• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

4

مجید مرادی : ادای دینی به امام موسی صدر

  • کد خبر : 14279
  • 16 شهریور 1402 - 23:08
مجید مرادی : ادای دینی به امام موسی صدر
چریک های فلسطینی که از وطنشان آواره شده بود مناطق جنوبی لبنان را که کلا شیعیان در آن سکونت داشتند به سکوی مبارزه و عملیات ایذایی علیه دشمن اشفالگر تبدیل کرده بودند و انجام چنین عملیات هایی هزینه های سنگینی بر شیعیان تحمیل می کرد

پنجشنبه شب پیش بنا بود به دعوت دوست عزیزم دکتر کمالیان در بزرگداشت امام موسی صدر دقایقی سخن بگویم که به سبب اختلال ارتباطی میسر نشد و اکنون برای جبران مافات دو سه نکته را بیان می کنم هر چند گستره اندیشه و رفتار آن عزیز نیازمند دهانی به پهنای فلک است.

امام موسی صدر نماد عقلانیت و تدبیر و اعتدال است. در زمانه ای که موج چپ و انقلابی گری جهان را درنوردیده بود او فریب شعارهای فانتزی را نخورد و به سازندگی اندیشید. او شیعیان لبنان را از حاشیه به متن آورد بی آن که میان آنان و اهل سنت کینه بکارد. کوشید کینه میان مسلمانان و مسیحیان را کاهش دهد. همو بود که اجازه نداد شیعیان جنوب لبنان به تنهایی هزینه ستیز با رژیم صهیونسیتی را بدهند.

چریک های فلسطینی که از وطنشان آواره شده بود مناطق جنوبی لبنان را که کلا شیعیان در آن سکونت داشتند به سکوی مبارزه و عملیات ایذایی علیه دشمن اشفالگر تبدیل کرده بودند و انجام چنین عملیات هایی هزینه های سنگینی بر شیعیان تحمیل می کرد. گذشته از این شبه نظامیان ابوعمار (عرفات) در جنوب و بیروت عملا قدرت را در دست داشتند و سوء استفاده های آنان از قدرت زبانزد خاص و عام بود و از این حیث می توان گفت فلسطینی هایی که وطنشان اشغال شده بود عملا لبنان را به اشغال خود در آوردند و خودشان شدند اشغالگر!

راز اختلافات میان امام صدر و فلسطینی ها و حامیان ایرانی شأن در این بود که صدر می دانست رابینهودهای فلسطینی تحت امر فرمانده نامتوازنی به نام عرفات توان شکست اسراییل را ندارند و تنها بر زخم مردم جنوب لبنان می افزایند و از این رو دنبال نوعی استقرار در مرز با اسراییل بود. این اعتدال و عقلانیت خوشایند عرفات و حامیان آن نبود‌.

چهار پنج دهه پس از ربوده شدن امام موسی صدر می بینیم که حزب الله لبنان با قرارداد ترسیم مرزها میان دولت لبنان و اسراییل موافقت می کند و امنیت این رژیم را در آن سوی مرزها تضمین می کند. این در حالی است که حزب الله در میانه دهه هشتاد میلادی دنبال انقلاب جهانی مستضعفان جهان علیه همه مستکبران و خصوصا دنبال نابودی رژیم صهیونسیتی اسراییل بود.

اگر امام موسی صدر در سال ۵۷ ربوده نمی شد ای بسا حوادث لبنان و ایران و کل منطقه سمت و سویی دیگر می یافت. ای بسا او با نفوذی که هم در امام خمینی و هم در ملک فهد و امیرعبدالله سعودی و دیگر حاکمان عرب داشت از ایجاد سوء فهم و افراط پیشگیری می کرد و نمی‌گذاشت جنگ ویرانگری هشت سال تداوم یابد و ده ها هزار نفر از دو طرف کشته شوند. با ربوده شدن امام صدر یک بار دیگر شیعه ماند و دریغ و حسرت مضاف بر دریغ های پیشین و‌حسرت های پیشین از سقوط دولت امام علی تا تلخی های بعدی.

نسخه اسلام صدر نسخه ای خواندنی و دلکش است. او انسان را صاحب کرامت ذاتی می دانست و شأن انسان را فراتر از بندگی می شمرد. او. یک بار در سخنرانی ای که برای مخاطبان لبنانی القا کرد تصریح کرد که در زبان عربی میان عبودیت و عبادت خلط می کنند اما ما در زبان فارسی کلمه بهتری برای عبادت داریم و آن پرستش است. امام صدر دین را در خدمت انسان می دانست و نه انسان را در خدمت دین.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14279
  • نویسنده : مجید مرادی
  • 86 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.