• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
::: 3311 ::: 3
0

: آخرین مطالب

خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی

1

مجید یونسیان : درباره‌ی کل اجتماعی

  • کد خبر : 13018
  • 06 تیر 1402 - 2:43
مجید یونسیان : درباره‌ی کل اجتماعی
وقتی چنین چارچوبی به عینیت وجود داشته باشد یک رابطه دو سویه میان فرد ودیگری بوجود می اید که مسولیت در چارچوب ان تعریف می شود

کل اجتماعی مفهومی انتزاعی است که مابه ازای بیرونی وعملی ندارد مگر در قالب انچه در چارچوب کنش اجتماعی ،فرهنگ وشبکه روابط متقابل انسان ها بدست می اید۔

فرد وجامعه در عین حال که مرتبط با هم هستند اما در عین حال تفرد دارند۔قابل لمس اند،مشاهده پذیرند وخصوصیات متفاوت از هم دارند۔

مهم نیست که ما در تعریف جامعه از چه سنت فکری وچارچوبی تبعیت کنیم مهم این است که چارچوب های عام تعریف یک جامعه را بپذیریم۔چارچوب های عمومی یک جامعه

یک :قراردادی بودن ارتباط متقابل فرد واجتماع

دوم:قاعده مندی روابط

سوم:پذیرش یک برساخت مفهومی از روابط فرد ودیگری است۔

وقتی چنین چارچوبی به عینیت وجود داشته باشد یک رابطه دو سویه میان فرد ودیگری بوجود می اید که مسولیت در چارچوب ان تعریف می شود واین مسولیت دو سویه است که تعلق بوجود می آورد ودر هیچ شرایطی این مسولیت واحساس تعلق ترک برنمی دارد۔ اجتماعی که قانون گریز است این قانون گریزی در فرد وجمع یکسان است ۔

یک  مثال این موضوع را اشکارتر می کند۔

در ژاپن ودر بمباران اتمی شهر ناکازاکی دهها هزار نفر کشته شدند،شهر کاملا بهم ریخت،حکومت متلاشی شد،شهر فاقد مدیریت بود اما تصویر از دو کودک وجود دارد که دختری هفت الی هشت ساله برادر سه ساله خودرا که کشته شده بود بر دوش گرفته بود ودر صفی ایستاده بود تا نوبت اش برسد تا جسد کودک را تحویل گروهی از پیشاهنگان مردمی بدهد برای دفن در جایی که تعیین شده بود وقتی خبرنگاری جنگی از او پرسید چقدر در صف بوده ای گفت بیست وچهار ساعت ووقتی دلیل اش را پرسیدند گفت بدلیل این که جامعه وشهر آلوده نشود۔ این مسولیت وتعلق اجتماعی یک کودک هفت ساله از چه چیز ناشی می شود بدون تردید قاعده مندی،قرارداد اجتماعی وباور به اهمیت سرنوشت دیگری است اینجاست که مفهوم جامعه کاملا وبه عینه قابل مشاهده است۔کل اجتماعی وقتی شکل می گیرد که جامعه شکل گرفته باشد جامعه عینی ترین مفهوم در کل اجتماعی است۔

در هر اجتماع ومجوعه ای حتی شکل نیافته امکان وزمینه ایجاد شبکه روابط وجود دارد اما این شبکه روابط که یک تا چند سویه است هیچگاه به شکل گیری کل اجتماعی منجر نمی شود مگر اینکه این شبکه مبتنی بر قواعدی قراردادی باشد۔

مورد مثال همین مفهوم شهید وشهادت است۔

این مفهوم در قابل یک قرارداد اجتماعی ویا یک قاعده مندی شکل می گیرد ۔قبل از اینکه مفهوم شهادت معنایی داشته باشد مفهوم احساس مسولیت به دین یا وطن یا امنیت یا دیگری در چارچوبی عمومی تر از فرد وانهم در قالب حق دیگری بوجود آمده است که موجب تبدیل گذشت از خود به خاطر دیگری تبدیل به ارزش شده است  ایا خارج از این مفاهیم شبکه روابط میان انسانها مفهوم وکاربردی دارد؟

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13018
  • نویسنده : مجید یونسیان
  • 90 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.