• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

3

گرامی داشت یاد دکتر شریعتی | محمد توسلی

  • کد خبر : 13459
  • 30 خرداد 1402 - 12:12
گرامی داشت یاد دکتر شریعتی | محمد توسلی
علی شریعتی با بررسی سوابق تاریخی از اسلام کوشش کرد تا زمینه پیرایه‌ها و خرافاتی که کشورهای اسلامی و از جمله کشور ما را به این سرنوشت کشانده است را نشان دهد. اما با یک ظرفیت ویژه‌ای که در کمتر متفکر اسلامی سراغ داریم و آن هنری است که در انتخاب سخن و کلمات داشت.

دکتر علی شریعتی (۱۳۵۶ – ۱۳۱۲) یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار در تحولات سال‌های پیش از انقلاب است. در سال‌های پس از انقلاب همسر فرهیخته او سرکار خانم دکتر پوران شریعت رضوی و سپس فرزندان برومند و علاقمندان او در جمع‌آوری، انتشار و معرفی آثار او در داخل و خارج از کشور نقش موثری داشته و دارند.

دکتر شریعتی، فرزند استاد محمدتقی شریعتی؛ پایه‌گذار یکی از کانون‌های روشنفکری دینی در ایران به نام «کانون نشر حقایق اسلامی» در مشهد است، این کانون نقش موثری در آموزش نسل جوان از جمله علی شریعتی با آموزه‌های قرآنی و اسلام رحمانی در سال‌های پیش از انقلاب و دورانی پس از انقلاب داشت. این نهاد پس از بازداشت‌های سال۱۳۸۰ اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی ایران و هزینه‌های سنگینی که یاران کانون متحمل شدند، عملا متوقف شده است.

نسل دکتر شریعتی چگونه تربیت شده‌اند؟

این نسل در دوران دانشجویی هم با آموزه‌های قرآنی آشنا شده و هم با محافل روشنفکری دینی ارتباط داشتند.، این جوانان در نهادهای مدنی که در محیط نسبتا آزاد دانشگاه شکل گرفته بود، آنچنان شخصیت فرهنگی و اجتماعی‌شان ساخته شده بود، که توانسته‌اند در طول دهه‌ها نقش موثری در تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران داشته باشند.

دغدغه اصلی و برنامه راهبردی دکتر شریعتی به عنوان یک روشنفکر متعهد و آشنا با مسائل جامعه ایران، گفتمان‌سازی، نظریه‌پردازی و ایجاد بسترهای جدید فرهنگی ـ اجتماعی برای جامعه، به ویژه برای نسل جوان بود تا راه برای تحول اجتماعی ایران هموار شود.

در مجموعه سخنرانی‌های دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد، از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۲، که به صورت نوار تکثیر و در گستره وسیع انتشار می‌یافت، چندین محور برجسته یافت می‌شود.

  1. علی شریعتی با بررسی سوابق تاریخی از اسلام کوشش کرد تا زمینه پیرایه‌ها و خرافاتی که کشورهای اسلامی و از جمله کشور ما را به این سرنوشت کشانده است را نشان دهد. اما با یک ظرفیت ویژه‌ای که در کمتر متفکر اسلامی سراغ داریم و آن هنری است که در انتخاب سخن و کلمات داشت.

وقتی که شریعتی «زر و زور و تزویر» را مطرح می‌کرد تمام واقعیت‌های جامعه ما را در این سه کلمه منعکس می‌ساخت. وقتی که «شیعه علوی و صفوی» را مطرح می‌کرد این شکاف را کامل مشخص می‌کرد که مبانی دینی ما که شیعه علوی است، چه ویژه‌گی‌هایی دارد و شیعه صفوی چه انحرافی در این موضوع پدید آورده است.

۲. بررسی مجموعه کتاب‌های اسلام‌شناسی و سایر کتاب‌های دکتر شریعتی نشان می‌دهند که یکی از محورهای اصلی مورد توجه وی جدا کردن اسلام فقاهتی ناشی از خرافات هزارساله از آموزه‌های اصیل قرآنی است که در زندگی امامان و از جمله حضرت علی و امام حسین (ع) نهفته است.

یکی از شاهکارهای دکتر شریعتی این است که این شکاف را نشان می‌دهد و همین موجب شد که روحانیت متحجر از همان موقع علیه شریعتی شمشیر کشیده و آن فتواها را علیه او صادر کند. پیامد آن مخالفت‌ها، نامه مشترک مهندس بازرگان و استاد مرتضی مطهری در دفاع از دکتر شریعتی بود که با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.

۳. بخش دیگری از عملکرد دکتر شریعتی این بود که می‌دید نسل جوان ما تحت تاثیر فرهنگ مارکسیسم است. دکتر شریعتی کوشش کرد که قرائتی از دین ارائه دهد که این نیاز راهبردی نسل جوان یعنی «عدالت‌خواهی» را پاسخگو باشد، تا جنبش اجتماعی ایران درون‌زا و متکی به فرهنگ بومی باشد.

۴. ادبیات تولید شده توسط شریعتی به سرعت توانست در جامعه و در داخل و خارج از کشور، فراگیر شود و حتی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و آمریکا را هم تحت تاثیر قرار دهد. این حرکت‌ها به گونه‌ای در دانشجویان خارج از کشور تاثیرگذار بود که حتی جو کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور را که در دست نیروهای چپ مارکسیست بود را دچار تحول کرد و منجر شد که از سال ۱۳۵۴ فعالیت متمرکز کنفدراسیون متوقف شود.

حال پرسش این است با ادبیات امروزی که در جامعه وجود دارد دکتر شریعتی چه نوع گفتمانی داشت؟

آیا آن‌ها نگاه جامعه محور داشتند یا نگاه قدرت محور؟

این از جمله مسائلی است که هنوز حتی جمعی از اصلاح‌طلبان با آن درگیر هستند. باید ببینیم که این پیشکسوت‌ها در این زمینه چه نگاهی داشتند؟

به نظر راقم این سطور، نگاه دکتر شریعتی کاملا روشن است، این نسل از همان ابتدا هیچ نگاهی نسبت به قدرت نداشت و تمام ظرفیت وجودی خود را صرف گفتمان‌سازی در عرصه عمومی و بالا آوردن آگاهی و توانمندسازی جامعه برای عبور از عامل اصلی توسعه نایافتگی «استبداد» کرد.

این نوع نگرش فقط مختص دکتر علی شریعتی نبود، روشنفکران دینی از همان شهریور بیست که فعالیت‌های خود را آغاز کردند نگاهشان جامعه محور بود و هیچ وقت نگاه قدرت محور نداشتند.

شخصیت‌هایی نظیر مهدی بازرگان، سیدمحمود طالقانی و یدالله سحابی نگاهشان جامعه محور بود. اگر در یک شرایط خاصی هم قدرت را پذیرفتند، از جمله در مقطع پس از انقلاب که مهندس بازرگان مسئولیت دولت موقت را پذیرفت، ضرورت و نیاز شرایط عینی جامعه بود.

یاد دکتر علی شریعتی، همسر همراه و فرهیخته او دکتر پوران شریعت رضوی و همه پیشگامان راه «آگاهی، آزادی و عدالت» را، به مناسبت چهل و ششمین سالروز درگذشت شریعتی، گرامی می‌داریم.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13459
  • نویسنده : محمد توسلی
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 79 بازدید

نوشته ‎های مشابه

30بهمن
حضور و ظهور مبهم پرویز ثابتی بعد از چهار دهه | زهره فراهانی . معصومه معظمی . محمد جعفری
گزارش روزنامه شرق از سلسله نشست‌های تبارشناسی سازمان اطلاعات امنیت کشور (ساواک):

حضور و ظهور مبهم پرویز ثابتی بعد از چهار دهه | زهره فراهانی . معصومه معظمی . محمد جعفری

16تیر
انتشار سه نامه منتشر نشده از دکتر علی شریعتی
در هفته‌نامه نیم‌روز ویژه چهل وچهارمین سالروز درکذشت شریعتی منتشر شد

انتشار سه نامه منتشر نشده از دکتر علی شریعتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.