• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

3

موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان در تهران

  • کد خبر : 5127
  • 01 آذر 1401 - 10:30
موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان در تهران
آدرس : در خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، شماره ۱۵، کلیسای مریم مقدس، ضلع شمال شرقی حیاط کلیسا

موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان که به موزه مردمشناسی ارامنه معروف است یکی از جاذبههای تهران به شمار میرود که به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ عامه ارامنه میپردازد. این موزه که در کلیسای حضرت مریم واقع شده است، سال ۲۰۰۸ میلادی بنام اسقف اعظم آرداک مانوکیان نامگذاری شد. موزه آرداک مانوکیان بدون شک یکی از مراکز مهم فرهنگی است که نقش مهمی در تعریف سنتها در تهران دارد.

زمان ساخت ساختمان موزه مردمشناسی ارامنه به سال ۱۳۰۹ خورشیدی برمیگردد اما تأسیس موزه در سال ۲۰۰۸ صورت گرفته است. هنگامی که تعداد ارامنه در تهران افزایش یافت تصمیم گرفته شد کلیسای جدیدی به سبک مهرازی ارمنی بنا شود. در همین زمان، مرد نیکاندیشی تمام هزینههای ساخت این بنا را به عهده گرفت، در سال ۱۳۱۷ ساخت بنا تکمیل شد و به دست گارهگین کاتولیکوس بنام کلیسای حضرت مریم تقدیس شد. این موزه سال ۱۳۹۶ از سوی جاثلیق اعظم آرام اول، بنام اسقف اعظم آرداک مانوکیان نامگذاری شد.

  • آثار موزه

این موزه شامل مدارک و لوازم شخصی شادروان اسقف اعظم مانوکیان، تصاویر و اطلاعات کلیساها و دیرهای ارامنه کشور و مجسمه‌‌ها و سایر آثار هنرمندان ارامنه است. همچنین دستگاه شمعسازی قدیمی، کتابهای خطی با محتوای دینی و تاریخی همچون دستنویس انجیل که قدمت آن به ۴۵۰ سال میرسد، لوازم و ادوات مورد استفاده در مراسمهای آیینی و مذهبی مانند کلاه، کمربند، آوندهایی که درون آنها کندر برای خوشبویی ریخته میشده است و ناقوسهایی که از مناطق گوناگون گردآوری شده‌اند، زینتبخش قسمت دیگری از این موزه هستند. در این بخش سازهایی که از کلیساهای گوناگون در ایران گردآوری و در آیین‌ها در کلیساها نواخته میشد نیز نمایش داده میشود.

تصاویر و نقشههای کلیساها و دیرهای ارامنه کشور با ذکر مشخصات فنی، مهندسی و مختصات جغرافیایی آنها از اشیای دیدنی موزه ملی ارامنه است.

 لباسهای سنتی زنان ارمنی مورد استفاده در دورههای مختلف تاریخی مثل لباس ملکه گوراندوخت از سلسله باگراتیه که طرح لباس او از نقاشی روی چرم جلد کتاب مقدس کلیساهاکوپ مقدس گرفته شده، لباس منطقه فریدن و پوشش بانوی تارک دنیا از جلفای اصفهان در قرن ۱۷ میلادی برگرفته از نقاشی موجود در کلیسای کاتارینه مقدس در جلفای اصفهان از جمله دیدنی‌های این موزه است.

آثار هنری همچون تندیسها، مجسمهها و نقاشیها از هنرمندان معاصر ارمنیـ ایرانی چون اما آبراهامیان، زاون آیوازیان و نقاشانی همچون آلنوش آوانسیان،‌هاکوب وارطانیان، سیمون آیوازیان، ادمان آیوازیان، آندره سوروگین، گریگوریعقوبی، ستراک نازاریان، آرامازد نازاریان و لیلیتتریان، زینتبخش این موزه است.

لیلیتتریان مجسمهساز برجسته و مادر مجسمهسازی مدرن است. تندیس یادبودیپریم خان از کارهای این بانوی هنرمند است که در سال ۱۳۴۹ برای نصب در کلیسای حضرت مریم ساخته شد.

  • معماری کلیسا

پلان کلیسایی که این موزه در آن قرار گرفته است چه از خارج و چه از داخل صلیبی شکل است. محراب کلیسا دارای سه پنجره بوده و در دو سوی محراب اتاقهای کوچکی بهصورت قرینه قرار دارد که در آنها به درون نمازخانه اصلی باز میشود. بنا دارای گنبد کوچکی بر بالای مرکز نمازخانه همراه با نورگیرهای متعدد است. در سوی باختر بنا، گنبد دومی قرار دارد که ناقوس خانه کلیسا است. در گوشهای از حیاط کلیسا، راه پلهای کوچک منتهی به زیرزمین وجود دارد که در آن گنجینه اسقف اعظم آرداک مانوکیان قرار گرفته است. داخل گنجینه میتوان گوناگونی اشیای مرتبط با دین و فرهنگ ارامنه را مشاهده کرد که نخستین بخش آن وسایل شخصی اسقف آرداک مانوکیان است.

بخش ورودی حیاط کلیسا دو آرامگاه همراه با تندیسهای شانیکی آرداک مانوکیان، دهشمند و دیگری تندیس یپریم خان از مبارزان دوره مشروطیت وجود دارد. در یکی از تالار‌‌ها آثار لیلیتتریان به نمایش گذاشته شده است. در بخش دیگر تالاری از پوشش‌های سنتی بانوان ارامنه در دورانهای گوناگون به نمایش گذاشته شده است. در موزه ابزار کهن ارامنه در روستاهای گوناگون به چشم میخورد، در بین آنها مهری است که برای مهر زدن بر روی نانهای مقدس در آیین‌های گوناگون استفاده میکرده‌اند.

آرداک مانوکیان نام رهبر دینی کلیسای ارمنی ایران است که به مدّت چهل سال، از سال ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی، این سمت را به عهده داشته است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5127
  • 87 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.