• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

1

کلیسای صلیب مقدس در تهران

  • کد خبر : 5108
  • 01 آذر 1401 - 9:52
کلیسای صلیب مقدس در تهران
آدرس : انتهای خیابان کردستان، خیابان خدامی، خیابان آرارات، مجموعه فرهنگی ورزشی آرارات

کلیسای صلیب مقدس تهران نیایشگاه کوچکی است که در مجاورت باشگاه آرارات تهران در محدوده ونک احداث شده است. ساخت این کلیسا سالها بعد از ساخت باشگاه یعنی در سال ۱۳۶۴ خورشیدی آغاز شده است. طراحی و ساخت این کلیسا توسط مهندس رستم وسکانیان، از معماران مشهور ارمنی صورت گرفته و به دلیل نقش نماد صلیب در طراحی، این کلیسا صلیب مقدس نامیده شده است. به دلیل هم‌جواری با باشگاه آرارات، این نیایشگاه با عنوان کلیسای آرارات تهران نیز شناخته می‌شود. گفته می‌شود مهندس وسکانیان این بنا را به عنوان بنای یادبود شهدای ارامنه طراحی کرده ولی با اصرار مسئولان باشگاه برای ساخت کلیسا این بنا به نیایشگاه تبدیل شده است. مساحت این بنا حدود ۵۰ متر مربع است و برای حضور ۴۰ نفر ظرفیت دارد.

از نماد صلیب که مشخصه این بناست نه تنها در طراحی کلیت آن بلکه در جزئیات بنا نیز استفاده شده است. در نمای بیرونی، چهار صلیب عظیم بخش مرکزی نیایشگاه را احاطه کرده‌اند. در نمای داخلی طراحی چهار نورگیر باریک در سقف به گونه‌ای انجام شده که با تابش نور، یک صلیب نورانی در سقف ایجاد می‌شود. نورگیرهای باریک و بلند در دیوارها نیز بخش دیگری از نور مورد نیاز ساختمان را تأمین می‌کنند. علی­رغم این نورگیرهای خاص و محدود فضای داخل کلیسا از نوری مطلوب برای یک فضای معنوی برخوردار است.

قرینه‌سازی این بنا در پلان و نما از ویژگی‌های خاص آن است. نکته قابل تأمل این است که این ظرافت و تقارن با قالب‌های چوبی برای بتن به اجرا درآمده و ساخت این بنای بتنی با سه مرحله بتن‌ریزی پی و دیوارهای اصلی، سقف و صلیب‌های چهار طرف بنا صورت گرفته است. اجرای چنین کاری در آن زمان نوعی شاهکار محسوب می‌شود چرا که به جز بتن از هیچ نوع مصالح دیگری برای ساخت این بنا استفاده نشده است. گفته می‌شود کلیسای صلیب مقدس تهران اولین بنای تمام بتنی ایران است. به هر حال این کلیسا نه تنها در فرم و مصالح که در جزئیات بنا نیز پیشرو محسوب می‌شود. در واقع وسکانیان تفسیر متفاوتی با استفاده از بتن خالص، از بهترین نمونه­های کلیساهای قرون وسطی، که به سیستمی در هم آمیخته از تکیه گاه­ها، ورودی­ها و معلقات تبدیل می­گردد، طراحی و اجرا کرده است.

مشهور است که او بدون خستگی طی مدت دو سال، بر ساخت و ساز پیچیده­ی نیایشگاه نظارت کرد، همانند کاری که وی شخصا برای ورزشگاه انجام داد.

بازدید از کلیسای صلیب مقدس مانند اغلب اماکن مذهبی نیاز به هماهنگی قبلی دارد. همانطور که مجموعه ورزشی آرارات به ارامنه ایران اختصاص دارد حضور در این کلیسا نیز فقط برای ارامنه مجاز است. اما برخی فعالان عرصه گردشگری برای برگزاری تورهای گردشگری مجوزهای لازم برای این اماکن را دریافت می‌کنند. تور باشگاه آرارات یکی از تورهای تهرانگردی است که در سایت‌های اینترنتی ارائه می‌شود. ظاهراً این برنامه با حضور نماینده ارامنه برای معرفی بنا و تاریخچه آن صورت می‌گیرد. بنابراین اگر به بازدید از کلیسای صلیب مقدس علاقمندید می­توانید با یکی از شرکت‌های برگزارکننده تورهای تهرانگردی تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5108
  • 77 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.