• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

0

در سایه‌ی آفتابِ بینالودد | غلامحسین مظفری

  • کد خبر : 15979
  • 16 دی 1402 - 1:18
در سایه‌ی آفتابِ بینالودد | غلامحسین مظفری
پس از زیارت عطار به تماشای شادیاخ، شهرِ قدیمِ نیشابور رفتیم و از مجموعه‌ی «آرامگاه مشاهیرِ نیشابور» بازدید کردیم که تا آن زمان مرحومان شیدا (محمد بی‌‌ریای گیلانی) که از شاعران و پژوهشگرانِ ناموَر سبک هندی به شمار می‌‌آیند،

اردیبهشت ۱۳۷۹ بود و ما در تکاپوی برگزاری «کنگره‌ی ملی خیّام» در نیشابور. هنوز دو سال از نخستین دوره‌ی فرمانداری من در نیشابورِ عزیز نگذشته بود و با شور جوانی به همراهِ یکایک مردم فرهیخته و مجموعه‌ی مدیران دغدغه‌‌مند در آن دوره، میزبان بسیاری از چهره‌‌های برجسته و ارجمندِ ملی بودیم. یکی از مهم‌‌ترین و گرانقدرترین مهمانان ما در آن کنگره «استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن» بودند. من به اتفاق مرحوم نظریان که یکی از مهم‌‌ترین چهره‌‌های پژوهشگرِ نیشابور به شمار می‌‌آمدند و دکتر جواد محقق نیشابوری که ایشان نیز افزون بر داشتن پیشینه‌ی علمی از مدیران فرهنگی دولتِ وقت بودند، استاد اسلامی ندوشن را در مسیرهای گوناگون همراهی می‌‌کردیم. سال پیش از آن، ما در نیشابور رویداد گرامیداشت «شصتمین سالگرد تأسیس دبیرستان خیام» را، که یکی از مهم‌‌ترین نمادهای فرهنگی نیشابورِ معاصر، به شمار می‌‌آید، برگزار کرده بودیم و بسیاری از دانش‌‌آموختگان این دبیرستان نیز از سایر نقاط کشور و جهان به نیشابور آمده بودند. برگزاریِ این رویداد نقطه‌ی آغازینِ بسیاری از دیگر اتفاقات خجسته در نیشابور بود. اما اشاره‌‌ام به این نکته از آن جهت بود که مرحوم نظریان با اشاره به نمادهای موجود در میدان خیّام که روبه‌روی دبیرستانِ پیش‌‌گفته واقع شده است، خطاب به استاد اسلامی نُدوشن توضیح دادند که این نمادها تا پیش از جابه‌جاییِ بقایای پیکرِ خیّام از جوارِ امامزاده محمدمحروق در دهه‌ی چهل خورشیدی به باغ و آرامگاه فعلی، یادمانی بر مزار حکیم به شمار می‌‌آمدند و پس از ساخت آرامگاهِ جدید با معماریِ هوشنگ سیحون، به این میدان منتقل شده‌‌اند. سپس دکتر اسلامی ندوشن را به سمت آرامگاه عطار مشایعت کردیم و هنگام ورود به باغ عطار، استاد با اشاره به جوهایی که گُلکاری شده بودند تأکید کردند که «باید در این جوها علاوه بر گُل، آب جاری باشد و جریانِ آب تناسبی بیشتر با این مجموعه خواهد داشت». سپس به من نگاهی کردند و با حالتی که ما هر سه را به تأثر واداشت و تکانمان داد گفتند: «مرا پس از مرگ در نیشابور و در جوار عطار و خیّام دفن کنید». این جمله در ذهن من حک شد و تأثیری عجیب به جا گذاشت.

پس از زیارت عطار به تماشای شادیاخ، شهرِ قدیمِ نیشابور رفتیم و از مجموعه‌ی «آرامگاه مشاهیرِ نیشابور» بازدید کردیم که تا آن زمان مرحومان شیدا (محمد بی‌‌ریای گیلانی) که از شاعران و پژوهشگرانِ ناموَر سبک هندی به شمار می‌‌آیند، پهلوان یعقوبعلی شورورزی و فریدون گرایلی (مورّخ کتاب «نیشابور، شهر فیروزه») در آنجا به خاک سپرده شده بودند. ماجرای تأسیس آرامگاه مشاهیر را برای استاد اسلامی ندوشن شرح دادم که چگونه با مرگ پهلوان محبوب ایران و نیشابور و دفن ایشان در کنار مرحوم شیدا ماجرا آغاز شد. در این‌‌باره نکته‌ی شگفتِ ماجرا آن بود که خانواده‌ی پهلوان شورورزی ابتدا رضایت نداشتند که پیکرِ پهلوان در این نقطه دفن شود، زیرا در آن روزگار این نقطه هیچ موقعیتی نداشت و منطقه‌‌ای دورافتاده به شمار می‌‌آمد و آرامستان اصلیِ شهر در نقطه‌‌ای دیگر واقع شده بود. اما با پادرمیانی مرحوم گرایلی و ذکر این نکته به خانواده‌ی پهلوان که «امسال پهلوان را در این نقطه به خاک می‌‌سپارند و سالِ دیگر مرا و اندک‌‌اندک این منطقه نیز آباد خواهد شد»، خانواده‌ی پهلوان رضایت به دفنِ پیکر در آن نقطه دادند. اما چه کسی می‌‌توانست باور کند درست در برنامه‌ی آیین پاسداشت سالگرد پهلوان، فریدون گرایلی پس از خواندن شعری پرشور و هیجان، در همان نقطه بنشیند و در دَم جان به جان‌آفرین تسلیم کند؟ شرح این ماجرا حسی غریب‌‌تر را به ما سه تن و همچنین استاد اسلامی ندوشن القا کرد. نمی‌‌دانم هرکداممان در آن لحظه به چه می‌‌اندیشیدیم اما تردیدی ندارم که خاکِ این نقطه همان خاکِ پذیرنده‌‌ای است که فرزندان خاصِ خود را در بر می‌‌کشد. روزی سروِ آزادِ موسیقی ایران، پرویز مشکاتیان را در بر کشیده است و امروز آغوشی گشوده‌‌تر از همیشه برای فرزندِ ایران، استاد دکتر محمدعلی اسلامی نُدوشن دارد. این نقطه در سایه‌ی آفتابِ بلندِ بینالود خواهد بالید و طرحی نو درخواهد انداخت

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=15979
  • 44 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.