• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
::: 3297 ::: 2
0

: آخرین مطالب

حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) روسیه آینده خود را می سوزاند | آندره ئی کولسینیکوف (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی*

2

تیمچه حاج ملا علی کنی در تهران

  • کد خبر : 5548
  • 05 آذر 1401 - 9:40
تیمچه حاج ملا علی کنی در تهران
آدرس : خیابان 15 خرداد، سبزه میدان، بازار بزرگ تهران

علی کنی معروف به حاج ملا علی کنی یا ملا علی آملی از فقهای بزرگ امامیه، مجتهد متنفذ ایران در زمان قاجار بود. او در سال ۱۱۸۴ شمسی (۱۲۲۰ قمری) در روستای کن در خانه قربانعلی آملی متولد شد. علاقه داشت در حوزه علوم دینی تحصیل کند ولی با مخالفت خانواده‌ روبرو شد و در آغاز به صورت مخفیانه به درس مشغول شد و سپس با کسب رضایت آن‌ها راهی حوزه تهران شد و از آنجا به اصفهان رفت. در آن شهر از محفل درس سید اسدالله اصفهانی (متوفی ۱۲۹۰ ق) استفاده کرد و برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف شد و دوران سخت تحصیل در حوزه علمیه نجف را سپری کرد و به تهران باز‌گشت. طباطبایی حائری از دوران سخت تحصیل او چنین یاد می‌کند: در ایام طلبگی که به نجف اشرف آمده بودم من و آقای شیخ عبدالحسین شیخ العراقین و آخوند ملاعلی کنی در یک حجره از مدارس حوزه علمیه در نهایت فقر و فاقه به سر می‌بردیم و فقیرتر از همه حاجی کنی بود که هرهفته یک شب به مسجد سهله می‌رفت و از گوشه و کنار مسجد ـ بدون اینکه کسی بفهمد ـ نان خشک جمع می‌کرد و به مدرسه می‌آورد و گذران هفته را از آن‌ها می‌کرد.» در بازگشت به تهران، حاج ملا علی کنی به ریاست مدارس دینی دست یافت و به عنوان عالمی بانفوذ مقبول عام و خاص حتی در دربار ناصر‌الدین شاه شد چنان که بیشتر مردم ایران مقلد او شدند. نفوذ حاج ملا‌علی‌ کنی چنان بود که گاهی دعاوی شرعی مربوط به رجال دولت نیز برای داوری به محکمه او ارجاع می‌شد. او تولیت مسجد مروی را بر عهده داشت و بیشتر عالمان آن زمان تهران از تربیت یافتگان او بودند. نقل شده، حاج ملا علی کنی پس از بازگشت به ایران چند کتاب دینی تالیف می‌کند که دو جلد از کتاب‌هایش با فروش زیادی رو ‌به ‌رو می‌شود. او با سود فروش کتاب‌هایش قطعه زمینی در منطقه کن تهران خرید. زمینی که در اوج کم‌‌آبی تهران قناتی پر آب داشت و باعث حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی آن محدوده شد. حاج ملاعلی کنی با پول حاصل از آبیاری زمین‌های کشاورزی املاکی در تهران و پیرامون خریداری کرد. زمین‌ها و املاکی که به تدریج توسط این فقیه و مجتهد بزرگ وقف امور خیریه شد. از میان موقوفه‌های او ‌می‌توان به چندین باب مغازه و تیمچه حاج ملاعلی کنی در بازار تهران اشاره کرد. تیمچه‌ای قاجاری که عناصر معماری زیبا و هنرمندانه‌ای دارد.

 

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5548
  • 221 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.