• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

1
آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی:

دو قطبی‌سازی در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است/ دو قطبی‌ بین فوتبال و دین، هنر و دین، دین و وطن و .. خطرناک است

  • کد خبر : 7296
  • 06 دی 1401 - 12:40
دو قطبی‌سازی در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است/ دو قطبی‌ بین فوتبال و دین، هنر و دین، دین و وطن و .. خطرناک است
یک استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تقبیح دو قطبی سازی جامعه گفت: دو قطبی‌سازی در هر موضوعی به خصوص در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است و موجب هدر دادن انرژی‌ها و باعث زمینه‌ سوء استفاده دشمنان می‌شود.

آیت الله سید مجتبی نورمفیدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به خبرنگار جماران گفت: نمی‌خواهیم بگوییم درباره مسألۀ بی‌حجابی بی‌تفاوت باشیم، اما آیا مرکزی که به دلیل این موضوع مواخذه شده، باید ببنیم این توان را دارد که جلو ورود بی‌حجاب‌ها را بگیرد یا نه؟ وقتی که از عهده آن مرکز برنمی‌آید، یا باید تعطیل شود و عده ای بی‌کار شوند، یا اینکه وقتی توان کنترل نداشت با این مشکل مواجه خواهد بود! آیا این درست است در جایی این‌گونه برخورد شود، اما در فرودگاه‌ها و پروازهای داخلی به مسأله حجاب کاملا بی‌توجهی شود؟

یک استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تقبیح دو قطبی سازی جامعه گفت: دو قطبی‌سازی در هر موضوعی به خصوص در مسأله حجاب، برخلاف آموزه‌های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است و موجب هدر دادن انرژی‌ها و باعث زمینه‌ سوء استفاده دشمنان می‌شود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در پی می آید:

  • از دیدگاه حضرتعالی دو قطبی شدن جامعه در موضوعات مختلف چه تبعات منفی دارد؟

دو قطبی‌سازی در موضوعات مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برخلاف آموزه‌های دین، امنیت ملی، منافع ملی و نظر مقام معظم رهبری است و موجب تفرقه بین آحاد جامعه می‌شود. دو قطبی‌سازی برخلاف وحدت می‌باشد، در حالی که وحدت رکن اصلی جامعه اسلامی است. این عمل از سوی دیگر زمینه‌ساز سوء استفاده دشمنان است.

  •  گرفتار کردن جامعه به انواع دو قطبی‌ها از شگردهای دشمنان است

اگر دو قطبی‌ها در موضوعات مختلف رواج پیدا کند، باعث فروپاشی اجتماع می‌شود

یکی از شگردهای دشمنان از صدر اسلام تاکنون این بوده است که جامعه اسلامی و دینی را به انواع دو قطبی‌ها گرفتار کنند. دو قطبی شدن جامعه، ضمن اینکه انرژی‌ها و نیروها را حذف و ناامیدی و یأس را ترویج می‌کند، باعث می‌شود که مردم از دشمن اصلی غافل شوند و همه تلاش‌های فکری و فرهنگی را خنثی می‌کند. اگر دو قطبی‌ها در موضوعات مختلف رواج پیدا کند، باعث فروپاشی اجتماع می‌شود تا جایی که حتی خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماع آلوده می‌شود و کشمکش‌ها و تقابل‌ها به عمق خانواده‌ها کشیده می‌شود.

البته دو قطبی‌ به معنای اختلاف‌نظر و اختلاف فکر و سلیقه نیست، اختلاف نظر و اختلاف فکر و سلیقه همه جا هست و از طرف خداوند تبارک و تعالی نیز به رسمیت شناخته شده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ». وقتی اختلاف سلیقه‌ها به تقابل، تنازع و برخورد کشیده می‌شود آثار بسیار سوء اخلاقی ـ اجتماعی دارد مخصوصاً در حوزه امور دینی و احکام. اگر دو قطبی سازی‌های دینی شیوع پیدا کند می‌تواند منجر به گریز از دین و دین‌داری شود. چون به جای جلب قلوب مردم ـ حتی افرادی که ممکن است نظر مخالفی داشته باشند ـ موجب لجاجت می‌شود.

  •  دو قطبی‌ ها مردم را خسته و محیط جامعه را شکننده می‌کند

اگر بخواهیم به ریشه‌های تاریخی و آنچه که در تاریخ صدر اسلام اتفاق افتاده، اشاره کنم و کُد دهم، موارد زیادی وجود دارد. می‌توانیم بگوییم که بنی‌امیه یکی از عوامل اصلی ایجاد دو قطبی در جامعه بود، چون دو قطبی‌ها باعث می‌شد مردم از حقایق دور و از دشمن اصلی غافل شوند. امروزه دل رسانه‌های بیگانه و وابسته، به سرنوشت مردم نمی‌سوزد و به فکر آینده این مملکت نیستند و برای آنها شاید چیزی بهتر از دو قطبی‌سازی‌ها نباشد، مخصوصاً در مسائل فرهنگی و دینی. الان متأسفانه گاهی زمینه‌های سوءاستفاده‌ دشمنان در داخل توسط برخی افراد کم‌اطلاع فراهم می‌شود و دو قطبی‌های کاذب ایجاد می‌شود؛ دو قطبی‌ بین فوتبال و دین، بین هنر و دین، بین دین و وطن و .. این‌ها خطرناک است و به تعبیر مقام معظم رهبری، مردم را خسته و محیط جامعه را شکننده می‌کند.

ما عادت داریم سرمایه‌های اصلی اعتقادی و ملی خودمان را برای یکسری منافع کوتاه مدت قربانی کنیم

در همین زمینه، ترویج دو قطبی «با حجاب و بی حجاب» چه آثار بدی برای جامعه دارد؟

از جمله موضوعاتی که در مسأله دو قطبی‌سازی مواجه هستیم، مسئله دو قطبی بی‌حجاب و باحجاب است. این مسئله به نظر من به هیچ وجه با روشی که رسول خدا(ص) و خداوند تبارک و تعالی در تشریع و تبلیع احکام دین داشتند، سازگار نیست و به تعبیر رهبری به نفع جامعه نیست.

اقبال لاهوری جمله‌ای دارد که بسیار قابل توجه است. وی می‌گوید، «مسلمانان معمولاً سرمایه‌ها را برای سودهای اندک از بین می‌برند». ما مثل اینکه عادت داریم سرمایه‌های اصلی اعتقادی و ملی خودمان را برای یکسری منافع کوتاه مدت قربانی کنیم، در حالی که در دراز مدت آثار سوئی دارد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7296
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی روز نو
  • 69 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.