• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

3

مدرسه دخترانه اندرزگو یا خانه عبدالحسین ابتهاج در تهران

  • کد خبر : 4715
  • 29 آبان 1401 - 10:20
مدرسه دخترانه اندرزگو یا خانه عبدالحسین ابتهاج در تهران
آدرس : میدان بهارستان-خیابان مجاهدین اسلام – خیابان ایران پلاک 297

مدرسه دخترانه اندرزگو بخشی از محل زندگی و خانه عبدالحسین ابتهاج سمیعی پزشک ، استاد دانشگاه و یکی از دولت مردان ایرانی است . وی فارغ التحصیل رشته پزشکی از آمریکا بود . از سمتهای او می توان به معاونت وزیر بهداری ، ریاست مرکز پزشکی شاهنشاهی ، و وزارت علوم و آموزش عالی در سالهای ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵ اشاره کرد .

 سمیعی بنیان گذار بسیاری از دانشگاه های ایران و رئیس مرکز پزشکی شاهنشاهی ( بعدها به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران تغییر نام یافت ) در تهران بود . پس از انقلاب اسلامی او بار دیگر به آمریکا مهاجرت و به استادی دانشکده پزشکی « دانشگاه کرنل » و ریاست بخش داخلی « بیمارستان نیویورک » مشغول به کار شد و تا پایان عمر در همان جا به زندگی ادامه داد.

آن چه که امروز از خانه دکتر سمیعی باقی مانده است به دبیرستان دخترانه تبدیل شده و به نام شهید سید علی اندرزگو از مبارزان مسلح و از مخالفان حکومت پهلوی نام گذاری شده است . او فعالیتهای گسترده ای بر ضد حکومت پهلوی داشت و چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به ضرب گلوله ماموران ساواک به شهادت رسید .

خانه باقی مانده از مجموعه ای در دوره پهلوی اول است و در دو طبقه احداث شده و شامل یک طبقه و یک زیر زمین است . طبقه اول در سطحی بالاتر از حیاط احداث شده و تردد از داخل محوطه جنوبی به ساختمان از طریق پلکانی با عبور از تعدادی پله انجام می شود .

 در بخش جنوبی ساختمان ایوانی قرار دارد که دارای چهار ستون مدور با سرستون هایی از طرح گل و گیاه است . در و پنجره های آن از جنس چوب و سقف بنا شیروانی با اجرای سازه خرپای چوبی با روکش حلبی است .

 نمای ساختمان در اطراف درها و پنجره ها از چینش یک ردیف آجر به عنوان روشی برای زیبایی بیشتر استفاده شده است. همچنین سراسر نما در بخش حد فاصل زمین محوطه تا سقف زیرزمین با آجر پوشیده ورودی اصلی به بنا از بخش شرقی و از طریق خیابان انجام می شود . این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۸۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4715
  • 73 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.