• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
::: 3311 ::: 3
0

: آخرین مطالب

خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی

2

مجید یونسیان : میراث شریعتی

  • کد خبر : 12842
  • 30 خرداد 1402 - 23:13
مجید یونسیان : میراث شریعتی
اول تبدیل دین به ایدئولوژی وفراهم کردن بستر تبدیل جنبش اجتماعی ایران به یک انقلاب دینی است۔ دوم احیای سنت وقرار دادن ان در برابر مدرنیته است

در بیست ونهم خرداد سال پنجاه وشش دکتر علی شریعتی در چهل وچهار سالگی در گذشت وتقریبا بعد از چهل وشش سال شریعتی همچنان مهمترین روشنفکر ایرانی است که هم ایده ها وآرمانهایش هواخواهان بیشماری دارد وهم منتقدانی جدی اما میراث شریعتی چیست که هنوز هم برای حامیانش مهم است وهم منتقدانش  را ازار می دهد۔

مهمترین انتقاداتی که منتقدان به شریعتی نسبت می دهند۔  دو نکته مهم است:

اول تبدیل دین به ایدئولوژی وفراهم کردن بستر تبدیل جنبش اجتماعی ایران به یک انقلاب دینی است۔ دوم احیای سنت وقرار دادن ان در برابر مدرنیته است۔

اما حامیانش همچنان شریعتی را مهمترین روشنفکری می دانند که موجب طرح آرمان های اجتماعی وسیاسی شد وبراین باورند که امروز نیز جامعه به معجزه کلام وشجاعت در بیان وتبدیل دین سنتی به مدرن نیاز دارد۔

اینکه کدام دسته درست می گوید به فضایی نیاز دارد که امکان گفتگویی فراتر از هیجان وبستری مبتنی بر عقلانیت وجود داشته باشد که این روزها جامعه ما در همه حوزه ها حتی فضاهای علمی فاقد ان است۔

اما شریعتی یک میراث جاودان به یادگار گذاشت که هنوز وپس از چهل واندی سال دست نخورده باقی مانده است وان ارائه الگویی از یک روشنفکر وابسته به زمان است۔انچیزی که در تعریف روشنفکر می توان به ان اتکا کرد واقع بینی در فهم وشناخت امر اجتماعی،جسارت وشجاعت در بیان وایجاد بستر برای تحرک اجتماعی است۔

شریعتی در زمانی می زیست که جامعه به یک نیروی محرک نیاز داشت تا به خود وموقعیت خود بیاندیشد۔شریعتی به روشنی این را تشخیص داده بود ومخاطب خودرا نسل وگروهی انتخاب کرد که این ویژگی را داشت۔

روشنفکر به تشخیص امر اجتماعی واولویت ان نیاز دارد که شریعتی به اتکا دانش وهوش خود مذهب را برگزید چون با جامعه ای مواجه بود که بدلیل عملکرد یک حکومت فاقد برنامه واصول مشخص بسوی تضاد وتقابل پیش می رفت شبه مدرنیسم رهاورد نیم قرن حکومت پهلوی بود بدون اینکه توانایی دگرگونی در جامعه سنتی ایران را داشته باشد شریعتی با دست گذاشتن بر روی مفاهیم دینی این بخش از جامعه را به تحرک واداشت انها را از یک کنشگر منفعل به یک کنشگر فعال تبدیل کرد۔ شریعتی با باز تعریف مفاهیم دینی یک الگوی متفاوت از دین ارائه داد که در عمل اجتماعی محک نخورده ویک آرمان بود۔

اما حوادثی که موجب بروز وظهور انقلاب در سال پنجاه وهفت شد از انچه در آرمان خواهی شریعتی بعنوان یک نظام واره نظری مطرح شد فاصله بسیار دارد۔شریعتی روشنفکری بود که متناسب با امر اجتماعی زمان خودتلاش کرد پیشاهنگ باشد  اما هرگز این رسالت را برای خود قائل نبود که روشنفکر پیشاهنگ  مجاز است ارمانهایش را تحمیل  کند ۔شریعتی می خواست به جامعه قدرت انتخاب بدهد کاری که رسالت هر روشنفکری است اما اینکه جامعه چه راهی را برمی گزیند ونتایج ان چیست بعهده خود او وکنشگری هایش است۔ امروز همه کسانی که کوشیدند نظام واره آرمانی ونظری شریعتی را به یک  قاعده  جاری وساری تبدیل کنند به شریعتی می تازند واورا مسول وضع موجود می دانند۔

خطاها واشتباهات شریعتی مثل همه کنشگران فکری واجتماعی اشتباهاتی غیر عمد است واین حاصل علم وتجربه است که به ما می آموزد چه چیز درست است وچه چیز غلط ۔

بسیاری از ایده ها وآرمانهای شریعتی متعلق به زمان خود بود وامروز علم وتجربه ان را ابطال کرده است ایا هیچ کجای دنیا سراغ دارید که اندیشمندی پس از مرگ به جرم ابطال علمی وتجربی ایده ها وآرمانهایش محکوم دانسته شود ۔میراث شریعتی ارمان گرایی ودین خویی او نیست  همه انچه شریعتی گفته ونوشته است قابل نقد است ۔میراث شریعتی الگویی است که او از روشنفکر زمانه خود ساخت روشنفکری که شجاعت وجسارت بیان فهم خودرا داشت وهرگز معرفت وشناخت  خود را پشت مفاهیم قلمبه وایده های محافظه کارانه علمی وفلسفی قایم نکرد وامروز کسانی بر شریعتی خرده می گیرند وبراومی تازند که خود از این ویژگی ها بی بهره اند ایده های شریعتی حتی کنش سیاسی وعلمی او نیازمند نقد است اما به لجن کشیدن هویت وشخصیت او ونقش بی بدلیل اش در ایجاد تحرک اجتماعی جز جهل چیز دیگری نیست۔

میراث شریعتی تا زمانی پا برجاست که نمونه بهتری از ان پیشی بگیرد۔ یادش گرامی

محدثی: ضمن سپاس از آقای یونسیان عزیز، عرض می‌کنم که روشن‌فکران نیز مثل همه‌ی انسان‌ها مسوول نتایج کنش‌های خود هستند و نمی‌توان آنان را مبرا از نتایج کنش‌های‌شان دانست.

آدمیان فقط در مورد نتایج ناخواسته‌ی نیاندیشیدنی‌ی کنش‌های‌شان مسوول نیستند، اما در مورد دیگر نتایج کنش‌‌های‌شان مسوول هستند. کنش‌های آدمی دو دسته نتایج دارند: نتایج خواسته شده و نتایج ناخواسته. نتایج ناخواسته نیز دو دسته اند: نتایج ناخواسته‌ی اندیشیدنی اما اندیشیده نشده توسط کنش‌گر و نتایج ناخواسته‌ی نیاندیشیدنی. شریعتی مستثنا از دیگران نیست.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12842
  • نویسنده : مجید یونسیان
  • 79 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.