• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
::: 3312 ::: 4
0

: آخرین مطالب

جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه

3

پیام عاشورا | مینو سلیمی

  • کد خبر : 13933
  • 31 تیر 1402 - 15:26
پیام عاشورا | مینو سلیمی
هر فرهنگی برای انتقال باورها و معانی بنیادی خود، نیازمند نظام خاصی است که این معانی را در بستری از تقدس، به ذهن مخاطبان و کنش‌های آن‌ها انتقال بدهد و این انتقال در بستر آیینی آن فرهنگ انجام می‌گیرد.

عاشورا دهمین روز ماه محرم سال هجری قمری است. شهرت این روز به حادثه کربلا و شهادت جانگداز امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران و خانواده گرامی ایشان باز می‌گردد. وسعت و عمق این حادثه در طول تاریخ سینه ‌به ‌سینه زنده مانده است، چراکه ماهیت آن یک رویداد ساده نیست. در جهان در طی سال‌ها و قرن‌های گذشته کشتارهای بسیار تلخی رخ‌ داده، اما سؤالی که پیش می‌آید این است که ماهیت این حادثه چیست و حامل چه پیامی بوده است که این‌چنین هر ساله داغ آن تازه می‌شود و در قالب آیین‌های فرهنگی بازتولید می‌شود.

آیین‌های عاشورایی با پیام قداست و اهمیت واقعه رخ‌داده در کربلا در طی سالیان شکل‌گرفته و در میان شیعیان بسیار مورد تکریم است و ابعاد اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی بسیار گسترده‌ای دارد. روایت عاشورا به‌مثابه یک روایت حماسی و اسطوره‌ای، رکن مرکزی فرهنگ شیعه است. هر فرهنگی برای انتقال باورها و معانی بنیادی خود، نیازمند نظام خاصی است که این معانی را در بستری از تقدس، به ذهن مخاطبان و کنش‌های آن‌ها انتقال بدهد و این انتقال در بستر آیینی آن فرهنگ انجام می‌گیرد. طی سال‌ها این حادثه در قالب آیین‌ها و سنت‌ها باز توصیف‌شده و سینه ‌به ‌سینه در رفتارها، کنش‌ها، نمادها و نشانه‌ها در هر دوره‌ای روایت‌ شده است.

آیین‌های عزاداری محرم که به‌طور سنتی، ماه محرم و صفر و گاهی تا دهه اول ماه ربیع‌الاول را در بر می‌گیرد، از لحاظ فرهنگی و اجتماعی با مجموعه‌ای از مجالس عزاداری همراه بوده که به اشکال گوناگون مانند دسته‌های زنجیرزنی، مجالس روضه‌خوانی، سینه‌زنی و سفره‌های نذری برگزار می‌شده است. درواقع، اجرای آیین عزاداری عاشورا به‌صورت منظم، در طول قرون متمادی گذشته، به‌منظور حفظ و نگهداری یکسری مفاهیم و ارزش‌های دینی صورت گرفته است که در اصل، برای انتقال به جامعه شیعه و در مسیر نیرومند ساختن آن برای مقابله با دشواری‌های زندگی اجتماعی و غلبه بر دشمنان، نوعی محرک عمل محسوب می‌شده است و همواره، امامان شیعه نیز بر اجرای آن تأکید کرده‌اند. این آیین همواره، زمینه‌ساز و محرک بسیاری از تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در جوامع شیعه بوده است. البته این کار به‌واسطه قدرت این آیین در ایجاد ایمان و احساس دینی قوی و شدید در بین مؤمنان عزادار میسر شده است.

آیین‌های عاشورایی تنوع بسیاری دارد. این آیین با گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف مزین شده است و هرساله در زمان مشخصی بازنمایی می‌شوند. تعدادی از آیین‌های عاشورایی مانند: «هفت کلکله» در شب عاشورا و زاری قبل از سپیده روز عاشورا در لاهیجان، «چاق چاقو» در سپیده‌دم عاشورا در سامان چهارمحال و بختیاری، «علم برداری» در نیشابور، «نخل گردانی» در سبزوار، «گل مالی» در خرم‌آباد، «چایینه» در ایلام، «یزله خوانی» در بوشهر، «چک چکو» (چارچو گردانی) در استهبان استان فارس، «شاطری جزن» در دامغان، «جوش‌زنی» در رفسنجان، «چهل منبرون» در کرمان، «مشعل‌گردانی» در شهر ری، «شبیه‌سازی آتش زدن خیمه‌ها» در مازندران، «پرده‌خوانی» در بجنورد خراسان، «شبیه‌خوانی» در نائین، «خیمه‌کوبی» در کاشان، «پولکه گردانی» در آذربایجان شرقی، «کرنا نوازی» یا «درازنای» و «لال پله» (آیینی زنانه) در گیلان، «قفل زنی و کرپ‌زنی» در آستارا و لنگرود، «شیر و کتل» در میناب بندرعباس، «قمه‌زنی» در گیلان، آذربایجان، اردبیل و در جای‌جای کشور انجام می‌شود.

گاه پیام عاشورا، پیامی صریح است و گاه ضمنی. این پیام‌های صریح و ضمنی می‌تواند از تصویر، پرده نقاشی شده از واقعه عاشورا، یا دکورهایی که امروزه در میادین و اماکن قدسی چیده می‌شود دریافت شود. گاهی نیز با مرثیه‌سرایی و مقتل خوانی (توصیف احساسی و عاطفی واقعه) همراه است. اما برخی از نشانه‌ها و نمادها به‌طور ضمنی پیام‌رسان هستند و با پیوستن به باقی اجزاء خوانایی می‌یابند، پیام ضمنی در حقیقت آموزه‌هایی است که ماهیت واقعه بر آن استوار است. عاشورا مهم‌ترین آیین معنادار در ایران با توجه به بسترهای فرهنگی در هر نقطه‌ای از سرزمین ایران نمودهای ویژه‌ای یافته است. آیین‌های عاشورایی به عنوان مجموعه کنش‌های معنادار که با هدف تقویت دین‌داری و مذهب اجرا می‌شود، حامل آموزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی است. بدنه مفهومی آیین‌ها بخشی از تاریخ شفاهی و مستندات و مکتوباتی است که از گذشته به یادگار مانده است. در این میان بروز و نمایش آن به عنوان شیوه بازتولید و استمرار یک رویداد و واقعه به طرق مختلف صورت می‌گیرد؛ نماد و نشانه‌ها ابزاری می‌شوند برای بیان و روایت واقعه برای کنشگران با نقش‌آفرینی خودشان؛ در این فرآیند انتظام و ساختاری در سیر زمان شکل گرفته که این انتظام قدرت با هدف نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر بوده است تا پیام‌های واقعه‌ای چون عاشورا به نسل‌های آینده منتقل شود.

بر کسی پوشیده نیست خطابه‌های زنی مانند زینب (س) در تداوم و ماندگاری عاشورا نقشی حیاتی داشته است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13933
  • نویسنده : مینو سلیمی
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 94 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.