• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
::: 3313 ::: 0
0

: آخرین مطالب

حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری

0

سیدحسین مرعشی : وضع ایران بسیار آشفته است

  • کد خبر : 15796
  • 27 آذر 1402 - 21:52
سیدحسین مرعشی : وضع ایران بسیار آشفته است
مرعشی در تشریح مساله دست‌اندازهای رسیدن به تفاهم ملی از راه «خواسته‌های حداکثری» به مطالبات برخی چهره‌های اصلاح‌طلب اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیلی از دوستان اصلاح‌طلب مانند آقای مهندس موسوی و آقای تاج‌زاده نظرشان به این سمت تمایل پیدا کرد که با این قانون اساسی و ولایت فقیه نمی‌شود دیگر کار مهمی انجام داد

سیدحسین مرعشی در گفت‌و‌گو با سایت تجریش آنلاین می‌گوید: کارگزاران سازندگی ایران «هدفی مهم‌تر از توسعه ایران نمی‌شناسد و این از آرزوهایی است که خیلی از آن فاصله گرفته و غصه‌اش را می‌خوریم». او در این باره توضیح می‌دهد: «توسعه هدفی نیست که یک حزب به تنهایی بتواند عهده‌دار آن باشد و باید یک خواسته و هدف ملی بشود و همه این را به ‌عنوان یک مطالبه ملی دنبال کنند» . دبیرکل حزب سازندگی ایران درباره اهداف این حزب تاکید می‌کند: «ما می‌خواهیم ضرورت و اولویت توسعه را به جامعه ایران منتقل کنیم تا این موضوع یک خواست ملی باشد».
برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست‌جمهوری  ۱۴۰۴
مرعشی در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی آینده ۵ ساله جمهوری اسلامی ایران، پاسخ خود را مشروط به بازه‌ زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم می‌کند و توضیح می‌دهد: «ظرفیت‌هایی وجود دارد که بشود در انتخابات ۱۴۰۴ کشور را به سمت بهبودی ببریم. البته این ظرفیت همیشه وجود داشته اما اشکالی که وجود دارد این است که ما همیشه می‌خواهیم براساس خواسته‌های حداکثری تفاهم کنیم». او در پاسخ به سوالی بر این اساس که «آیا فکر می‌کنید ما از چشم‌اندازهای سال ۱۴۰۴ عقب‌تر نیستیم؟» تاکید دارد: «آن چشم‌اندازهایی که شما به آن اشاره می‌فرمایید، باطل شد. نظر من چیز دیگری است. منظور بهبود است نه اصلاح. بهبود شروع بشود، نه اینکه به یک نقطه بسیار خوب برسیم. الان مهم‌ترین مساله اینجاست که ما چگونه می‌توانیم حرکت کنیم که در کشور بهبود آغاز شود». مرعشی با بیان اینکه «حزب دنبال نقطه شروع است» و با تاکید بر اینکه «باید این مساله را  متوجه شویم که بهبود با خواسته‌های حداکثری جهت رسیدن به تفاهم ملی امکان‌پذیر نیست» می‌گوید: «باید بر‌اساس خواسته‌های حداقلی یک تفاهم ملی را ایجاد کرد».
اگر نمی‌توانیم سیاست داخلی را تغییر اساسی دهیم حداقل اقتصاد را بهبود ببخشیم
مرعشی در تشریح مساله دست‌اندازهای رسیدن به تفاهم ملی از راه «خواسته‌های حداکثری» به مطالبات برخی چهره‌های اصلاح‌طلب اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیلی از دوستان اصلاح‌طلب مانند آقای مهندس موسوی و آقای تاج‌زاده نظرشان به این سمت تمایل پیدا کرد که با این قانون اساسی و ولایت فقیه نمی‌شود دیگر کار مهمی انجام داد. خب سوال این است که آیا می‌توانید ولایت فقیه را تغییر دهید؟ خب اگر می‌توانستید تا حال تغییر داده بودید. پس نمی‌توانید. حال چون نمی‌توانید این را نیز نمی‌پذیرید که کشور با این قانون اساسی و ولایت فقیه جلو برود، درحالی که باید روز‌به‌روز کشور ضعیف‌تر شود؟ یا اینکه طرحی را مطرح کنیم که اگر خواسته شما اجرایی نیست حداقل رفاه مردم و خواست آنها تامین شود». وی در این باره توضیح داده است: «اگر نمی‌توانیم سیاست داخلی را تغییر اساسی دهیم حداقل اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم. من در تلاشم که برای انتخابات سال ۱۴۰۴ تفاهمی بر مبنای حداقل‌ها طراحی کنیم و به سمتی برویم که با یک انتخابات سازنده، دوباره نشاط سیاسی به جامعه برگردد و تمام رنجیدگی‌هایی که مردم احساس می‌کنند که من خود هم جزیی از مردم هستم و آنها را درک می‌کنم، مرتفع شود و کشور به سمت بهبود حرکت کند. حق مردم این فشارها و رنج‌ها نیست».
سایه سیاست بر امور فنی در ایران وضع کشور را آشفته کرده است
مرعشی همچنین در بخشی از این گفت‌وگوی ویدئویی می‌گوید: «تا زمانی که جهل بر سیستم‌های اداری تقنینی و اجرایی سایه انداخته، تا زمانی که سیاست در همه امور کشور مداخله می‌کند، تا زمانی که پست‌های سیاسی از پست‌های فنی تفکیک نشود، اوضاع ایران همین است. پست‌های سیاسی باید تابع تغییرات سیاسی و پست‌های اجرای و فنی تابع مقررات و اجرایی فنی شود. در غیر این صورت وضع همین است و ایران درست نمی‌شود». او خاطرنشان می‌کند: «وضع ایران خیلی آشفته است، حال ایران اصلاً خوب نیست».
‌اصطلاحی مثل «اقتصاد اسلامی» توهین به اسلام است
مرعشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در تشریح و تبیین مفهوم اقتصادی اسلامی در تعریف نخست و مقدمه در این باره می‌گوید: «اسلام دین هدایت است و تکلیف انسان با طبیعت و جهان خلقت را روشن می‌کند که در قالب یک‌سری تعالیم، ارزش‌ها‌، خوبی‌ها و بدی‌ها تعریف می‌شوند و در یک مفهوم متعالی نیز با مفاهیمی نظیر مسائل ماورای این دنیا، نیروهای غیرقابل رؤیت و معنویت انسان را مورد هدایت قرار می‌دهد». او با بیان اینکه «زندگی عادی بشر که شامل  نظام پزشکی، فنی، اقتصادی و سیاسی است همگی ساخته دست بشر هستند که اسلام نیز آنها را تایید می‌کند»، تاکید دارد: «کسی که مفهومی به نام «اقتصاد اسلامی» را به کار می‌برد، غلط‌ترین مفهوم بوده و توهین به اسلام محسوب می‌شود و عدم شناخت وی نسبت به اسلام و اقتصاد را بیان می‌کند».
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران همچنین خاطرنشان می‌کند: «تمامی مفاهیم اقتصادی مانند «عرضه و تقاضا، ملاک نرخ‌گذاری است» یا اینکه «انحصار در تولید باشد یا نباشد و …‌» قوانینی هستند که بین زندگی انسان و بشر امروزی حکمفرماست و ربطی به اسلام ندارد». مرعشی درباره مفهوم «بانکداری اسلامی» نیز توضیح می‌دهد که در این حوزه، حکمی همانند ربا در اسلام مطرح بود که حرام است. او درباره اینکه چگونه طرح این موضوع در چارچوب اسلام بین فقها مورد بحث قرار گرفته است، می‌گوید: در این مباحث به جای این فرض که سیستم بانکداری، ربوی است با استفاده از عقود اسلامی این موضوع را حل‌وفصل کرده‌اند که بهترین تجربه موجود در ایران را می‌توان بانک قرض‌الحسنه رسالت معرفی کرد که زیان‌ده نبوده و تنها بانکی است که مفهوم قرض‌الحسنه را به درستی اجرا می‌کند.
اهمیت بسط سیستم قرض‌الحسنه بانک رسالت در نظام بانکی کشور
مرعشی درباره عملکرد بانک رسالت نیز توضیح می‌دهد: عملکرد آن به این صورت است که به طور مثال، فردی یک میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه نزد بانک دارد و می‌توان یک وام با ۳۶ قسط را دریافت کند اما درحال حاضر نیازمند آن نبوده؛ لذا امتیاز وام آن را در اختیار سایر اشخاص قرار می‌دهد و این امتیاز وام است که بین افراد معامله می‌شود و هیچ‌گونه صورت اشکال درخصوص ربوی بودن معامله را ندارد. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در تشریح اهمیت بسط این مدل در نظام بانکداری نیز خاطرنشان می‌کند: اگر بانک‌ها در سیستم بانکی نیز همین رویه را اجرا کرده و به جای به‌ کارگیری انواع عقود اسلامی که درحال حاضر اغلب آنها اجرایی نیست، یک روال ساده‌ای همچون وام قرض‌الحسنه را طراحی می‌کردند، اوضاع اعطای تسهیلات به صورت امروزی نبود که این نشانگر بی‌تجربگی سیستم حاکمیت در ابتدای امر است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=15796
  • نویسنده : حسین مرعشی
  • 66 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.