• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

4
مروری گذرا بر دو دهه کاوش در شهر سوخته

بیست سال کاوش، هزار سال زندگی | حسین مرادی

  • کد خبر : 1294
  • 24 بهمن 1400 - 16:49
بیست سال کاوش، هزار سال زندگی | حسین مرادی
سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای در شکل دهی و تکوین هویت نوین ایرانی داشته و شهر سوخته شاخص‌ترین محوطه باستانی این خطه، در دشت سیستان در شمال استان قرار گرفته است.

سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای در شکل دهی و تکوین هویت نوین ایرانی داشته و شهرسوخته شاخصترین محوطه باستانی این خطه، در دشت سیستان در شمال استان قرار گرفته است. موقعیت دقیق این محوطه که تاریخی بین ۳۵۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد (۵۵۰۰ تا ۴۳۰۰ سال پیش) را دارد در ۵۵ کیلومتری جنوب شهر زابل می‌باشد. اگرچه سابقه کاوشهای باستان شناختی در آن به بیش از ۵۰ سال می‌رسد که از این نظر یکی از موارد نادر در باستانشناسی آسیای غربی به شمار می‌رود اما چگونگی اطلاق نام شهرسوخته به این محوطه بزرگ در غرب آسیا چندان روشن نیست. کاوشهای پیگیر باستانشناختی در این محوطه ۲۰۰ هکتاری نشان داده که زندگی در آن طی چهار دوره فرهنگی بی‌وقفه جریان داشته و بازه زمانی در حدود ۱۲۰۰ سال را در بر می‌گیرد.
کاوشهای باستان‌شناسی دوران پس از انقلاب توسط گروه ایرانی به سرپرستی دکتر سید منصور سجادی با هدف شناسایی و بازنگری در فرایندهای فرهنگی شهرسوخته و دشت سیستان در عصر مفرغ از سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کرده و تا به امروز ادامه داشته است.
این کاوش‌ها در دو بخش مسکونی و گورستان به انجام رسیده که نتایج اولیه آن در قالب ۱۵۰ مقاله و کتاب منتشر شده است. کاوشهای باستان‌شناسی شهرسوخته از سال ۱۳۹۶ متمرکز بر بخش مسکونی شهرسوخته بوده و کارگاه‌هایی را در بخش مسکونی شرقی و یادمانی به انجام رسانده است. از سال ۱۳۹۵ گروه ایتالیایی مطالعات میان رشته‌ای با هدف مطالعه بر روی اسکلتهای انسانی به دست آمده از گورستان، بقایای گیاهی و جانوری یافت شده از کاوش‌ها و مطالعه بر روی اقلیم منطقه به جمع گروه ایرانی پیوسته تا ضمن کاوش در کارگاه شماره ۳۳، اطلاعات بیشتری از زندگی و اقتصاد معیشتی مردمان شهرسوخته را به علاقه مندان عرضه کند.
مطالعات باستان‌شناسی گروه ایرانی متمرکز بر بخشهای مسکونی شرقی، بخش مرکزی و بخش شمالی بوده که شواهد ارزشمندی را به ویژه درباره دوره شکل گیری و دوره نابودی عرضه داشته است که تا پیش از این کاوش‌ها در هاله‌ای از ابهام بودند. شواهد دوره نخست که دوره شکل گیری نام دارد است از عمیق‌ترین لایه‌های باستانی در عمق حدود ۵ متری تپه به دست می‌آید که تاریخی بین ۵۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش (۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد) دارد و در بخش مسکونی شرقی متمرکز است. در این دوره شاهد حضور مردمانی از سرزمینها همسایه همانند بلوچستان، کرمان، خراسان و همچنین بازرگانانی از فارس و خوزستان در شهرسوخته هستیم که به نظر می‌رسد بی‌هیچ درگیری و تنش مشخصی در کنار هم به زندگی و داد و ستد مشغول بوده اند. لوحه یا تبلتهای حسابداری دوره آغاز ایلامی، از این لایه‌ها به دست آمده و نشان می‌دهد که شهرسوخته ناحیه‌ای پویا در بازرگانی با مناطق دوردست غربی همچون کرمان، فارس و خوزستان بوده است. این لوحه بر اساس سامانه شمارشی دهگانی (ده تایی) آغاز ایلامی در جنوب غرب ایران که زادگاه چنین اشیایی است ساخته شده و نشان می‌دهد که یک کالا توسط یک فرد که ما نشان آن را از روی اثر مهری که روی این لوحه کشیده شده می‌شناسیم، به شهرسوخته انتقال داده شده است.
دوران بعدی (۲۹۰۰ تا ۲۵۰۰ پیش از میلاد) دوره ثبات و استانداردسازی است که ما آن را به نام فرهنگ شهرسوخته می‌شناسیم و شواهد آن از کاوش در بخشهای مرکزی و یادمانی به دست آمده است. طیف وسیعی از مواد فرهنگی شناخته شده همانند پیکرکهای انسانی و جانوری مهر و مهره‌های تزیینی و سفال استاندار نخودی منقوش یک رنگ و رنگارنگ نشانه‌ای از ثبات طولانی مدت در حدود ۵۰۰ است.
دوران نابودی از حدود ۲۴۰۰ پیش از میلاد شروع می‌شود و تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد طول می‌کشد. تغییر بستر دریاچه هامون به دلیل خشکسالی مهمترین علت برای این پایان است که احتمالا بوسیله یک آتش سوزی در واپسین زمان حیات شهرسوخته تکمیل می‌شود و زندگی برای همیشه در این محوطه متوقف می‌شود. شاید نام شهرسوخته از همین شواهد سوختگی که جهانگردان و مردمان محلی بر روی تپه می‌دیده‌اند آمده باشد

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=1294
  • نویسنده : حسین مرادی
  • منبع : مجله نیم روز
  • 445 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.