• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
::: 3319 ::: 6
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

2

علی صاحب‌الحواشی : تاریخ کشف حجاب در ایران

  • کد خبر : 14993
  • 12 آبان 1402 - 11:49
علی صاحب‌الحواشی : تاریخ کشف حجاب در ایران
ما در تاریخ اسلام جریان‌های دیگر گنوستیکی هم داشته‌ایم، چون حروفیّه و نقطویه و قرمطی‌ها، که این‌آخری عملا شیعیان اسماعیلی بودند یا شدند، را نیز داشته‌ایم.

گفتگو با عباس امانت

نهضت شیخیه-بابیه-بهائیه حاصل قابل درک ساختارِ آخرالزمانیِ الاهیات شیعه (در این مورد امامیه) است؛ ساختاری که کمترین ربط‌ونسبتی نه به قرآن دارد و نه به سیره پیامبراسلام.

شیعه، از بدایتِ کیسانیه تا نهایتِ امامیه‌اش یک سازه “گنوستیکی” بوده است. این درحالی‌است که نه قرآن گنوستیکی است و نه اسلام‌ِ اهل سنت. هم از اینروست که اهل‌سنت بر “کفرِ” شیعه اجماع اغلبی داشته و دارند. همین ساختار گنوستیکی امامیه بود که پدیده شیح‌احمد اَحسایی و سیدکاظم رشتی را میوه داد که بانیانِ نهضت شیخیه شدند. (لقبِ “قره‌العین” را سیدکاظم رشتی در نظر به فضل‌وکمال و جودتِ محیرالعقولِ زرین‌تاریخ برغانی به ایشان داد، به معنای “نور دیده”).

در گامی بعد، همین خصلت گنوستیکی هم بود که از بستر شیخیه، بابیه را برآورد.

البته تحول از بابیه به بهائیه بیشتر محصول چالشِ “قدرت” بود که طی آن وصیّ باب، “صبح‌ازل” که آدم ستیزه‌جویی نبود، توسط برادرِ رند و ستیزه‌گرش بهاء‌الله کنار زده شد تا “ازلیه” منقرض شدند و “بهائیه” میراث‌بران بابیه گشتند.

ما در تاریخ اسلام جریان‌های دیگر گنوستیکی هم داشته‌ایم، چون حروفیّه و نقطویه و قرمطی‌ها، که این‌آخری عملا شیعیان اسماعیلی بودند یا شدند، را نیز داشته‌ایم. سوای این، جریان‌های گنوستیکی هم داشته و داریم که ربطشان به اسلام بسیار ضعیف است، مثل اهل‌حق (یارسان در جنوب زاگرس و گوران در شمال زاگرس). گنوستیک‌های بکلی نامرتبط به اسلام هم داریم مثل ایزدیان (یزیدی‌ها) در کردستان سنجار که چندان مطالعه ژرفی درباره تاریخ عقاید دینی‌شان صورت نگرفته است.  ولی دینی به نهایت درجه التقاطی از آئین‌های گنوستیکی بسیار کهن تا اجزائی عبرانی و بخش‌هایی از آیین زرتشت است. گروه آخر از گنوستیک‌های فلات ایران که هنوز هم در خوزستان و استان بصره عراق هستند “مندائیان”‌ (مغتسله/صابئین) هستند که یک سنت عبرانی کهن غیرتوراتی است که از فلسطین/اردن به این منطقه کوچیده و زبان و خط و دین مستقل خود را دارند و آئین مانویت از حواشی آنان نشات گرفته است.

کوتاه سخن در نوری افکندن به میراث بسیار کهن گنوزیس در منطقه ماست که همه چیزمان را (از تشیع و تصوف تا بابیه)، و نحله‌های غیر اسلامی از منداییت تا مانویت [و یحتمل مزدکیان و خرم‌دینان] تا اهل‌حق و گوران را تحت نفوذ خود گرفت، ولی خودش تا همین اواخر (میانه قرن‌بیستم) در سایه‌سار تاریکی مانده بود؛ هنوز هم بسیاری اهل فن درست نمی‌دانند که گنوزیس چیست!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14993
  • نویسنده : علی صاحب‌الحواشی
  • 95 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.