• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
::: 3304 ::: 0
0

: آخرین مطالب

موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز

4
تارنمای دبیرکل جامعه روحانیت مبارز:

اصولگرایان مردم را به خیابان سوق دادند

  • کد خبر : 4317
  • 18 آبان 1401 - 9:25
اصولگرایان مردم را به خیابان سوق دادند
مخاطبان روی‌گردان اصلاح‌طلبان یا بازیگران جدید عرصه سیاست که اصلا هیچ وقت طرفدار اصلاح‌طلبان نبوده‌اند، در غیاب اصلاح‌طلبان به سمت اصولگرایان نمی‌روند و یا به سمت کناره‌گیری از سیاست‌ورزی عمومی می‌روند یا کنش‌های خشونت‌آمیزی مانند آنچه این روزها در کف خیابان‌ها می‌بینیم، سوق داده می‌شوند.

سال‌ها اصلاح طلبان هشدار می‌دادند که امیدواری مردم به اصلاحات و حتی دولت اعتدالی حسن روحانی توانسته مردم را همچنان با نظام سیاسی ایران پیوند بزند. اما گوش اصولگرایان بدهکار نبود. برای همین در انتخاباتهای سال ۹۸ و ۱۴۰۰ به دنبال مشارکت حداقلی رفتند تا خروجی صندوق رای را تضمین شده به دست بیاورند. در نهایت توانستند با هزینه‌های فراوان قدرت را یکدست کنند.

حالا و با گذشت یک سال و نیم از دولت و مجلس انقلابی همسو با همه نهادهای انتصابی، سایت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که از حامیان اولیه ابراهیم رئیسی بود، به شکست استراتژی اصولگرایان اعتراف کرده است.

وب سایت مصطفی پورمحمدی در لابه لای گزارشی که اخیرا به مناسبت وقایع روز منتشر کرده به «باور» خام اصولگرایان اشاره و شکست آن‌ها در شناخت جامعه اینگونه اعتراف می‌کند: «اگر جامعه از اصلاح‌طلبان روی‌گردان شود، به سبد سیاسی جبهه اصولگرا اضافه می‌شوند اما در مقام عمل دیدیم که چنین نشد و مخاطبان روی‌گردان اصلاح‌طلبان یا بازیگران جدید عرصه سیاست که اصلاح هیچ وقت طرفدار اصلاح‌طلبان نبوده‌اند، در غیاب اصلاح‌طلبان به سمت اصولگرایان نمی‌روند و یا به سمت کناره‌گیری از سیاست‌ورزی عمومی می‌روند یا کنش‌های خشونت‌آمیزی مانند آنچه این روزها در کف خیابان‌ها می‌بینیم، سوق داده می‌شوند.»

در این متن دو اعتراف روشن دیده میشود. اول: اعتراف به‌عدم شناخت از جامعه. اصولگرایان خام اندیشانه تصور می‌کردند که رویگردانی رای دهندگان از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به معنای روی آوری مردم به سمت اصولگرایانی خواهد بود که در بستن و مسدود کردن جامعه و فضای سیاست، نقش اصلی و اساسی را داشتند. گویی تصور آن‌ها از جامعه همان اطرافیانشان است. همین اعتراف نشان می‌دهد که تا چه اندازه از شناخت جامعه عاجز بودند. آن‌ها درکی نداشتند از اینکه مردم «اصلاح» می‌خواستند و هنوز هم این تغییر و اصلاح را دنبال می‌کنند. این مطالبه نیز اگرچه با ساماندهی مطالبات مردم در دهه هفتاد با اصلاح طلبان آغاز شد، اما در واقع آنچه مردم می‌خواستند مطالباتشان بود.

دوم: اعتراف به تقصیر اصولگرایان در سوق دادن جوانان به کف خیابان.

پورمحمدی که خود از مدیران سابق وزارت اطلاعات است حتما با تحلیل‌های مرتبط با اعتراض و کنش‌های خیابانی آشنایی دارد. خصوصا آنکه او در دوره‌ای در وزارت اطلاعات بود که وقایع دهه هفتاد شهرهای مختلف کشور را درگیر کرده بود. از همین رو اعتراف سایت پورمحمدی به اینکه «در غیاب اصلاح طلبان… مردم به سمت کنش‌های خشونت‌آمیز سوق داده میشوند» نظیر آنچه «این روزها در کف خیابان می‌بینیم» در واقع کد روشنی داده شده است از اینکه؛ مقصر اصلی سوق دادن مردم به کف خیابان اصولگرایان بودند که تلاش کردند تا مردم از اصلاحات ناامید و رویگردان شوند. آنهم به این امید واهی و خیال خام که قرار است با رویگردانی جامعه از اصلاحات به سمت اصولگرایان میل پیدا کنند.

این را باید اضافه کرد که به نظر میرسد در این متن رگه‌های از مخالفت با رئیسی و فاصله‌گذاری با آن‌ها نیز وجود دارد. اعتراف به‌عدم اقبال مردم به جریان اصولگرا و ترجیح دادن خیابان به مسئولانی از جنس قالیباف و رئیسی که در سال ۹۶ مردم ساعت‌ها در صف ایستادند تا به آن‌ها «نه بزرگ» بگویند، معنای دیگرش کنایه زدن به رئیسی و قالیباف می‌تواند تفسیر و تعبیر شود

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4317
  • 189 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.