• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

2

مرکز موسیقی بتهوون در تهران

  • کد خبر : 4711
  • 29 آبان 1401 - 10:15
مرکز موسیقی بتهوون در تهران
آدرس : تهران، میرزای شیرازی، بین نهم و یازدهم

سمفونی نخستین‌های موسیقی در بتهوون در سال ۱۳۳۲ بود که مرکز موسیقی بتهوون توسط برادران«چمنآرا» به نامهای کریم، عباس، احد و محسن در مغازه کوچکی در خیابان منوچهری راهاندازی شد. این مغازه ۱۰سال بعد به مکان بزرگتری در خیابان چهارراه ولیعصر(عج) منتقل و بعدها به مرکز بزرگ و مهم پیدا کردن صفحه، نوار کاست و سیدی برای اهالی شهر تهران تبدیل شد. مرکز موسیقی بتهوون از قدیمیترین و نخستین مؤسسههای نشر موسیقی زنده در ایران بهویژه شهر تهران است که این روزها پس از فراز و فرودهایکاری و خدماتی که در عالم موسیقی داشت به همت فرزندان خانواده چمنآرا هنوز چراغش روشن است و از مدتی پیش در خیابان میرزای شیرازی بهعنوان خانه موزه با کلی برنامه پر و پیمان در عالم موسیقی فعالیت میکند. به همین بهانه به نوستالژیهای خانه موزه بتهوون سرک کشیدیم.

خانه موزه بتهوون قدیمی‌ترین مؤسسه موسیقی و نشر موسیقی زنده ایرانی است. جایی که بسیاری از بزرگان هنر موسیقی از دل همین مؤسسه قدیمی به آسمان هنر معرفی شدند.

  • نخستین صفحه‌های سنگی وارداتی

وقتی وارد این خانه موزه میشویم تابلوی بزرگی در ورودی آن نصب و در آن لیست بزرگی از فعالیتها و خدمات خانواده چمن آرا به عرصه موسیقی کشور نوشته شده است. ابتدا «کریم چمن آرا» این مؤسسه فروشگاه را راهاندازی کرد بعدها برادرانش هم برای ادامه کار به او پیوستند. کمی که گذشت این فروشگاه تبدیل به مرکز نشر موسیقی زنده شد. نخستین صفحههایی که به ایران وارد میشد صفحات سنگی بود که عموماً از کشورهای هند، گرجستان و اردن فعلی وارد ایران میشد. کمی بعدتر به نسل صفحات وینیل، آخرین محصول نفت فشرده رسید که در ابتدا در مغازه بتهوون این صفحات فروخته میشد. تا به مرور شکل بنگاه نشر موسیقی را به خود گرفت. تولید صفحه گرامافون در ایران، صفحه استریو، راهاندازی نخستین سایت موسیقی، فروش اینترنتی بلیت موسیقی و برپایی کنسرتها و بسیاری از این نخستینها به واسطه مؤسسه موسیقی بتهوون در ایران مرسوم شد.

  • راه‌اندازی یک مجموعه فرهنگی موسیقی

بسیاری از موسیقی‌های خاطره‌انگیز قدیمی و نوستالژی از آثار تولیدی مرکز موسیقی بتهوون است. در واقع برای حفظ همین خاطره‌ها و بعضی اسناد جالب در عالم موسیقی بود که پیشنهاد راه‌اندازی خانه موزه بتهوون از سوی میراث فرهنگی به خانواده چمن‌آرا داده شد. قدیمی‌ترین اسناد موجود در این موزه به سال۱۳۴۲ می‌رسد. در میان همه اسناد باقی‌مانده از روزهای نخست راه‌اندازی مؤسسه صفحه و جلد صفحه‌هایی حتی مربوط به اواسط دهه۳۰ هم وجود دارد. در واقع بخش جالبی از آثار، قراردادها و حتی دست نوشته‌های هنرمندان، آهنگسازان، ترانه‌سراها و شاعران، نخستین قراردادهایی که میان شرکت‌ها، ارگان‌ها و مؤسسات فرهنگی از ابتدای قرن حاضر تا امروز در این خانه موزه موجود است.

نکته جالب، ماجرای کپی رایت موسیقی در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بود که در روزگاری که خبری از اینترنت، بلوتوث و بسیاری از دستگاه‌های تکثیر موسیقی و فیلم نبود گاهی اوقات این کار انجام می‌شد. چون آن زمان کپی صفحه آسان نبود. اگر‌کاری باارزش بود در بعضی استودیوها حتی رادیو ملی ایران آن اثر را کپی می‌کردند.

  • نخستین بنگاه آرشیو مطبوعاتی ایرانی

کتابخانه ویژه فروش آثار موسیقی و کتاب‌های جدید و نایاب از بخش‌های جالب این خانه موزه است. تا قبل از انتشارات امیرکبیر و اقبال در تهران چیزی به اسم انتشارات در ایران وجود نداشت و اغلب از واژه بنگاه انتشاراتی استفاده می‌شد. سال ۱۳۳۲ خانواده چمن آرا در تبریز بنگاه مطبوعاتی داشتند که در آن نشریات آذری زبان و سیاسی آن دوره فروخته می‌شد. اما بعد از مدتی هر روزنامه‌ای در ایران چاپ می‌شد به تبریز، فرستاده و در همین بنگاه آرشیو می‌شد. طبیعتاً فروش کتاب برای علاقه‌مندان به عالم موسیقی از امکانات پیش‌بینی شده موزه است. البته از کتاب‌هایی که آن زمان از سوی بنگاه چمن‌آرا منتشر می‌شد فقط ۲نسخه برای نمایش در موزه و همین کتابخانه موجود است. آثار خطاطی آقای عطارچیان و تعدادی آثار تایپوگرافی از جالب‌ترین آثار این موزه در بخش کتابخانه است.

  • نخستین صفحه «تولدت مبارک»

در دل خانه موزه بتهوون تا دلتان بخواهد پر از نوستالژی‌های جالب از هنرمندان عالم موسیقی است و چیزی‌هایی که تقریباً این روزها هیچ اثری از آنها نیست. مثل نخستین دستگاه‌های استریو، ضبط موسیقی، صفحه و گرام و حتی نوارهای کاستی که برای بسیاری از ما تبدیل به نوستالژی شده است.

یکی از جالب‌ترین آثار به جامانده در این خانه موزه صفحه ترانه «تولدت مبارک» است. نخستین صفحه‌ای که از سوی مؤسسه بتهوون تولیدشد. ماجرا از این قرار بود که این ترانه به سفارش ۳سالگی پیکان برای کارخانه ایران ناسیونال ساخته شده بود تا در تبلیغات خودرو پیکان در تلویزیون مورد استفاده قرار بگیرد. اما آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که چندین خواننده با ورژن‌های مختلف این ترانه را خواندند و در استودیوهای مختلف ضبط شد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4711
  • 65 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.