• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

2

چالش‌های بیناگفتمانی در لاله ‌زار | رضا دبیری‌نژاد

  • کد خبر : 5894
  • 14 مهر 1401 - 13:22
چالش‌های بیناگفتمانی در لاله ‌زار | رضا دبیری‌نژاد
در روزگاری که تهران می‌خواهد با بازخوانی گذشته‌هایش هویتی برای خود بسازد، لاله‌زار به دلیل نقش نمادین فرهنگی جایگاه ویژه‌ای به خود گرفته است. ولی باید در نظر بگیریم که لاله‌زار یک نقش و یک دلالت نداشته است و یادآوری‌های تاریخی همه آن نقش‌ها را به یاد می‌آورد و این نقش‌های پیشینی خود در تقابل با همدیگر هستند.

لاله‌زار را می‌توان یکی از پهنه‌هایی دانست که با عمر تهران گره خورده است و روایت آن روایت دگرگونی‌های تهران است، از همین رو می‌توان رویکردهای فرهنگی و اجتماعی شهر تهران را در آن متبلور دید.

چه آن زمان که محدوده باغ‌های رجال برجسته تهران است و می‌توان با نگاهی مختصر به نقشه به حضور باغ‌های بزرگی در این محدوده پی برد که بیانگر رویکرد مسلطی است که بر شهر حاکم است. و چه زمان ناصری که قرار است لاله‌زار مظهر فرنگی مأبی ایران شود و کلنگ تهران نو در آن به زمین می‌خورد.

لاله‌زار در زمانه دیگری به نماد هنرهای جدید تبدیل می‌شود. اکنون نمی‌توان از تاریخ تئاتر و سینمای ایران صحبت کرد و اشاره‌ای به لاله‌زار نداشت. آنجایی که یادآور نام بزرگان هنر ایران است. وجود آموزشگاه‌های بازیگری، دفاتر تولید، تماشاخانه‌ها و انبوهی از سینما در کنار هنرمندان و مراکز پخش صفخات موسیقی، لاله‌زار را به یک مرکز جریان‌ساز هنری تبدیل می‌کند.

این مرکزشدگی در عرصه هنر تنها محدود به یک دوره نیست؛ چنان که در دوره عامه گرایی هنر نیز لاله‌زار به مرکز این دوره تبدیل می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که هر مرکزی با خود تقابل‌هایی به همراه دارد، وقتی لاله‌زار مرکز هنرهای اجتماعی می‌شود، تلویحا به محل قدرت روشنفکری و هنری نیز تبدیل شده است. همین مرکز شدن و قدرتمندی، سایر قدرت‌ها را به سوی آن می‌کشاند. بر اثر تغییر شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، جریان روشنفکری و هنر مرتبط با آن دچار افول شده و لاله‌زار این ساحت را از دست می‌دهد و بدل آن در لاله‌زار به قدرت می‌رسد، چنان که پیش از این نیز فضای اعیان‌نشین لاله‌زار که آن را به مرکز قدرت طبقه رجال تبدیل کرده بود نیز دچار تحول می‌شود و لاله‌زار به یک فضای عمومی همگانی تبدیل می‌شود و رویکرد عمومی در آن غلبه می‌یابد.

با قدرت گرفتن هنر عامه، لاله‌زار به مرکز عوام تبدیل شده و دیگر تقابل‌های خود را با نظام حاکم بر جامعه از دست می‌دهد تا آن که جامعه دچار دگرگونی سیاسی و اجتماعی می‌شود و بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، لاله‌زار دوباره نقش نمادین دیگری به خود می‌گیرد که با قدرت نوظهور در تقابل قرار می‌گیرد و قدرت هژمونی یافته بر جامعه، قدرت و مرکزیت لاله‌زار را تحت‌الشعاع خود قرار داده و آن را به حاشیه می‌راند. در نتیجه لاله‌زار نقش پیشین خود را از دست می‌دهد و کم کم نقش جدیدی در آن به وجود می‌آید که حاصل نظام بازار و رویه سرمایه‌داری مسلط شده بر تهران است. حالا لاله‌زار بیش از آن که نقش فرهنگی داشته باشد، نقش اقتصادی و بازاری دارد. اما تهران در همین دوره گفتمان‌های جدیدی را به خود دیده است و در حال بازسازی خود است، تهرانی که می‌خواهد هویت و گذشته خود را بازیابد و آن را به مثابه سرمایه نهفه به کار بگیرد از این رو است که نقش‌های نمادین و پیشین لاله‌زار به یاد آمده است و نقش‌های جدید لاله‌زار و گفتمان مسلط شده بر آن را به چالش کشیده است. لاله‌زاری که از یک سو می‌خواهد به لاله‌زار نوستالژیک بازگردد اما از سوی دیگر بازگشت به روزگار نوستالزیک نشدنی است. در این میان خوانش‌های میراث فرهنگی گرایانه و یا کاربردهای گردشگری سبب شده تا با نظام مسلط شده بر لاله‌زار تقابل‌هایی پدید آید.

در روزگاری که تهران می‌خواهد با بازخوانی گذشته‌هایش هویتی برای خود بسازد، لاله‌زار به دلیل نقش نمادین فرهنگی جایگاه ویژه‌ای به خود گرفته است. ولی باید در نظر بگیریم که لاله‌زار یک نقش و یک دلالت نداشته است و یادآوری‌های تاریخی همه آن نقش‌ها را به یاد می‌آورد و این نقش‌های پیشینی خود در تقابل با همدیگر هستند. از این رو لاله‌زار به عرصه تقابل‌های تاریخی و فرهنگی تبدیل شده است و هر کدام از گفتمان‌ها و قدرت‌های موجود در تلاشند تا آن را به سوی خود بکشند و از آن خود کنند. برای همین میراث لاله‌زار مجموعه‌ای از روایت‌های مختلف است و بازخوانی و روایتگری آن‌ها سبب چالش‌های بیناگفتمانی می‌شود. لاله‌زار بر آن است تا از این میراث و سرمایه نهفته‌اش دوباره خود را احیا کند. ولی باید در نظر داشته باشیم که احیای لاله‌زار بدون در نظر گرفتن این تقابل‌های گفتمانی مقدور نیست، به ویژه آنکه همه بازسازی‌ها و احیای عناصر نمادین در لاله‌زار به یکی از گفتمان‌های از دست رفته قدرت می‌بخشد و در نتیجه چالش‌های گفتمانی را بیشتر می‌کند. از این رو باید در نگاه امروزی به لاله‌زار به این پرسش پاسخ دهیم که لاله‌زار امروز می‌خواهد چه نقش نمادین دیگری را به عهده بگیرد و کدام گفتمان را پیروی کند تا از طریق پذیرش همسویی با این گفتمان برای خود ایجاد قدرتی تازه کند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5894
  • 67 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.