• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
::: 3319 ::: 6
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

3

محسن برهانی : سانسورهای غیرشرعی و بدعت در دین

  • کد خبر : 14241
  • 15 شهریور 1402 - 1:26
محسن برهانی : سانسورهای غیرشرعی و بدعت در دین
از لحاظ فقهی فتوای اکثر فقها آن است که نگاه کردن به مو و بدن زن غیرمسلمان جایز است مگر آنکه چنین نگاهی آلوده به اموری مانند قصد التذاذ یا خوف افتادن در گناه باشد. پس حکم اوّلی، جواز نظر به این تماشاگران و‌ ورزشکاران است. بله هر مرد مسلمانی خود باید مراقبت نماید و از نظر حرام پرهیز نماید.

سانسورهای غیرشرعی و بدعت در دین

تماشای مسابقات ورزشی یا افتتاحیه‌ها یا توزیع مدال‌ها و … در رسانه ملی یا ممکن نیست (مانند مسابقه دومیدانی و فوتبال و کشتی زنان) یا با تصاویر بی‌ربط گل و بلبل و صحنه‌های آهسته بیربط و … همراه است. مبادا در لحظه دیدن ناگهان چشم ملت ایران به بخشی از بدن ورزشکار یا آستین کوتاه داور یا شادی یک خانم در میان تماشاچیان یا دست دادن دو نامحرم برخورد کند و حرامی ببینند یا در حرامی بیفتند! آنقدر نگران ما هستند که یقه باز مترجم یا فلان مسؤول سیاست خارجی نیز شطرنجی می‌شود!!

این موضوع بهانه‌ای است برای طرح یک سؤال: آیا ایجاد چنین ممنوعیتها و حساسیت‌هایی و جلوگیری از پخش چنین صحنه‌هایی، ریشه در شریعت و فقه دارد یا من‌درآوردی است؟

از لحاظ فقهی فتوای اکثر فقها آن است که نگاه کردن به مو و بدن زن غیرمسلمان جایز است مگر آنکه چنین نگاهی آلوده به اموری مانند قصد التذاذ یا خوف افتادن در گناه باشد. پس حکم اوّلی، جواز نظر به این تماشاگران و‌ ورزشکاران است. بله هر مرد مسلمانی خود باید مراقبت نماید و از نظر حرام پرهیز نماید.

همه خانم‌های مسلمان که شرعاً می‌توانند این صحنه‌ها را ببینند، برای آقایان هم بعنوانها الاوّلی، حلال است مگر آقایانی که بسیار اهل احتیاط هستند و سلوک عرفانی دارند که ممکن است با این صحنه‌ها از درجات قربشان بکاهد یا مشکلات جنسی و شخصیتی دارند و با دیدن یک ورزشکار یا تماشاچی، شهوتشان گل می‌کند؛ در هر حال یعنی اقلیتی از افراد جامعه.

ادعای دیگری که مطرح است، سالم‌سازی فضای اجتماع و ایجاد جامعه‌ای الگو و یا از بین بردن زمینه‌های گناه حتی برای معدودی از افراد جامعه و … است. این مطالب و ادعاها، ربطی به شریعت و فقه موجود ندارد؛ اینها توهّمات یا آرمان‌های بخشی از متدینین است و فعلاً ریشه‌ای شرعی ندارد شاید در آینده اجتهادی تولید کنند و بر آن اساس، ممنوعیت‌های شرعی تولید کنند ولی فعلاً چنین شرعی وجود ندارد.

یکی از معضلات کشور آن است که ما با دو دوسته ممنوعیت و محدودیت مواجهیم: ممنوعیت‌های شرعی و ممنوعیت‌هایی که به اسم شریعت به خورد ملت داده می‌شود در حالیکه اساساً این امور حرام نیست بلکه بوسیله برخی خشکه‌مقدس‌ها،‌ حرام‌سازی شده‌اند. کاسه‌های داغتر از آش باید بدانند حرام اعلام کردن امری که حرام نیست، نو‌عی بدعت در دین است که از بزرگترین گناهان محسوب می‌شود؛ با بدعت به جنگ آزادی‌های ملت نروید که این یعنی جنگ با خدا و خلق خدا.

محسن برهانی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14241
  • نویسنده : محسن برهانی
  • 103 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.