• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
::: 3338 ::: 2
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

2

نیایشگاه آدُریان در تهران

  • کد خبر : 4702
  • 29 آبان 1401 - 9:59
نیایشگاه آدُریان در تهران

۲۵ روز طول کشید تا آتش مقدس از آتشکده زرتشتیان یزد با مراسمی خاص به نیایشگاه آدُریان بیاید. سنگ بنای معبد آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست وقت انجمن زرتشتیان تهران پایه‌گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به پایان رسید. این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان […]

۲۵ روز طول کشید تا آتش مقدس از آتشکده زرتشتیان یزد با مراسمی خاص به نیایشگاه آدُریان بیاید. سنگ بنای معبد آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست وقت انجمن زرتشتیان تهران پایه‌گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به پایان رسید. این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان و «بهرام‌جی بیکاجی» ساخته شد. در ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام که بهرام‌جی بیکاجی در ساخته شدن آن هم نقش داشت.

در ورودی این نیایشگاه دوران قاجار، از سمت خیابان میرزا کوچک خان است. نمای بیرونی بنا با آجرکاری‌ مزین شده است. این بنا دری چوبی دارد که در قسمت فوقانی آن کتیبه‌ای با سنگ مرمر در میان دستان فرشته‌ای جا گرفته و بر آن، سال ساخت بنا ذکر شده است.

مساحت کل محوطه حدود ۱۳۰۰ متر مربع و زیربنای عمارت مرکزی حدود ۲۰۰ متر مربع است. در مقابل عمارت، حوضی بیضی شکل دیده می‌شود. عمارت آتشکده، ساختمانی با نمای سنگ سفید و کنگره‌ای در بالای دیوار است. شش ستون در ایوان ورودی و زیر طاق قرار گرفته‌‌اند که سر ستون‌هایی سنگی به شکل چهار سر گاو دارند.

در قسمت مرکزی بنای نیایشگاه، اتاقی چهارگوش بنا شده که دیوارهای آن تا ارتفاع ۸۰سانتی‌متری بالا آمده‌ و از روی دیوارها، شیشه‌های یکدست و ضخیم تا سقف ادامه دارند. در مرکز اتاق، یک ظرف مسی قرار دارد که آفرینگان (مجمر) نامیده می‌شود. داخل مجمر، آتش مقدس همواره زنده و شعله‌‌ور است. در بالا و گرداگرد عمارت مرکزی، ۱۶ گوی سنگی قرار دارد و گرداگرد صحن اصلی نمازگاه، صندلی‌هایی برای نیایشگران در نظر گرفته شده است.

مدیریت نیایشگاه آدریان در سال ۱۳۸۷ به انجمن موبدان تهران واگذار شد. امروزه مدیریت آتشکده‌ آدریان بر عهده‌ کمیسیون دینی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران است و این محل برای برگزاری آیین‌های زرتشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیایشگاه آدریان در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره‌ی ثبت ۷۴۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4702
  • 85 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.