• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
::: 3304 ::: 0
0

: آخرین مطالب

موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز

1

جواد رنجبر درخشیلر : ایران، ادبیات و فرهنگ در آثار داریوش

  • کد خبر : 14978
  • 11 آبان 1402 - 23:37
جواد رنجبر درخشیلر : ایران، ادبیات و فرهنگ در آثار داریوش
داغ مهرجویی با خاطره ای داغ تر می شود. در کلاسی از فیلم هامون مثال زدم. آشنایی جمع را با این فیلم مهم بدیهی انگاشته بودم

داغ قتل استاد داریوش مهرجویی هیچ وقت سرد نمی شود. کارگردان بزرگ ما هم رفت در فهرست خونبار کشتارهای تاریخی ما، و هنوز امید می بریم که روزی این فهرست نویسی برای همیشه تمام شود.
از مرثیه سرایی که بگذریم باید بپرسیم «حالا چه باید کرد؟» مهرجویی کارگردانی اصیل بود، متفکر و باسواد. نه از این کارگردان های سفارشی کار و تصادفا هنرمند شده. مهرجویی پاسبانی را چاقو نزده بود که از برکت چاقوکشی، اتفاقا، هنرمند شود. یا از فیلمبرداری پشت صحنه دفاع مقدس راهی به پشت پرده سینما باز کند که در واقع پشت پرده سیاست بود. از این ها هم بگذریم.
برای کاستن از درد «داریوش کشی» چه باید کرد؟
داغ مهرجویی با خاطره ای داغ تر می شود. در کلاسی از فیلم هامون مثال زدم. آشنایی جمع را با این فیلم مهم بدیهی انگاشته بودم. از سی نفر حاضر فرهیخته حتی یک نفر هامون را ندیده بود. چند نفر از آنها احتمالا قتل استاد را تسلیت گفته باشند؟ پز عالی فرهنگی ویژگی نسلی ماست. عنوان خبر را خواندن و نام نویسنده ها و هنرمندها را به یاد سپردن، فرهنگ نیست، اتفاقا ضد فرهنگی مهلک است. یادتان که هست: آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند.
همین واقعه شوم دوباره دیروز تکرار شد. از فیلم پری حرف زدم و کسی در کلاس آن را ندیده بود. اما ناامید نباید شد.
سال ها پیش وقتی با مهرجویی درباره غلامحسین ساعدی حرف می زدم گفت: کار علمی باید عمیق و جدی باشد. شوپن را مثال زد که نواختنش آسان نیست، اما نوازنده به تدریج باید به آن مرحله برسد. این توصیه استادانه مهرجویی ۲۳ سال است که مبنای کار علمی و فرهنگیم است. تا همه منابع را در موضوع مقاله ام نخوانده باشم دست به قلم نمی برم.
آثار مرحوم مهرجویی را دوباره باید دید و نقد کرد. راه کوبیده او، با همه نقدها و اشتباه ها، راهی فرهنگی است و برای شکوفایی فرهنگی ایران نمی توان بیراهه چاقوکش ها و کاریکاتورهای هالیود را برگزید، راه همان است که مهرجویی و بیضایی، کیارستمی، کیمیایی، فرمان آرا و تقوایی گشوده‌اند.
درباره راه بزرگان و نسبتش با ایران و ایرانیت کم گفته شده است. می خواهم در کلاس‌های مجازی، پس از خوانش متون کلاسیک، سلسله جلساتی درباره نسبت ایران (سلبی و ایجابی) با آثار مهم فرهنگی و هنری معاصر برگزار کنم.
نخستین بخش این کلاس‌ها با عنوان «ایران، ادبیات و فرهنگ در آثار داریوش مهرجویی» از اول آذر در ۴ جلسه برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14978
  • نویسنده : جواد رنجبر درخشیلر
  • 100 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.