• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
::: 3304 ::: 0
0

: آخرین مطالب

موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز

4

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : سرو، درخت همیشه‌سبز ایران

  • کد خبر : 7955
  • 14 دی 1401 - 20:41
ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : سرو، درخت همیشه‌سبز ایران
سرو درختی مقاوم در برابر سرماست، بااین‌وجود اساساً درخت سایه رشدی نیست و باید در معرض نور آفتاب قرار داشته باشد. به دلیل ریشه‌های عمیق و ساختار فلس مانند برگ‌ها نیازمند آب زیادی هم نیست و می‌توان انواع آن را در مناطق نیمه‌خشک ایران کشت کرد. این رسته گیاهی عمدتاً با قلمه یا خوابانیدن تکثیر می‌شود.

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : درخت سرو یکی از زیباترین گیاهانی است که در بیشتر مناطق ایران می‌توان شاهد رویش آن بود. درختی که به سبب سبزی مداومش مظهر رشد، استقامت و جاودانگی بوده و جایگاه آن به‌ویژه در باورهای اساطیری ایران باستان رشک‌برانگیز است تا آنجا که آن را به‌عنوان سمبل اهورامزدا برگزیده‌اند. روایت‌های متعددی وجود دارد که زرتشت در چند مورد خاص اقدام به کاشت درخت سرو نموده که از آن جمله می‌توان به سرو کاشمر (بَردَسکَن) در ناحیه ربونه سبزوار اشاره نمود. درختی که آوازه جاودانگی آن به‌جایی رسید که حسادت متوکل، خلیفه عباسی را برانگیخت و دستور داد تا پس از گذر صدها سال، آن را ریشه کرده و به بغداد ببرند تا از تنه آن برای ساخت کاخ خلافت استفاده شود و در این میان پیشنهاد سخاوتمندانه زرتشتیان نیز کارساز نشد و نتوانست مانع از انجام این کار شود. چون این امر کارساز نشد بزرگان زرتشتی برای خلیفه پیغام فرستادند که زرتشت مرگ هرکسی که به این درخت صدمه بزند را پیش‌بینی کرده است و جالب آنکه پیش از رسیدن درخت به بغداد، خلیفه جان باخت و سرنوشت غم‌انگیز درخت مکتوم ماند. بااین‌وجود مقام و ارزش این درخت از میان نرفت و همچنان محل کاشت آن (قهستان) در میان هم‌وطنان زرتشتی محترم ماند.

دومین درخت سروی که زرتشت اقدام به غرس آن نمود. سرو کهن‌سال ابرکوه است که از پس هزاران سال همچنان استوار است. این درخت که به‌درستی بایستی صفت جاودانگی را برازنده آن دانست، با ۲۵ متر ارتفاع؛ ۱۸ متر محیط و ۵/۱۱ متر اندازه دور تنه، کهن‌سال‌ترین سرو جهان و پیرترین موجود زنده به شمار می‌رود.

حضور سرو در منظرهای فرهنگی و تمدنی ایران ازجمله مینیاتور و سفال‌گری سابقه‌ای کهن دارد. معماری ایرانی نیز سهم مناسبی از این حضور را به خود اختصاص داده و در قالب نقش برجسته و حضور معنادار سرو در باغ ایرانی به آن پرداخته است. گو اینکه نمادشناسی فرهنگی سرو در تمدن ایرانی نیز از سابقه‌ای کهن برخوردار بوده و نمایه آن را می‌توان در اشکال مختلف و بسترهای متنوع بسیاری جستجو نمود، از آن جمله حضور سرو در نقش‌هایی است که بر پارچه و لباس ایرانیان تثبیت‌شده که ترمه مشهورترین آن‌ها است.

در فرهنگ‌عامه و آئین‌های ستایش و پرستش میترا نیز این درخت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. پیروان میترا آخرین شب پاییز (سی‌ام آذرماه) را که بلندترین شب در طول سال است، شب تولد آفتاب (مهر میترا) می‌دانستند و تمام شب را به احترام این اعتقاد بیدار می‌ماندند. در این شب آتش افروخته و با تناول آخرین میوه‌های تازه و خشک کرده تا سپیده‌دم که بشارت تولد خورشید را دریافت می‌کردند به شادمانی می‌پرداختند. بعدها آریایی‌ها و سپس همه پیروان آیین میتراییسم این رسم را ادامه دادند و همچنان نیز تحت عنوان جشن یلدا حضور این جشن در بین ایرانیان شکوهمند و پررنگ است.

از عمده‌ترین آداب این جشن کهن، گردآمدن در اطراف درخت سرو است. اجرای این آئین بعدها به رومیان تازه مسیحی سرایت کرد و کلیسای روم مناسب دید تا زادروز عیسی (ع) را منطبق بر این جشن نماید. ازاین‌روست که بابانوئل با لباس و کلاهی شبیه موبدان ظاهرشده و درخت سرو با ستاره بالای آن به‌عنوان نمادی میترایی، نشانی مسیحی می‌یابد.

به‌غیراز موارد ذکرشده، ملت‌های مختلف دیگری به سرو به دیده احترام می‌نگرند، از آن جمله در اساطیر یونانی سرو نماد سوگواری در غم از دست دادن معشوق است. یونانیان همچنین به سرو به به‌مانند پارسیان صفت فناناپذیری داده‌اند و به همین سبب از آن در ساخت مجسمه‌ها، معابد و کشتی‌ها بهره می‌بردند. چنانچه به تأکید تورات کشتی نوح نیز از چوب این درخت ساخته شد.

سرو درختی مقاوم در برابر سرماست، بااین‌وجود اساساً درخت سایه رشدی نیست و باید در معرض نور آفتاب قرار داشته باشد. به دلیل ریشه‌های عمیق و ساختار فلس مانند برگ‌ها نیازمند آب زیادی هم نیست و می‌توان انواع آن را در مناطق نیمه‌خشک ایران کشت کرد. این رسته گیاهی عمدتاً با قلمه یا خوابانیدن تکثیر می‌شود.

گلدهی گیاه در حدفاصل دی تا بهمن صورت می‌پذیرد و ازآنجاکه در زمره گیاهان یک‌پایه است، گل‌های نر و ماده جدا از هم بر روی بدنه یک گیاه رشد می‌کنند.

علیرغم تن رشید و سیمای پرصلابتشان، سروها به‌شدت به کنه حساس هستند و درصورتی‌که خاک محل رشد آن‌ها زهکشی مناسبی نداشته باشد به‌سرعت دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند.

از متداول‌ترین گونه‌های موجود سرو در ایران می‌توان به سروناز، سرو زربین و سرو شیراز اشاره داشت.

همان‌گونه که بیان شد سرو یکی از مقاوم‌ترین گونه‌های گیاهی در جهان است که نه‌تنها از این وجه موردستایش قرارگرفته، بلکه ادبیات و هنر جهان به سبب زیبایی، بی خزانی و راست‌قامتی، آن را مظهر معشوق قلمداد نموده است.

یکی از خصوصیات منحصربه‌فرد سرو، توان جستجوگری آب توسط این درخت است. در صورت بروز خشک‌سالی درخت از انبوه برگ‌های خود کاسته و در اقدامی حیرت‌انگیز ریشه‌هایش را به اعماق زمین فرومی‌کند. این امر معمولاً مانع از آن می‌شود که سرو را بتوان در مناظر شهری و در جوار ساختمان‌ها کاشت. چراکه در صورت کم‌آبی، سروها می‌توانند به فرونشست زمین کمک کرده و به ساختمان‌های هم‌جوار خود آسیب‌های جدی وارد سازند.

یکی از ذخیره‌گاه‌های کم مانند سروهای کهن‌سال ایران با بیش از ۲۲ اصله سرو ۳۳۰۰ ساله، روستای بان‌سول در بخش چوار از توابع شهرستان ایلام است. این توده متراکم و باارزش از سروهای کهن‌سال که در سال ۱۳۹۰ به ثبت میراث طبیعی ایران رسیده است، سروهای زربین نام دارند و مجموعه به‌جامانده از انبوه بیشتری از سروها است که متأسفانه در گذر زمان ازمیان‌رفته‌اند و در این میان سهم انسان در بروز این فاجعه بیش از سهمی است که می‌توان برای طبیعت قائل بود. چراکه تا مدت‌ها استفاده از چوب این درختان ارزشمند به‌عنوان هیزم در میان اهالی بومی متداول بود.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7955
  • نویسنده : ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار)
  • 104 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.