• امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
::: 3336 ::: 0
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

3
موزیسین و پژوهشگر اجتماعی

شمیم حق‌شناس :پیشگیرى از قتل‌هاى ناموسى نیازمند بازنگرى در قانون

  • کد خبر : 9418
  • 04 بهمن 1401 - 22:41
شمیم حق‌شناس :پیشگیرى از قتل‌هاى ناموسى نیازمند بازنگرى در قانون
نوع و میزان این خشونت ها بسته به گروه، طبقه، ملیت و قومیت متفاوت است و آنطور که از پژوهش‌های علمی برمی‌آید، زنان طبقه پایین، مهاجران یا زنانی که در مناطق عشیره‌ای ایران زندگی می‌کنند

 

پیشگیرى از قتل ‎ هاى ناموسى نیازمند بازنگرى در قانون | شمیم حق شناس

قتل ناموسی پدیده ایست که مختص کشور یا مذهب خاصی نیست . اگرچه نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که قتل‌های ناموسی در کشورهای مسلمان رواج بیشتری دارند . از دیگر عوامل مؤثر بر وقوع این قتل‌ها، قوانین کیفری حاکم در آن جامعه است . نوع و میزان مجازات مرتکبین قتلهای ناموسی، اطلاع مردم از تخفیفات قانونی و بخشودگی خانواده مقتول که بیشتر متداول است، از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش قتلهای ناموسی در ایران است . با این حال، تعداد دقیق قتل ها به دلایل مختلف، از جمله تلاش برای به تصویر کشیدن قتل به عنوان خودکشی ( مانند قتل مبینا سوری ) ، مشخص نیست

نام ناموس، وظیفه ی کنترل جنسی همه زنان مجرد و وفاداری جنسی همه زنان متاهل به شوهرانشان بر دوش مردان خانواده می اندازد‏ .( Kuzkaya 2001).

به عنوان مثال، اگر یک فرد خارجی یکی از اعضای خانواده را که اغلب یک زن است مورد آزار و اذیت یا حمله قرار دهد، ناموس بر باد میرود و اگر مرد بدون قید و شرط و قاطعانه از آنان دفاع نکند، بی شرف یا بی ناموس خطاب می شود

‏ ( Toprak 2017)..

خشونت علیه زنان معضلی اجتماعی است و انواع خشونت به ویژه خشونت خانگی نه تنها منجر به بروز مشکلات روحی و روانی زنان می شود بلکه طلاق و فرار از خانه .

نوع و میزان این خشونت ها بسته به گروه، طبقه، ملیت و قومیت متفاوت است و آنطور که از پژوهش‌های علمی برمی‌آید، زنان طبقه پایین، مهاجران یا زنانی که در مناطق عشیره‌ای ایران زندگی می‌کنند، خشونت جسمانی و قتل های ناموسی بیشتری را تجربه می‌کنند ( محمدی ۱۳۹۸)

شدیدترین شکل خشونت خانگی قتل ناموسی است . قتل ناموسی، قتل عمدی شخصی است که از طریق آن – از نظر قاتل و یاخانواده او – آبروی قاتل و خانواده او اعاده می شود .

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) تخمین زده است که سالانه تا ۵۰۰۰ زن و دختر به دلیل قتل‌های ناموسی به قتل میرسند . با این حال، تعداد پرونده های گزارش نشده چندین برابر بیشتر است زیرا همه پرونده ها به دادگاه کشیده نمی شوند .

با این حال، تعداد پرونده های گزارش نشده را چندین برابر بیشتر گزارش مى کند زیرا همه پرونده ها به دادگاه کشیده نمی شوند .

برخی از سازمان‌های غیردولتی (NGOs) بر این باورند که سالانه بیش از ۲۰۰۰۰ قتل ناموسی در سراسر جهان رخ می‌دهد .

‏ ( D’Lima & Solotariff & Pande 2020)

در قتل های ناموسی، زنان و دختران معمولاً توسط اعضای مرد خانواده کشته می شوند . این قتل ها با دلایل مختلفی چون دوستی با یک پسر، رابطه جنسی قبل از ازدواج و غیره به وقوع میپیوندد . اما همجنس گرایی نیز می تواند یکی از این دلایل باشد .( قتل علیرضا فاضلی منفرد ) چرا که برخی آن را یک رفتار نادرست جنسی دانسته که شرم بزرگی برای خانواده به همراه مى‌آورد و از این رو به قتل ناموسی دست میزنند .‏ (Ateş ۲۰۰۷)

پس زنان و مردان هر دو می‌توانند قربانی قتل‌های ناموسی شوند، این یکی از دلایلی است که نشان میدهد زن‌کشی یا

‏ Femicide نمی‌تواند نام مناسبی برای چنین قتل‌هایی باشد .

در ایران برای ارتکاب قتل عمد مجازات اعدام در نظر گرفته شده، اما قانونگذار مجازات اعدام را برای قتل توسط پدر، در نظر نگرفته و اعمال نمیکند .

ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید : ” پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمیشود و به پرداخت دیه به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد ” !

همانطور که فوکو ذکر می کند، حق زندگی و مرگ یکی از مختصات اصلی حاکمیت است « ، بدین معنا . که حاکم یا افراد را به کام مرگ می فرستد و یا به آن ها اجازه ی زندگی دهد .

در مورد قتل های ناموسی نیز میتوان گفت که قانونگذار جان کودکان را به خطر می اندازد؛ زیرا براى پدران و جد پدری به عنوان قاتل مجازات مناسب و پیشگیرانه اى در نظر نگرفته است . از این نگاه حق زندگی و مرگ به پدران داده میشود و بدین ترتیب آنها تسلط و قدرت کاملی بر زندگی فرزندان خود پیدا می کنند . اما این قدرت تنها مختص پدران نیست ! مطابق اصل سی و ششم قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد . اما با وجود این، قانونگذار در ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته : هر گاه مردی همسر خود را درحال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می تواند در همان حال آنان را به قتل برساند !

متأسفانه وجود چنین گریزگاه‌هایی در قوانین کشورمان و همچنین اهمال کاری قانونگذار در مقابل تغییرات این قوانین جان بسیاری را گرفته و سلامت جامعه را به خطرانداخته است . به جرأت میتوان گفت بدون فرهنگ سازی در باره ی این موضوع و تا زمانی که قوانین کشور اصلاح و علت این گونه فجایع ریشه یابی نشوند به باز هم شاهد چنین فجایع خونباری خواهیم بود .

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9418
  • نویسنده : شمیم حق‌شناس
  • منبع : نیم‌روز
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.