• امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
::: 3342 ::: 0
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

4

اردشیر گراوند : یکی از مشکلات حکومت و خانواده‌ها این است که نظام پدرسالاری داشته‌اند و گفتگو را بلد نیستند

  • کد خبر : 10470
  • 22 بهمن 1401 - 23:59
اردشیر گراوند : یکی از مشکلات حکومت و خانواده‌ها این است که نظام پدرسالاری داشته‌اند و گفتگو را بلد نیستند
گراوند می‌گوید: یکی از مشکلات حکومت و خانواده‌ها این است که نظام پدرسالاری داشته‌اند و نظام گفتگو را بلد نیستند. ما باید با بچه‌ها به گفتگو بنشینیم و این راه برکات خوبی دارد که می‌تواند منجر به صلح شود. من شک ندارم عاقبت خیر در دستان این جوانان است

طی تحولات و اعتراضات اخیر، برخی جامعه‌شناسان و حتی مسئولین در تعریف و توصیف جوانان معترض به نسلی ناشناخته اشاره می‌کنند که در تحولات اخیر با آن آشنا شده‌اند و درک متقابلی میان آنان با بقیه اقشار جامعه وجود ندارد. برخی نیز معتقدند این نسل هیچ نکته مبهمی ندارد و در اثر تربیت خانواده‌ها و ادبیات آموزشی حاکمیت رشد کرده است.

جهت بررسی شکاف‌های بین نسلی و تبارشناسی نسل جدید گفتگو کردیم با اردشیر گراوند جامعه‌شناس که در ادامه مشروح آنرا می‌خوانیم:

در بررسی و تحلیل حضور جوانانی که نگاهی اعتراضی به وضع موجود دارند، برخی مدعی‌اند که با نسلی ناشناخته و مبهم مواجهند و با عناوینی مانند: نسل زد، نسل اینترنت یا نسل هزاره آنان را تحلیل می‌کنند. آیا به واقع ما با نسلی مبهم مواجهیم که چیزی از آن نمی‌دانیم؟

کسانیکه شناختی از وضع شاخص‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور ندارند نادانستن خود را تعبیر به ناشناخته بودن یک جامعه می‌دانند. در سن من که متولد ۴۷ بودم نرخ باسوادی حدود ۳۰ درصد و نرخ تحصیل‌کردگی ۴ درصد بود. اما الان نرخ باسوادی ۹۵ درصد و نرخ تحصیلکرده بیش از ۳۶ درصد است. در گام دوم، در دوره ما رسانه دو عدد بود یعنی روزنامه و تلویزیون! روزنامه هم دو عدد و تلویزیون هم دو شبکه بود، که از ۴ عصر تا ۱۱ شب برقرار بود و هیچ ابزار ارتباطی دیگر هم نداشتیم. نتیجتاً ویژگی بعدی نسل جدید دسترسی به رسانه و ابزارهای آگاهی است.

نکته جدی‌تر اینکه در زمان ما نرخ باسوادی والدین تقریبا ۵ درصد بود در این زمان بالای ۹۰ درصد است. نکته دیگر ارتباطات جهانی است؛ در حالیکه دوره ما اصلا ارتباطات جهانی وجود نداشت اما دهه هفتادی‌ها بالای ۷۵ درصدشان زبان دیگری را بلدند صحبت کنند. یعنی نسل جدید آدم‌هایی جهانی شده‌اند. نکته از آن مهم‌تر اینکه جوانان پنجره‌هایی را به دنیا گشودند که در دوران من اصلا وجود نداشت، در دوران من فکر می‌کردم آخر دنیا آن کوهی است که بالای آبادی ماست اما جوانان امروز ته دنیا را، کره زمین هم نمی‌دانند و در حال کشف موجودات در کرات دیگر هستند، یعنی دنیا را تصاحب کردند! دوره ما حوزه نفوذ، تهران و مرکز استان بود. اما در گروه سنی نسل جدید الان کسی وجود ندارد که ایران را نگشته باشد. نتیجتا این نسل اساسا نسل ناشناخته‌ای نیست برای کسانیکه شاخص‌های این نسل را نمی‌دانند ناشناخته است. نسل ما مطیع بود چون ارتباطات کمی داشت، نسل جدید می‌گوید چرا اطاعت؟ ما هنوز در پاسخ به چرایی‌های نسل جدید درمانده‌ایم چون اندازه این نسل سواد نداریم! چون به اندازه اینان تخیل نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم و محرک به ما وارد نمی‌شود و برای خودمان و برای دنیا تغییر نمی‌خواهیم!

من معتقدم ما شاخص‌های نسل جدید را می‌شناسیم اما خود را نادانی می‌زنیم چون نمی‌خواهیم این تغییر را قبول کنیم.

با این وجود آنچه الان شاهد آن هستیم، یک روند قابل درک اما با فاصله زیاد است؟

آن چیزی که اتفاق افتاده است شکاف نسلی است که سرعت نسل جدید به اندازه‌ای زیاد شده و فاصله را اینقدر زیاد کرده است که همدیگر را درک نمی‌کنیم. پس اساسا از روز اول و از دوران آدم و حوا، شکافِ نسلی بوده و هست اما در شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران در سی سال اخیر اینقدر این شکاف زیاد شده است که هم را گم کرده‌ایم. علی (ع) می‌فرماید این‌ها برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده‌اند و از کمان در رفته‌اند. اینکه این فاصله نسلی زیاد شده است باید از افتخارات جمهوری اسلامی باشد و خیلی باید به آن افتخار کند و بگوید ما نسلی را تربیت کردیم که اینقدر پیشتاز است که درگیر فاصله عمیق شده است. ما دو راه داریم یا بگوییم شما نسل جوان درست می‌گویید! یا بزنیم توی سر جوان! طبعا جوان‌ها راه دومی را قبول نمی‌کنند و نتیجتا درگیر ایجاد می‌شود.

آینده این نسل و شکاف‌های آن به چه سمت خواهد رفت؟ بنظر می‌رسد این فاصله حتی نزدیک به ده سال رسیده است و نسل دهه هفتادی هم با دهه هشتادی درگیر تضاد است! نظر شما چیست؟

فرض کنید تفاوت من با فرزندم دیگر مثل تفاوت من و پدرم نیست. من موبایل و ارتباطات و اینترنت را می‌شناسم اما پدرم نمی‌شناخت، اما تفاوت نسل جدید با فرزندان آینده‌اش زیاد نیست. قدرت توزیع شده است و اینطور نیست بگوییم شکاف نسلی بعد از این نسل ترمز می‌برد، در حالیکه به وضعیت عادی می‌رسد. الان کسانیکه مسئول هستند کسانی‌اند که هم سن پدر من هستند اما کسانیکه دهه پنجاهی هستند بچه‌ها را درک می‌کنند. کسانیکه دهه سی هستند نسل جدید را نمی‌فهمند. آینده نیز بسیار امیدوارکننده و عاقبت‌دار و شکوفنده است و من خیلی به دهه هشتادی‌ها امید دارم، دهه هفتادی‌ها باز متفاوتند اما دهه هشتادی‌ها تا مشکلات را حل نکنند دست بردار نیستند.

در مواجهه با این نسل و تفاوت‌ها و فاصله‌های آن؛ چه باید کرد؟ آیا باید هر یک از نسل‌ها راه خود را بروند؟

ما که از حضرت رسول و حضرت علی که مهم‌تر نداریم! حضرت رسول می‌گوید وقتی فرزندت به ۱۴ سال به بالا رسید وزیر است. یعنی با او مشورت کن! علی (ع) می‌گوید با فرزندانت راه بیا! ما اگر انسان باشیم و عاقل باشیم باید اداره امور را به دست فرزندان دهیم این بچه‌ها بالاخره تربیت شده ما هستند و سعادت کشور را بهتر تشخیص می‌دهند. کل ساختار را باید به گونه‌ای شکل دهیم که بچه‌ها از ما جدا نشوند. ما گاهی بخاطر اختلاف نظرات کوچک کاری می‌کنیم که بچه‌ها از ما جدا شوند. بچه‌ها از ما جلوتر می‌روند اما باید آن‌ها را هدایت کنیم و پشت سر آن‌ها برویم. انگ زدن به بچه‌ها نشان از ناتوانی است ما نباید به آن‌ها انگ بزنیم باید افتخار کنیم. اینکه همدیگر را نمی‌فهمیم باید ببینیم مشکل از کیست! بنظر من که مشکل از ماست چون آن‌ها زبان زمانه و جهان را بهتر از ما می‌فهمند. یکی از مشکلات حکومت و خانواده‌ها این است که نظام پدرسالاری داشته‌اند و نظام گفتگو را بلد نیستند. ما باید با بچه‌ها به گفتگو بنشینیم و این راه برکات خوبی دارد که می‌تواند منجر به صلح شود. من شک ندارم عاقبت خیر در دستان این جوانان است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10470
  • منبع : مستقل آنلاین
  • 106 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.