• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

2

سید مجتبی طاهری : میان پرده سامری ؛ آیینه ای برای حکمرانی ، پیش نیاز ها و تحولات آن

  • کد خبر : 11206
  • 23 اسفند 1401 - 22:07
سید مجتبی طاهری : میان پرده سامری ؛ آیینه ای برای حکمرانی ، پیش نیاز ها و تحولات آن
این مطلب مؤید این نکته است ؛ هر حاکمیتی – حتی دینی - ، تنها با تغییر رویکردها که نیازهای جامعه را هدف قرار داده و آن ها را مرتفع می نماید می تواند به بقای خود ادامه دهد .

در داستان سامری نکات چند ی وجود دارد که در رابطه با حکمرانی ، پیش نیازها و دلایل تحول آن ، شایسته تامل است :

۱ ) سفر موسی برای دریافت تورات به طول می انجامد . در طولانی شدن سفر موسی و تاخیر در بازگشت ، نکته قابل تاملی است . من آن را به کارآمدی و ناکارآمدی حکومت – خواه حق خواه باطل – تشبیه می کنم .

بنی اسرائیل از پیامبرشان درخواست مجموعه قوانینی را نمودند تا بر اساس آن بتوانند زندگی اجتماعی خود را سامان دهند . اما به هر دلیل این درخواست به موقع اجابت نمی گردد . کاسه صبر مردم لبریز می گردد و شک و تردید نسبت به رهبر ، جای اطمینان و اعتماد به وی را می گیرد .

۲ ) در پی طولانی شدن سفر موسی و ایجاد شک و تردید ، سامری که از بزرگان قوم و صنعتگری متبحر و درعین حال ، دل در گرو گذشته دارد ، موقعیت را در می یابد و پرچمدار معترضان می شود.

این مطلب بیانگر آن است که در شرایط بی ثباتی سیاسی جامعه ، هر فردی نمی تواند مدعی رسمی نو شود و جامعه به هر شخصی روی خوش نشان نخواهد داد ، مگر آن که ۱ ) بزرگ باشد و بزرگی نماید ۲ ) متعلق به ایده و اندیشه ای باشد ، خواه تازه و نو ، که آزمایش نشده و امتحان خود را پس نداده است ، خواه سنتی و کهن ، که در میانه عقل و جنون ، سیران می کند .

۳ ) با طولانی شدن سفر موسی و در آن زمانه آشوبناک ، سامری مدعی داشتن راه حل می شود و برای این منظور از بنی اسرائیل طلب سکه طلا می نماید . بنی اسرائیل درخواست وی را اجابت و سکه های لازم را در اختیار وی قرار می دهند .

این مطلب بیانگر دو نکته مهم می باشد : ۱ ) تا جامعه نخواهد و دچار تحول نگردیده باشد ، زمینه و امکان تغییر حکومت فراهم نمی شود . ۲ ) لازمه هر گونه اقدام ی از جمله ایجاد یا حفظ نظام سیاسی ، دسترسی به توان مالی و قدرت اقتصادی است . اگر حمایت مالی بنی اسرائیل از سامری صورت نمی گرفت ، سامری قادر به ساخت گوساله زرین و در نتیجه رهبری جامعه نمی گردید .

۴ ) موسی در حالی جامعه بنی اسرائیل را به قصد دریافت تورات ترک می نماید که برادرش هارون را که خود نبی است در جامعه می گذارد ، و بر اطاعت بنی اسرائیل از وی تاکید می نماید ، با این حال ، با طولانی شدن غیبت برادر و بروز شک و تردید در جامعه ، هارون ، علیرغم همه کوشش ها ی ش نمی تواند مانع بازگشت جامعه به ارزش های جاهلی شود .

این مطلب ، بیانگر آن است که حتی در حکومت دینی و با وجود حجت خداوند در جامعه ، در صورتی که حاکمیت قادر به تامین نیازها ی جامعه نبوده و به ناکارآمدی دچار شود ، در این وضعیت ، جامعه آماده گذار خواهد گردید و حجت خدا هم نمی تواند مانع آن شود .

۵ ) سامری با ذوب سکه های اهدایی بنی اسرائیل و نیز هنرمندی خود ، گوساله ای زرین ساخت که قادر به تولید صدای خاص بود . همین امر ، بسیاری از بنی اسرائیل را مجذوب و آن ها را وادار به سجده در برابر گوساله نمود . بنی اسرائیل در برابر هیچ یک از معجزات ی که از موسی دیده بود – که گوساله سامری در برابر آن ، امری عادی و پیش پا افتاده بود – سجده نکرد ، لذا سجده در برابر چنین مخلوقی امری عجیب و فهم آن دشوار است

به نظر می رسد ، آن چه به درک مسئله کمک می نماید تفسیر متن است . هر فرهنگی به طور همزمان می بایست به دو نیاز اساسی جامعه پاسخ دهد : ۱ ) نیازهای دنیوی ۲ ) نیازهای معنوی . در صور تی که یک فرهنگ به هر جهت و با به کارگیری تمام ظرفیت های خود نتواند به این دو نیاز پاسخ دهد ، به بن بست فرهنگی رسیده و جامعه دچار بحران می شود . ب ه نظر می رسد در این داستان ، گوساله زرین ، نماد ثروت ، رفاه و زندگی این جهانی است . بنی اسرائیل به قصد رسیدن به جامعه ای مطلوب که خیر دنیا و آخرت در آن است در پی موسی از مصر خارج گردیده ، اما با گذشت سال های زیاد ، این وعده محقق نگردیده بود . به نظر می رسد گوساله پرستی بنی اسرائیل اعتراضی به رویکرد حاکمیت دینی بود که قادر به تامین نیازهای رفاهی جامعه خود نبوده است یا نسبت به آن اهتمام لازم را نداشته است .

۶ ) با گذشت چهل روز ، موسی با تورات به سوی بنی اسرائیل باز می گردد و با مشاهده گوساله پرستی بنی اسرائیل ، ابتدا معترض برادر شده و سپس سامری را اخراج می نماید و در پی آن قوم بنی اسرائیل مجدد ا روی به موسی آورده و گوساله پرستی را رها می نمای ن د .

این مطلب مؤید این نکته است ؛ هر حاکمیتی – حتی دینی – ، تنها با تغییر رویکردها که نیازهای جامعه را هدف قرار داده و آن ها را مرتفع می نماید می تواند به بقای خود ادامه دهد .

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11206
  • نویسنده : سید مجتبی طاهری
  • منبع : نیم‌روز
  • 124 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.