• امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
::: 3342 ::: 0
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

1

محمدباقر تاج الدین : کمبود ۲۰ هزار معلّم با وجود این همه دانش آموختۀ بیکار  چگونه قابل توجیه است؟

  • کد خبر : 15122
  • 18 آبان 1402 - 23:26
محمدباقر تاج الدین : کمبود ۲۰ هزار معلّم با وجود این همه دانش آموختۀ بیکار  چگونه قابل توجیه است؟
دست کم بخشی از این دانش آموختگان از قضا برای ورود به شغل و حرفۀ معلمی تمایل داشته باشند اما نظام آموزش و پرورش کشور به دلیل سخت گیری های بی دلیل و ایدئولوژی اندیشی افراط گرایانه از ورود این دسته از متقاضیان به این حرفه جلوگیری می کند

این روزها همواره سخن از کمبود ۲۰ هزار معلّم در مدارس مختلف کشور می رود و فریاد وااسفای بسیاری نیز بلند است که چنین وضع بغرنجی چگونه قابل باور و توجیه است آن هم با وجود ده ها هزار دانش آموختۀ دانشگاه های کشور که در حال حاضر بیکار و نیازمند شغل هستند. در پاسخ به نظر می رسد که دو حالت بیش تر قابل تصور نباشد: یکی این که این دانش آموختگان هیچ کدام یا بیش ترشان تمایلی به شغل معلمی نداشته باشند که در جای خودش بسیار قابل تأمّل و البته تأسف بار است که نشان دهندۀ فرار از شغل معلمی و بی علاقگی به این حرفه است!!! دوم این که دست کم بخشی از این دانش آموختگان از قضا برای ورود به شغل و حرفۀ معلمی تمایل داشته باشند اما نظام آموزش و پرورش کشور به دلیل سخت گیری های بی دلیل و ایدئولوژی اندیشی افراط گرایانه از ورود این دسته از متقاضیان به این حرفه جلوگیری می کند که این هم وضعیتی اسف بار و دردآور است!! شوربختانه این که  هر دو موردی که بدان ها اشارت رفت از جمله واقعیت های تلخ و دردناک بوده و نشان از بروز بحرانی فراگیر و ریشه ای در نظام آموزش و پرورش کشور می دهد که ضرورت دارد اندکی مورد واکاوی قرار گیرد.

۱.فرار از شغل معلمی؛ بررسی ها و قرائن و شواهد موجود نشان می دهد که  بسیاری از دانش آموختگان رشته های مختلف هیچ علاقه و انگیزه ای برای ورود به حرفۀ معلمی نداشته و جایگاه این شغل را در جامعه در سطحی کم ارزش و پایین  ارزیابی می کنند. ضمن این که معلمان فعلی نیز با دلخوری و نگرانی فراوان و از سرِ ناچاری به شغل خود ادامه می دهند و اگر کوچک ترین راه فراری بیابند عطایِ این شغل را به لقایِ آن می بخشند!!! اما پرسش اساسی این است که چرا چنین ارزیابی منفی ای نسبت به شغل معلمی در بین دانش آموختگان دانشگاه ها و حتی معلمان  رواج دارد؟  پاسخ را باید در سیاستگذاری ها و ساختار مدیریتی کلان جامعه و البته نظام آموزش و پرورش جستجو نمود که این چنین جایگاه و منزلت معلمی را به طرز وحشتناکی دچار فروپاشی و اضمحلال نموده است!! حقوق و دستمزد پایین، بی توجهی به وضعیت معیشتی و سلامتی  معلمان، کمبود امکانات و خدمات متناسب با شأن و جایگاه معلمان در بسیاری از مدارس دولتی، پرداخت های دیر هنگام و بسیار پایین پاداش بازنشستگی معلمان، حقوق ناچیز معلمان بازنشسته، عدم برخورداری از بسیاری از خدمات در مقایسه با  کارکنان سایر سازمان ها و برخی کمبودها و بی مهری های دیگر که همگی شأن و جایگاه شغل معلمی را به شدت تنزل بخشیده و شوربختانه هیچ گونه  اراده، توان و عزمی جدی و بنیادی برای رفع این مشکلات در ساختار نظام آموزش و پرورش وجود ندارد!!!  مقایسۀ  ساختار آموزش و پرورش کشورمان با  بسیاری از کشورهای  جهان به خوبی از وضعیت عقب مانده و دردناک این ساختار حکایت دارد!!!

۲.ایدئولوژی اندیشی افراط گرایانه؛ اگر فرض را بر این بگیریم که دست کم بخشی از دانش آموختگان فعلی دانشگاه ها که به دلیل بیکاری و نداشتن شغل مناسب در رنج و عذاب هستند و در نتیجه از سرِ ناچاری خواهان انتخاب شغل معلمی باشند چنان موانعی بر سر راه شان قرار می گیرد که امکان ورود به این شغل را نمی یابند!!! موانع مورد نظر به طور عمده رنگ و لعاب ایدئولوژیک داشته و از آن جا که بسیاری از دانش آموختگان به دلیل قرار گرفتن در زیست جهان مدرن دارای باورها و رفتارهای عقلانی، علمی و نوگرایانه شده اند لذا در چارچوب معیارهای ایدئولوژیک قرار نمی گیرند و در نتیجه امکان ورود ندارند. اگرچه نظام آموزش و پرورش کشور همانند بسیاری از سازمان های دولتی دیگر از گذشته هم ایدئولوژیک بوده اما با تأسف فراوان در این سال ها دچار افراط گرایی شده و معیارهای سخت گیرانه تری را در پیش گرفته به گونه ای که بسیاری از دانش آموختگان امکان عبور از این فیلترها و موانع را ندارند!!! تأسف بارتر این که چون دست اندرکاران و مدیران نظام آموزش و پرورش درک درستی از انسان و جامعۀ مدرن ندارند و مبتنی بر روش های ایدئولوژیک و گذشته نگرانه خواهان مدیریت نظام آموزشی پیچیده در جهان جدید هستند، لذا دچار خطایی بسیار بزرگ و صد البته به طور کامل زیان بار و مهلک شده و بدین گونه نظام مورد نظر را با بحران های همه جانبه نیز مواجه نموده اند!!!

۳.خام اتدیشی و توهم گرایی؛ مدیران و دست اندرکاران فعلیِ نظام آموزش و پرورش کاملاً خام اندیشانه و متوهمانه گمان می کنند با این راه و روش می توانند نسل جدید را به سمت باورهای ایدئولوژیک مورد نظر خود رهنمون سازند اما نمی دانند یا نمی خواهند بدانند که “آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت” و دانش آموزان در فضایی کاملا جدید و متفاوت با جهان سنتی و پیشین زیست می کنند و چنین روش هایی به هیچ وجه نمی تواند آنان را متقاعد سازد و این کار ایشان مصداق “آب در هاون کوفتن است”!!! اینان گویا نمی دانند که با روش های سنتی و ایدئولوژیک نمی توان در جهان مدرن نسبت به آموزش نسل های جدید اقدام نمود و تنها راه درست در این زمینه به کار گرفتن عقلانیت و دانش های جدید و شناخت منطقی نیازهای امروزینِ دانش آموزان است!!!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=15122
  • نویسنده : محمدباقر تاج الدین
  • 12 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.