• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

مجید یونسیان : پادشاهی یا جمهوری؟ موضوع این نیست

  • کد خبر : 9161
  • 02 بهمن 1401 - 1:49
مجید یونسیان : پادشاهی یا جمهوری؟ موضوع این نیست
امروز جامعه این با یک تحول ودگرگونی عمیق فرهنگی مواجه است که اساس ان برهم زدن رابطه "ارباب ورعیت" است

ایران امروز ،با چند رخداد همزمان ودرهم تنیده مواجه شده است  که نگرش به ان وتحلیل وتبیین انها نیاز به دقت نظر بیشتری دارد۔

دوست دانشمند وعزیزم دکتر محدثی در واکنش به تحرک تبلیغاتی وسازمان یافته رضا پهلوی که هم صاحب منصان فعلی قدرت در ایران ان را بزرگ نمایی می کنند وهم محافل خاص سیاسی در اروپا وامریکا، احساس خطر کرده ودر مذمت نظام سلطنتی به طرح برخی مباحث علمی،تاریخی وجامعه شناختی پرداخته است که اگر نگویم محل اشکال،بلکه می توان گفت که موضوعی قابل بحث است۔

اینکه چه نوع نظام سیاسی برای یک کشور مفید است وچه نظامی ارجح است بحثی نظری است که در این یادداشت کوتاه امکان بحث ان وجود ندارد اما اینکه گذشته تاریخی ما چگونه رقم خورده است ومیراث ما که نمادش در نظام سیاسی  پادشاهی_امپراطوری بوده است سراسر بدبختی وناهنجاری است موضوعی است که به این راحتی نمی توان  در باره ان حکم کرد۔

بندگی وبردگی مردم با نظام سلطنتی وپادشاهی ارتباط اثبات شده ای که علت ومعلول هم باشند ندارد۔مشکل را باید جای دیگری جستجو کرد۔

در بسیاری از جوامع این رابطه، میان توده ونظام سیاسی وجودداشته است، اما رخدادها وتحولاتی بوقوع پیوست که این رابطه  را تغییر داد بدون اینکه نظام سیاسی تغییر کند ۔

نمونه بارز ان در ژاپن  وانگلستان قابل مشاهده است۔

اگر به تاریخ وگذشته ژاپن رجوع کنیم رابطه میان نظام امپراطوری ومردم رابطه ای براساس “خدایگان وبنده” است چیزی فراتر از “بردگی”،  اما اصلاحات “میجی” که مبتنی بر سنت وفرهنگ این کشور بود امروز سرنوشت دیگری را رقم زده است بدون اینکه نظام سیاسی تغییر کند،بدون اینکه سنت ها وگذشته تحقیر شود۔

در مقابل نمونه های روشنی از نظام های جمهوری هستند که با تخریب گذشته شکل گرفت اما رابطه میان نظام سیاسی ومردم همچنان رابطه ای مبتنی بر “نظام ارباب ورعیتی” است۔پس مشکل اساسا نوع نظام سیاسی نیست۔

امروز جامعه این با یک تحول ودگرگونی عمیق فرهنگی مواجه است که اساس ان برهم زدن رابطه “ارباب ورعیت” است۔نگرش به چیستی انسان وجامعه است۔نگرش نهادهای قدرت است که تغییر کرده است۔

توده ها تا زمانی که توده نامیده شودند ومردم تا وقتی که عامه تلقی شوند همیشه وبرای همه اصحاب” ثروت وقدرت” سرمایه وابزار به حساب می ایند، فرقی هم نمی کند قدرت در چه نوع نظام سیاسی متمرکز شده باشد ۔توده وقتی می تواند از این وضعیت برهد که انسان تلقی شود،وزیربنای اتفاقات اخیر در ایران همین تحول مهم است این است که سخن جدیدی بگوش می رسد وان این است که عده ای می خواهند توده نباشند واین اگر به موج ومطالبه وخواسته اصلی تبدیل شود همه چیز را تغییر می دهد وانوقت است که باید اندیشید که برای شکل دادن به این خواسته مهم چه نوع رابطه ای باید شکل بگیرد وچه نظامی می تواند این رابطه را توضیح دهد ۔جمهوری،چه دموکراتیک سکولار وچه دموکراتیک دینی ونظام پادشاهی چه مشروطه وچه امپراطوری هیچ فرقی نمی کند مهم این است که در این نظام نگرش وتعریف از انسان چیست

اایا همان توده است،عامه است،رعیت است،شهروند است؟۔  ایا به وکیل،وصی،ولی،حامی،رهبر،نیازدارد؟

انچه الان در حال وقوع است این پرسش هاست واما انچه در فضای سیاسی ومحافل قدرت وثروت موج می زند ترس از این اتفاقات است۔

همین ترس باعث واکنش هایی شده است که  ور هردو سو می بینیم۔

نظام سیاسی موجود در ایران دچار گسست در “مشروعیت اقتدار” شده است ورقبای ان در بیرون این را فرصتی می دانند تا زمینه سازی کنند برای وقتی که بتوانند صندلی قدرت را تصاحب کنند۔رضا پهلوی،حامداسماعیلیون،مریم قجر، نمادها ونمایندگان قدرت هایی هستند که منتظر صندلی قدرتند. اما اینها هیچکدام نسبتی با انچه تحول درونی وعمیق فرهنگی است ندارند ودرست به همین دلیل است که صاحب منصبان قدرت در ایران اینهمه این سه گروه را بزرگنمایی می کنند ، انها هم می خواهند این تغییر را نادیده بگیرند۔

فروکاستن دگرگونی عمیقی که اکنون در حال شکل گیری است، به” مبارزه قدرت” به همان میزان غلط است که بی توجهی وکم اهمیت جلوه دادن ان۔

این مباحث  در حوزه تحول سیاسی وبین الملل قابل توضیح است نه در حوزه نظریه پردازی اجتماعی۔

رهبران جنبش های فرهنگی ودگرگونی های اجتماعی نه انتخابی اند ونه انتصابی،بلکه چنین رهبرانی براساس “صلاحیت “ظهور وبروز می کنند گاندی نه رهبری انتصابی بود ونه انتخابی، بلکه صلاحیت نهفته در او بود که هدایت انقلاب هند را بردوش او قرارداد ۔

ماندلا وبسیاری از رهبران اثرگذار اجتماعی وانقلابی اینگونه بودند

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9161
  • نویسنده : مجید یونسیان
  • 14 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.