• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

4

خوراک‌های آیینی محرم در تهران | بهمن رحیمی

  • کد خبر : 13961
  • 31 تیر 1402 - 16:53
خوراک‌های آیینی محرم در تهران | بهمن رحیمی
یکی از کارکردهای خوراک در ماه محرم و نذر کردن آن، ایجاد محبت و صمیمیت و رفع کدورت بود و همه سعی داشتند در نذری دادن سهیم شوند. حتی کسانی که توانایی اطعام نداشتن، با ریختن مشتی برنج در پلوی نذری یا تکه گوشتی در خورش، در نذر شریک می‌شدند.

غذاهای آیینی از جلوه‌های میراث معنوی مردم یک سرزمین به شمار می‌آیند. پیوند غذا با انجام مراسم مذهبی و آیینی بسیار تنگاتنگ است و به دوران بسیار کهن باز می‌گردد و این امر با تهیه و مصرف خوراکی خاص و یا قربانی کردن گره می‌خورد.

در آیین‌های دینی، غذا به قصد قربت و بهره‌گیری از جنبه معنوی آن تهیه می‌شود. صورت اجرایی این نوع از خوراک را که نذر نام دارد می‌توان در آیین‌های ماه محرم مشاهده کرد. یکی از کارکردهای خوراک در ماه محرم و نذر کردن آن، ایجاد محبت و صمیمیت و رفع کدورت بود و همه سعی داشتند در نذری دادن سهیم شوند. حتی کسانی که توانایی اطعام نداشتن، با ریختن مشتی برنج در پلوی نذری یا تکه گوشتی در خورش، در نذر شریک می‌شدند.

برخی از خوراک‌های نذری محرم از دوره قاجار رواج داشته است از جمله شله زرد که به عنوان یکی از خوراک‌های نذری ویژه ایام محرم پخته می‌شده و حتی امروزه قدیمی‌ترین مسجد محله نظام آباد تهران، مسجد امام رضا (ع) به شله زرد پر بادام شام غریبانش معروف است. از دیگر نذری‌های روز تاسوعا و عاشورا عصر قاجار، پلوی ساده و گوشت پخته‌شده با ادویه بود. شربت دادن، آش امام زین‌العابدین نیز از این جمله به شمار می‌آیند.

بیشترین خوراک‌های نذری در تهران در ایام محرم و صفر شامل انواع چلو و پلوها مثل عدس‌پلو، رشته‌پلو، لوبیاپلو، ماش‌پلو، چلوخورش بادمجان، کدو، قیمه، قورمه‌سبزی، فسنجان، آبگوشت آجیل، آبگوشت نخود ساده، شله زرد، حلوا، آش شله قلمکار، شربت، خرما، شکر پنیر، نان روغنی، پنیر، خرما، انجیر، انواع میوه و… بود که در محله‌های تهران پخته می‌شد و با این خوراکی‌ها از عزاداران پذیرایی می‌کردند.

نکته قابل تامل در خصوص خوراک‌های نذری این است که نوع خوراک در شرایط آب و هوایی متفاوت بود؛ به نحوی که تهرانی‌ها در فصول سرد سال، از قاووت که طبع گرم و مقوی دارد استفاده می‌کردند و یا در تابستان از عزاداران با شربت قند و بیدمشک پذیرایی می‌کردند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13961
  • نویسنده : بهمن رحیمی
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 29 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.