• امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
::: 3336 ::: 0
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

0

فرشته مزینانی : زاویه منفجره!

  • کد خبر : 9718
  • 08 بهمن 1401 - 23:46
فرشته مزینانی : زاویه منفجره!
این همه را گفتم تا به خبر اختصاص بودجه برای تولید ۷۰۰ گیگ محتوا برای آموزش احکام عملی نماز در مدارس و آموزش قرآن در ادارات برسم و بگویم، هرچند بسیاری از انقلابیون دیروز به اشتباه بودن مسیری که تا امروز پیموده شده واقف گشته و سعی می کنند

نمی دانم تاکنون کسی نشسته یک حساب سرانگشتی کند ببیند در چهار دهه حکومت اسلامی چقدر برای اجرای احکام هزینه شده و چه مقدار برای اجرای عدالت؟! فکر می کنم تحقیق خوبی از کار دربیاید.

تا آنجا که من به یاد دارم، بر خلاف شعارهای رهبرانمان برای اجرای عدالت در حکومت اسلامی مد نظرشان، پس از پیروزی، اول از همه رفتیم سر اجرای احکام. حکم اعدام تعداد زیادی از سران رژیم قبل! حکم شلاق و سنگسار بی ناموسها! حکم زندان و حبس هر کس در رژیم قبل کاره ای بود! حکم مصادره اموال سرمایه داران و کارخانه داران کلان! و پس از آن اجرای فروع و منع از هر چیزی که تشخیص دادیم رنگ و بوی دینی ندارد! در این راستا، کاباره ها و مشروب فروشی ها را بستیم. سینماها هم به طور گسترده ای سانسور شدند.

حکم حجاب هم یکی از این احکام بود، هرچند در زمره فروع دین نبود اما مگر می شد بگوییم حکومتمان دینی است اما زنانمان با چهره غیردینی در جامعه دیده شوند؟!

پس از آن رفتیم سراغ دینی کردن ادارات و مدارس. نماز جماعت در ادارات و مدارس اجباری شد! در تمام اماکن، تبلیغ و ترویج شعائر دینی کردیم. حراست را درست کردیم تا مراقب باشند نکند کارمندی در اداره ای یا دختر و‌ پسری در دانشگاهی، خدای نکرده پایش را کج بگذارد و از صراط مستقیم خارج شود. سعی کردیم با شدت و حدت این اوامر را اجرا کنیم. حتی اگر زن و مرد یا دختر و پسر جوانی را در کنار هم در خیابان می دیدیم باید محرم بودنشان را اثبات می کردند وگرنه…! به عده ای مجوز دادیم با تشخیص و متر و معیار خودشان دینداری مردم را اندازه بگیرند و مراقب باشند سانتی متری از آن عدول نشود. حتی رفتار اقلیت های دینی هم باید با معیارهای ما اندازه گیری می شد!

در دوران ۸ ساله جنگ با عراق، مردم خوب با ما همراهی کردند و تقریبا سرپیچی عمده ای از اوامرمان صورت نگرفت البته به جز تظاهرات هزاران نفری زنان مخالف اجبار‌ حجاب که به حول و قوه الهی آن را هم سرکوب کردیم! از همان روز باید می فهمیدیم نیروی زنان را نباید دست کم گرفت!

گذشت و گذشت تا اینکه جنگ تمام شد. مانور تجمل برپا کردیم و به انقلابیون و دیندارانمان گفتیم، چه کسی گفته مومنین نباید از مواهب دنیا برخوردار باشند؟ چرا نباید خانه شان در شمال شهر باشد؟ برعکس! ظاهر یک مومن باید زیبا و آراسته باشد به نعمات دنیایی! و این قدم اولمان بود در دینداری کردن به سبک از ما بهتران! سبکی که از آراستگی ظاهر و‌ پوشش تمیز و مرتب، رسید به کاخ نشینی و تجمل!

 

پس از آن بود که حاتم بخشی ها از جیب بیت المال آغاز شد و شد، آنچه نباید می شد! واگذاری اموال مصادره ای طواغیت به متدینین انقلابی و سهم بخشی از بودجه به نهادهای مجری احکام دین و تخصیص آن برای امور دینی و مناسکی! این قصه سر درازی دارد که از آن می گذریم، اما فقط بگویم، مسیری را که از آن روز آغاز کردیم همچنان ادامه دارد و زاویه ای که باز کردیم از حد زاویه منفجره (ببخشید منفرجه!) هم گذشته و می رود تا به کلی صاف شود و دو سر آن به استخراج تمام ثروتهای خدادادی در اعماق زمین برسد! خدایی، ریاضیدانان قابلی بودیم!

این همه را گفتم تا به خبر اختصاص بودجه برای تولید ۷۰۰ گیگ محتوا برای آموزش احکام عملی نماز در مدارس و آموزش قرآن در ادارات برسم و بگویم، هرچند بسیاری از انقلابیون دیروز به اشتباه بودن مسیری که تا امروز پیموده شده واقف گشته و سعی می کنند با تمام نوا مسئولین را از ادامه این مسیر برحذر بدارند، اما گویی هنوز قوای بهره بردار متراکم و منسجمی که در این سالها از این مدل حکمرانی ما بهره مند شده اند، و البته عده کوچکی از کسانی که افکار بسته شان فراتر از اطرافشان را نمی بیند، همچنان ادامه حیات خود را بر ادامه همین مدل از حکمرانی می دانند و هر سال ردیفهای بودجه برای این مدل، در قالب طرحهای مختلف مقرر می شود و منابع مملکت به جای اینکه صرف بالا بردن فرهنگ عمومی و آموزش دانش آموزان برای محافظت از خود و نظارت دقیق بر دستگاهها شود، صرف آزموده های بی ثمر می گردد. هر چند در این مسیر، دین عدالت محور نهج البلاغه ای که با استفاده از جاذبه آن مردم را جذب کردیم زیر پا له شود و به فنا رود، و‌ هرچند به روایت آمار روز به روز بر دین گریزی و دین ستیزی مردم افزوده شود! و ناکارآمدی این شیوه اثبات گردد. انگار موجودیت جامعه ای که بر این مبنا بنا کردیم به خطر می افتد، اگر بیاییم به جای اصرار بر احکامی که تقریبا تمام آنها در حوزه شخصی آدمیان است و پاداش و جزای آن با خداوند رحمان، برای اجرای عدالتی هزینه کنیم که فلسفه ارسال تمام رسل بوده است: “لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط…”

به تحقیق پیامبرانمان را با نشانه های روشن فرستادیم و با آنها کتاب و‌ میزان را نازل کردیم تا در میان مردم قسط و عدالت را به پا دارند…

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9718
  • نویسنده : فرشته مزینانی
  • 101 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.