• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

مجید یونسیان : آزادی یا آزاده‌گی

  • کد خبر : 10386
  • 21 بهمن 1401 - 22:49
مجید یونسیان : آزادی یا آزاده‌گی
اما آزاده‌گی نه یک مفهوم سیاسی است و نه یک حق طبیعی بلکه یک آموزش و تربیت است که به انسان تعلق دارد و با آگاهی و ممارست و گذشت به‌دست می‌آید۔ مردمان آزاده قادر اند جامعه‌ای آزاد تاسیس کنند

آزادی دست یافتنی است، چه در عرصه اجتماعی و چه فردی۔ اما آزادی ،انسان و جامعه را به وضع مطلوب نمی رساند۔ بسیاری از مردم و جوامع را در طول تاریخ سراغ داریم که با رنج و تلاش و هزینه فراوان به آزادی رسیدند و طعم آن را چشیدند و برای وصال آن شعر سرودند اما نتوانستند در سایه آن آرامش یابند و دوباره یا گرفتار قفس های دیگری شدند و یا خود به نگهبانان قفس استبداد تبدیل شدند. اینکه برای فهم و تفسیر آزادی این همه مفهوم و گزاره و دلیل و فلسفه وجود دارد و هر کس از آن تعریفی بر اساس سلیقه و فهم خود ارائه می دهد معنا و مفهوم‌اش این است که آزادی آن چیزی نیست که باید به آن اتکا کنیم بلکه آزادی زمانی “جرعه حیات” است و “خون زندگی “است که توام با آزاده گی باشد و آزاده گی با دو چیز بدست می آید۔ آگاهی و گذشت یا به تعبیر درست‌تر، شناخت واقعیت و احترام و باور به حق دیگری.

مشکل، موضوع و مساله امروز و گذشته و فرادی ما همین است و پاسخ به این سوال است که ما چقدر ‌و تا چه میزان به آزاده بودن باور داریم، چقدر و به چه میزان آزاده‌گی را درک و هضم کرده ایم، چقدر و چه میزان آن را در خود و جامعه نهادینه کرده ایم۔ رسانه‌های ما چه مجازی و چه غیر مجازی پر است از مفاهیمی که اگر به درستی تحلیل محتوی شود، نتایج حیرت‌انگیزی از آن نمایان می‌شود۔ به اسم آزادی به دیگران توهین می‌کنیم۔ به اسم آزادی دیگری را تحقیر می‌کنیم۔ به اسم آزادی تعصب می‌ورزیم، و به اسم آزادی دیوارهای بلندی می‌سازیم با تار و پود جهل و تعصب و همین تار و پودها است که دوباره یک جامعه رها شده از ظلم یک ظالم را به قفس مستبدان دیگر تبدیل می‌کند و این چرخه همچنان ادامه دارد۔

اما آزاده‌گی نه یک مفهوم سیاسی است و نه یک حق طبیعی بلکه یک آموزش و تربیت است که به انسان تعلق دارد و با آگاهی و ممارست و گذشت به‌دست می‌آید۔ مردمان آزاده قادر اند جامعه‌ای آزاد تاسیس کنند و تاسیس آزادی و آزاده‌گی است که موجب رهایی می‌شود۔ آزاده‌گی یعنی احترام به خود و حق دیگری، یعنی رجوع به واقعیت به‌جای تعصب، یعنی نفی همه آن چیزهایی که برای خود نمی‌خواهیم۔ آزاده‌گی یعنی احترام و پذیرش برخورداری یکسان همه از حق اجتماعی و برابری در حقوقی که حیات و زیست اجتماعی را تشکیل می‌دهد۔

آیا ما آزاده ایم و یا به آزادی چنگ می‌زنیم تا بر دیگری غلبه کنیم؟ از لحظه‌ای که بر چنین باوری پای فشردیم که آن‌چه من دارم و آن‌چه من هستم و آن‌طور که من فکر می‌کنم و آن‌طور که من می‌بینم، درست و دیگری چنین توان و حقی ندارد در هر شکل و لباس و موقعیت و عنوانی که باشیم، حداقل یک چیز نداریم و آن آزاده‌گی است و آن‌که آزاده‌گی را نداشته باشد، هیچ ندارد؛ چه فرهیخته خطاب شود چه فیلسوف، چه فقیه باشد، چه چریک، چه دانشمند و جامعه‌شناس باشد و چه زاهد۔

علم و دانش، بدون آزاده‌گی ، ابزارهای استبداد اند و تاریخ گواهی است بر این مدعا۔ چه بسیار انقلابیون آزادی‌خواهی که خود مستبدان بزرگی شدند۔ چه بسیار دانشمندان و فیلسوفانی که خود پایه‌های ظلم و استبداد را مستحکم کردند۔ چه بسیار استادان اخلاق و فقیهانی که عمله ظلم شدند۔ به اسم آزادی و انقلاب هر ظلم و ستمی ممکن است و تنها چیزی که می‌تواند آزادی را به “جرعه حیات” برای زیست انسانی بدل کند، آزاده‌گی است و برای آزاده بودن باید از خود شروع کرد۔

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10386
  • نویسنده : مجید یونسیان
  • 12 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.