• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

3

کلیسا سورپ گئورگ مقدس در تهران

  • کد خبر : 5145
  • 01 آذر 1401 - 10:52
کلیسا سورپ گئورگ مقدس در تهران
آدرس : خیابان وحدت اسلامی، بازارچه قوام الدوله، كوچه شهيد مغفوری

پیش از آنکه این بنا کلیسا شود، نمازخانه بود و خانواده‌ای از اهالی تفلیس که با نام‌های‌ «هُوسِپیان» و «استِپانیان» شناخته می‌شدند، آن را ساخته بودند. کلیسای سورپ گئورک یا کلیسای گئورگ مقدس، از قدیمی‌ترین کلیسای تهران است که تاریخ ساخت آن بین سال‌های ۱۱۵۳ تا ۱۱۶۹ شمسی، اواخر دوره صفوی، تخمین زده می‌شود. نمازخانه در ۱۱۷۴ شمسی (۱۷۹۵ میلادی) ساخته شد و نام کلیسا از نام سردار ارمنی که در سال ۳۰۳ میلادی در راه مبارزه برای ترویج مسیحیت کشته شد، گرفته شده است. در سال ۱۲۱۴ شمسی (۱۸۳۵ میلادی) نمازخانه تبدیل به کلیسا شد و پس از بازسازی در ۱۲۶۱ شمسی (۱۸۸۲ میلادی) به صورت کنونی درآمده است.

با گذشت سال‌ها، همچنان هر سال در سالروز گئورک مقدس، در دهه اول مهرماه، در این کلیسا مراسم دعا و نیایش خاصی برگزار می‌شود و مومنان شب را در کلیسا و صحن آن بیتوته می‌کنند و صبح هنگام مراسم زیارت و قربانی به جا می‌آورند. پلان کلیسا مستطیلی شکل با جهت طولی شرق به غرب است. محراب کلیسا در سمت شرقی آن قرار دارد. نمازخانه کلیسا با طاق بلند، ردیف ستون‌ها، یک دهانه طاق چشمه در وسط و دو دهانه در نزدیکی آن، درست مشابه کلیساهای دوره ساسانی است با این تفاوت که کلیساهای آن دوره طاق‌های نیم گرد داشتند و این کلیسا به پیروی از معماری دوران اسلامی دارای طاق‌های زاویه‌دار است. بر دیوار­های خارجی کلیسا و برج ناقوس سنگ قبرهای متعددی به چشم می‌خورد. برخی از این سنگ قبرها متعلق به شخصیت‌های شناخته شده تاریخی ایرانیان ارمنی است. در سال ۱۹۰۷ میلادی برابر با ۱۲۸۶ شمسی دوستداران کلیسا، انجمنی از زنان نیکوکار و مومن ارمنی را تأسیس کردند. اتاق­هایی در اطراف حیاط این کلیسا از سالیان پیش به اقامت سالخوردگان بی‌سرپرست ارمنی اختصاص یافته که تحت نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و انجمن خیریه بانوان ارمنی و با کمک­های مردمی اداره می­شود.

کلیسا در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۵۷ با شماره­ ثبت ۱۶۲۱ به ­عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5145
  • 16 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.