کتابهایی که به دست محصل داده‌اند، همین کتابهاست”. سعدی هم پادشاه غزلِ عاشقانه و هم خداوندگار سخنسرایی در ادبیات کلاسیک ایران زمین است؛

همه عمر برندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

به تعبیر ذبیح‌الله صفا، ادیب برجسته معاصر “سعدی در نثر خود شاعر است و در شعر خود اشعر” وقتی سعدی می‌خوانی، چه شعر و چه نثر، لذت ادبیات در تمام وجودت جاری می‌شود. سعدی ادبیات خالص است، چه، نه آنچنان مخاطب خود را درگیر پیچیدگی فکری و نظامهای اندیشگی می‌کند، و نه به ابتذال و سطحی‌نگری گفتارهای عامیانه و روزانه مبتلا می‌سازد؛

خیال در همه عالم برفت و بازآمد

که از حضور تو خوشتر ندید جایی را

در نثر مفاهیم آثار او اغلب پویا، تازه، این‌جهانی و در تراز با زبان همه مردم نوشته شده. به تعبیر محمدعلی فروغی ادیب برجسته، سیاستمدار و اندیشمند تاریخ معاصر ایران “ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموخته ایم، سخن می‌گوییم”؛

“‌گفتم گل بستان را چنانکه دانی بقایی و عهد گلستان را وفایی نباشد و حکما گفته‌اند هر چه نپاید دلبستگی را نشاید. گفتا طریق چیست؟ گفتم برای نزهت ناظران و فسحت حاضران کتاب گلستان توانم تصنیف کردن که باد خزان را بر ورق او دست تطاول نباشد

در غزل آنجا که پای عشق به مفهوم خودِ عشق در میان است، هیچ کس سعدی نمی‌شود، خودش اینطور می‌سراید؛ ‌

‌مستی خُمرش نکند آرزو

هر که چو سعدی شود از عشق مست

‌سعدی در نهایت با عشق و غزل خودش را جاودانه کرده، با این بیت بی همتا؛ ‌

‌چو فرهاد از جهان بیرون به تلخی می‌رود سعدی

‌ولیکن شور شیرینش بماند تا جهان باشد ‌‌

‌پ ن: اول اردیبهشت از سال ۱۳۸۱ در تقویم کشور به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری گردیده است

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11554
  • 125 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.