• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
::: 3305 ::: 9
0

: آخرین مطالب

موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز

6
گفتگوی مهدی احمدی با منصوره اتحادیه:

برای اصلاح مسائل زنان به تغییرات ساختاری نیاز داریم

  • کد خبر : 4175
  • 12 مهر 1401 - 20:57
برای اصلاح مسائل زنان به تغییرات ساختاری نیاز داریم
در ابتدا ما زنان باید بتوانیم با هم گفت‌وگو داشته باشیم؛ یعنی در شرایطی به سر می‌بریم که زنان از هر طیف، شغل، طبقه و… نمی‌توانند با هم صحبت کنند. اگر عده‌ای بی‌حجاب، عده‌ای با حجاب، عده‌ای متظاهر یا عده‌ای واقعی هستند؛ اما با همه اینها ما همه زن هستیم و مسائل و مشکلات همه ما یکی است، پس باید بتوانیم با هم گفت‌وگو کنیم اما این اتفاق عملی نشده است و برای همین هم ما زنان همدیگر را نمی‌فهمیم.

دکتر «منصوره اتحادیه» معتقد است ما زنان به دلیل اینکه با هم گفت‌وگو نداشته‌ایم همدیگر را نمی‌فهمیم؛ اگر می‌خواهیم صدای زنان شنیده شود، باید اجماع برای حل مسائل آن‌ها در جامعه به وجود آید.

جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس، رویکرد متفاوتی در موضوع زنان داشته که هرچند در مواردی مورد انتقاد بوده اما در عین حال زنان کشور در دهه گذشته، موفقیت‌های پرشماری نیز در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و. . داشته‌اند. با این وجود همچنان زنان مطالبات برآورده نشده‌ای دارند که کم‌توجهی به آن‌ها از یک سو سبب نارضایتی جامعه زنان و از سوی دیگر بهانه تخطئه نظام از سوی رسانه‌های مخالف و خارج‌نشینان می‌شود.

در این شرایط، نقد و بررسی وضعیت زنان ایرانی و آسیب‌شناسی مدیریت مسائل زنان، از نگاه خود آن‌ها که در میدان‌های واقعی و مبارزه با مشکلات حضور دارند، برداشتی منطقی به دست می‌دهد و از مسئولان سطوح مختلف نظام هم انتظار می‌رود به این مطالبات و راه‌حل‌ها توجه کرده و آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

در این راستا، به گفت‌وگو با دکتر «منصوره اتحادیه» استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران و مدیر نشر تاریخ ایران پرداخته‌ایم.

اتحادیه، به روایت واقعی از زبان زنان اشاره می‌کند و معتقد است: روایت واقعی بسیار قابل بحث و گفت‌وگوست زیرا هر فردی مشاهدات مخصوص به خود را دارد. پس اینکه روایت واقعی چیست و از زبان چه کسی بیان می‌شود، خود جای بحث دارد.
وقتی می‌خواهیم روایت واقعی از زبان زنان داشته باشیم، باید به این مساله توجه کنیم که هر فردی روایت خود را بیان می‌کند و این روایت از زبان آن فرد است و به شخصیت، سن، تحصیلات و… بستگی دارد. بنابراین هر روایتی نوعی تفسیر شخصی است که از زبان هر فردی بیان می‌شود. پس من مسائل و مشکلات زنان را از زبان خودم بیان می‌کنم.

  • باید نصف یا یک‌سوم از نمایندگان مجلس کشور زنان باشند

مدیر نشر تاریخ ایران تاکید دارد، اگر یک دموکراسی واقعی برقرار باشد که در کمتر کشوری هم وجود دارد، باید نصف یا یک‌سوم از نمایندگان مجلس کشور زنان باشند.
از نظر او، اگر ما می‌خواهیم نظرخواهی کنیم و ببینیم که زنان واقعاً چه نظر و ایده‌ای دارند، باید این اتفاق بیفتد. در صورتی که نه تنها در کشور ما بلکه در کمتر کشور این اتفاق افتاده است. به جز چند کشور حوزه اسکاندیناوری که یک حد نصابی میان زنان و مردان در مجلس وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی از زنان صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم مسائل و مشکلات آن‌ها را بررسی کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که آن‌ها شبیه هم نیستند، بلکه با زنانی از طبقه‌های مختلف، با سن‌های متفاوت، خواسته و طرز تفکرهای متفاوت و… مواجه‌ایم. پس نمی‌توانیم یک عده اندک را نماینده زنان بدانیم. بنابراین اگر می‌خواهیم صدای زنان شنیده شود، باید به همه این مسائل توجه کنیم.

اتحادیه در خصوص حل مسائل و مشکلات زنان می‌گوید: در ابتدا ما زنان باید بتوانیم با هم گفت‌وگو داشته باشیم؛ یعنی در شرایطی به سر می‌بریم که زنان از هر طیف، شغل، طبقه و… نمی‌توانند با هم صحبت کنند. اگر عده‌ای بی‌حجاب، عده‌ای با حجاب، عده‌ای متظاهر یا عده‌ای واقعی هستند؛ اما با همه اینها ما همه زن هستیم و مسائل و مشکلات همه ما یکی است، پس باید بتوانیم با هم گفت‌وگو کنیم اما این اتفاق عملی نشده است و برای همین هم ما زنان همدیگر را نمی‌فهمیم.
متاسفانه این گفت‌وگو از اول انقلاب تا به امروز شکل نگرفته و نوعی جبهه‌گیری سیاسی ایجاد شده است. اما هنوز می‌شود که این گفت‌وگو صورت گیرد زیرا زنان خواسته‌هایی دارند که مختص خودشان است؛ ایده‌آل آن است که علیه هم جبهه‌گیری نداشته باشند و این خواسته‌ها و مسائل را با همدیگر حل کنند.

استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران به تجربه شخصی خود به عنوان یک استاد دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: در گروه تاریخ دانشگاه تهران که سال‌ها تدریس کردم به عنوان یک زن هیچ مشکلی نداشتم و در گروه تاریخ خیلی با احترام با ما چند نفر استاد زن برخورد می‌شد و هیچ تبیعضی به دلیل زن بودن، حس نکردم.

وی در ادامه می‌افزاید: البته در سطح جامعه این اتفاق نمی‌افتد؛ ما باید ببینیم چند رئیس دانشگاه در ایران زن هستند، چطور زنان می‌توانند استاد باشند اما نمی‌توانند رئیس دانشگاه شوند. زنان در ادارات ایران پیشرفت نمی‌کنند؛ تا یک حدی پیشرفت دارند اما بالاتر از آن نمی‌توانند پیشرفت اداری داشته باشند. این آقایان هستند که عقیده دارند که زنان نمی‌توانند چنین کارهایی انجام دهند. اگر یک زن قابلیت تدریس در دانشگاه دارد، پس حتماً قابلیت برعهده داشتن ریاست دانشگاه هم دارد؛ بنابراین تبعیض در خصوص زنان اتفاق می‌افتد. من همیشه گفته‌ام در جامعه برای هر زنی که کار می‌کند، چند آقا در صف هستند که جایگاه او را اشغال کنند.

  • زنان باید حرفشان را آزادانه بزنند

اتحادیه، بهترین راه برای حل مسائل و مشکلات زنان در جامعه را ایجاد گفت‌وگو میان زنان و مردان می‌داند و می‌گوید: مردان باید بپذیرند که با زنان برای حل مسائل گفت‌وگو داشته باشند؛ اینکه آن‌ها باید بخواهند که این مسائل حل شود. برای این کار هم ابتدا باید مساله را شناخت و بعد به دنبال حل آن رفت زیرا هیچ مساله‌ای نیست که قابل حل نباشد به شرط اینکه ما بخواهیم آن را حل کنیم.
البته باید زنان بتوانند آزادانه و بدون هیچ ملاحظه‌ای حرفشان را بزنند. فکر می‌کنم همیشه برای مشکلات راه‌حل وجود دارد و می‌شود آن را حل کرد. در شرایط کنونی، جامعه ما نیازمند آشتی عمومی است.

مدیر نشر تاریخ ایران معتقد است، برای ایجاد موفقیت در حوزه زنان باید پشتکار داشت و ناامید نشد: «من به شخصه در حوزه تخصصی خودم بسیار کار کردم و عقیده دارم فردی که تلاش کند بالاخره موفق خواهد شد. البته امکانات هم موثر است؛ برای من به شخصه این امکانات فراهم بود اما این امکانات مانع از این نبود که جلوی کار و تلاش من را بگیرد. فکر می‌کنم هر فردی که موفق است با کار کردن، این موفقیت را به دست آورده است».

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4175
  • 77 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.