• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

2

کلیسا مریم مقدس در تهران

  • کد خبر : 5136
  • 01 آذر 1401 - 10:41
کلیسا مریم مقدس در تهران
آدرس : خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزا کوچک خان جنگلی

۱۷ آوریل ۱۹۳۷ پس از یک سال بررسی بنای کلیسای جدید، جلسه‌ای با حضور معماران ارمنی تشکیل شد و در آن قرار شد «نیکلای لائوری» با بودجه شصت هزار تومانی، طرح کلیسا را ارائه کند. در این بین، آقای «رومان عیسی‌یان» هم هزینه‌ بنای کلیسا را تقبل کرد و در نهایت از «نیکلای مارکف» معمار شهیر روس‌تبار خواستند با بودجه‌ای یکصد هزار تومانی کلیسا را بنا کند. سرانجام ساخت کلیسای مریم مقدس در سال ۱۳۲۴ خورشیدی (۱۹۴۵ میلادی) پایان یافت.

این کلیسا اولین کلیسای جامع ارامنه تهران از سال‌های ۱۳۲۴ (۱۹۴۵ میلادی) تا ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) بود. بناهای مربوط به خلیفه‌گری ارامنه‌ تهران و محل سکونت اسقف اعظم نیز در محدوده‌ این کلیسا قرار داشته است. بعدها این دو واحد به محوطه‌ کلیسای سرکیس مقدس تهران منتقل شدند

ساختمان این کلیسا متعلق به دوره پهلوی است و در مساحتی ۵۵۰ متر مربعی بنا شد. پلان کلیسا صلیبی شکل است که این فرم هم از داخل و هم از بیرون بنا حس می‌شود. محراب طبق سنت کلیساهای ارامنه در سمت شرق قرار دارد. محراب کلیسا سه پنجره دارد و در دو سمت آن، اتاق‌های کوچکی به صورت قرینه قرار دارند که درهای آن‌ها به درون نمازخانه‌ اصلی باز می‌شوند.

بالای نمازخانه گنبد اصلی دوازده ضلعی با دوازده نورگیر قرار دارد که متأثر از معماری بیزانسی است و در گرجستان و روسیه رواج داشته. در غرب بنا گنبد کوچک دیگری است که از آن به عنوان ناقوسخانه‌ کلیسا استفاده می‌کنند.

کلیسا سه در ورودی دارد. در اصلی در منتهی‌الیه سمت غربی آن و مقابل محراب قرار دارد که  یک سردر بزرگ با دو ستون دارد. بالای سردر اصلی سنگ‌نوشته‌ای در ارتباط با بنای کلیسا و سازنده‌ آن نصب شده است. در قسمت فوقانی در، به سمت داخل کلیسا، بالکنی تعبیه شده که در زیر ناقوسخانه قرار دارد و جهت استقرار گروه کر کلیسا استفاده می‌شود.

بر دیوارهای سه سمت کلیسا نورگیرهای بزرگ تعبیه شده‌اند. در حالی‌که نورگیرهای دیوار غربی کوچک‌تر و در بالای سردر اصلی است. بر دیوارهای شرقی؛ شمالی و جنوبی داخل کلیسا فرورفتگی سراسری از بالای دیوار تا سطح صفه به شکل سه‌گوش به چشم می‌خورد. در قسمت بالایی این سه گوش‌ها حجاری به شکل نیم دایره قرار دارد که اقتباسی از معماری قرون وسطای ارمنستان است. فرورفتگی‌ها، بر سطح خارجی دیوارها سایه‌روشن ایجاد می‌کنند. در سطح خارجی بنا، قسمت بالایی پنجره‌ها و حاشیه انتهایی قسمت فوقانی دیوارها، حجاری‌هایی اجرا شده‌اند. درچهار سمت کلیسا و بالای این حجاری‌ها، حجاری‌هایی به شکل صلیب نیز دیده می‌شوند.

دو تن از مشاهیر ارمنی، یپرم داوید داویدیان، معروف به یپرم‌خان ارمنی (۱۸۶۸ ـ ۱۹۱۲ میلادی) و هوهانس خان ماسحیان (۱۸۶۴ – ۱۹۳۱ میلادی) در محوطه این کلیسا به خواب ابدی رفته‌اند.

یکی از ساختمان‌های محوطه‌، موزه‌ی آرداک مانوکیان (مشهور به موزه‌ی مردم‌شناسی ارامنه) است که نام آن به یاد خلیفه‌ فقید ارامنه‌ تهران، انتخاب شد. این ساختمان، در آبان ماه سال ۱۳۸۷ (نوامبر ۲۰۰۸ میلادی) به دست جاثلیق اعظم آرام یکم افتتاح شد. این موزه شامل مجموعه‌هایی از تصاویر و نقشه‌های کلیساها و دیرهای ارمنی‌های ایران، لوازم و ادوات مورد استفاده در مراسم کلیسا، کتب خطی با محتوای دینی، لباس‌های سنتی زنان ارمنی، مدارک و لوازم شخصی اسقف اعظم آرداک مانوکیان و گلچینی از آثار هنرمندان ارمنی ایران است

پس از انتقال خلیفه‌گری از ساختمان کناری این کلیسا، به محل کلیسای سرکیس مقدس، انجمن‌های خیریه، آموزشی و تحقیقاتی در ساختمان‌های اطراف کلیسا مستقر شدند و این مکان به یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای ارمنیان تهران تبدیل شد. کلیسای مریم مقدس در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۳۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5136
  • 92 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.