• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

3

انقلابی که به آن خیانت شد | فیاض زاهد

  • کد خبر : 639
  • 20 بهمن 1400 - 21:05
انقلابی که به آن خیانت شد | فیاض زاهد
چرا از سنت سخن می‌گویم؟ چون گویا همه انقلاب‌ها در معرض این دگردیسی قرار دارند. مرتضی مطهری را بی‌شک باید یکی از پایه‌گذاران این انقلاب دانست. او رابطه وثیقی با رهبری فرهیخته انقلاب امام خمینی داشت. شاید نگرانی از همین سنت‌های نانوشته بود که او را وادار کرد تا در کتاب «مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی» از تهدیدی سخن براند که همه جنبش‌ها و نهضت‌های تاریخی را می‌تواند در معرض خطر قرار دهد.

تروتسکی کتابی دارد با عنوان «انقلابی که به آن خیانت شد». در این کتاب او شرحی مستوفا از روند رویدادهای متصل به تحقق انقلاب روسیه را بیان می‌کند. به کامیابی‎ها و ناکامی‎ها و نیز بر گستره‌ای از رویدادهای منتهی به ظهور استالین اشاره می‌کند. اینکه چگونه انقلاب به انحراف کشیده شد. چه عللی موجب این امر بودند. نوشته او از این جهت دارای اهمیت است که اگر بخواهیم برای رهبری انقلاب روسیه مثلثی رسم کنیم، به سه نام مشهور می‌رسیم. لنین، تروتسکی و استالین.
لنین رهبر انقلاب و تروتسکی تئوریسین آن و استالین مدیر اجرایی حزب بود. اما روندها مطابق میل تروتسکی پیش نرفت. نگرانی‌های لنین درباره حس جاه‎طلبانه و فرصت‎طلبانه استالین نیز باعث شد تا مردان موثر و شجاعی که قدرت و اراده تاکید بر این نگره را داشتند، وادار به واکنش شوند. اما همواره این رهبران به حق و با فضلت نیستند که در برتری قرار می‌گیرند. گویا سنتی است تاریخی که مردان تشکیلات و البته اهل لابی و رانت موفق‌تر از متفکرانی هستند که به تبع سابقه خود، دوگانه تکبر و خود حق پنداری آن‌ها را در محیطی شیشه‌ای قرار می‌دهد.

چرا از سنت سخن می‌گویم؟ چون گویا همه انقلاب‌ها در معرض این دگردیسی قرار دارند. مرتضی مطهری را بی‌شک باید یکی از پایه‌گذاران این انقلاب دانست. او رابطه وثیقی با رهبری فرهیخته انقلاب امام خمینی داشت. شاید نگرانی از همین سنت‌های نانوشته بود که او را وادار کرد تا در کتاب «مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی» از تهدیدی سخن براند که همه جنبش‌ها و نهضت‌های تاریخی را می‌تواند در معرض خطر قرار دهد.
انقلاب در ذات خود موید این نکته تلخ هم هست که معمولا انقلاب‌ها انجام نمی‌شوند، بلکه از راه می‌رسند. این از راه رسیدگی، می‌تواند به معنای همه موجبات تاریخی و اجتماعی برای ضرورت تحقق ارزیابی شود. یعنی اینکه بیش از آنکه فرزند اراده رهبران سیاسی باشد، تابع فرآیندهای پیچیده و چندگانه تحول تاریخی و اجتماعی است.
اما تحولات اجتماعی، رخدادهای مترتب برآن و ایجاد فصلی نوین در یک نظام سیاسی معنای دیگری هم دارد. اینکه در پس هر تحول کیفی می‌توان ارزیابی کمی نیز به دست داد.
در روش تحلیل سیستمی ما یک درون داد را سنجیده و با برون داد اندازه‎گیری و نتیجه‎گیری می‌کنیم. در اینجا با یک ارزیابی و تحلیل دوگانه کمی – کیفی طرفیم. اینکه نتیجه خواست و کنش مدیریتی یا سیاسی متصوره چیست؟
کندرسه در کنار برخی از جامعه‌شناسان از جمله پدر این علم، ابن خلدون، به حیات اندام‌واره‌های اجتماعی باور داشتند. اینکه هر کنش اجتماعی مانند کالبد بدن نیازمند بازبینی، ارزیابی و صحت عملکرد است. انقلاب روسیه نتوانست چنین کند. اما انقلاب فرانسه موفق به انجام آن شد. این جمع‌بندی خیلی هم سهل‌انگارانه محقق نشده است. آن‌ها نیز در گرداب خونین گیوتین انقلابی بارها سقوط و صعود داشته‌اند. شاید تجربه مدنی و تمدنی غربی، در کنار نهاد نویافته بورژوازی که به خوبی قوام یافته بود، به فرانسه برای توفیق در اهداف انقلاب مدد رساند. اما افزون بر آن، پیام انقلاب فرانسه، برخلاف گفتارهای واپسگرای ایدئولوژیک روسیه، انسانی و جهانشمول شد. انقلاب فرانسه توانست، چون محتوا و شکل پیامِ انقلابی خود را انسانی کرد.
در سالگرد انقلاب بزرگ اسلامی ایران این مولفه می‌تواند مورد بازبینی قرار گیرد. توجه من در این نوشته تنها بر دو نکته محدود می‌شود.
نکته اول آن است که از خود بپرسیم آیا انقلاب به پایان راه خود رسیده است؟ در این رابطه بد نیست دوباره به سراغ تروتسکی برویم. او واضع نظریه permanent revolution انقلاب دائمی است. تروتسکی معتقد بود انقلاب‌ها در آغاز توفنده و سیلابی هستند، اما پس از سالیانی دراز، به رودهایی کم رونق بدل می‌شوند. انقلاب که چون سیلاب‌های بینان برکن توصیف شده بود، به آب‌هایی برای بازی کودکان بدل می‌شود. این نظریه که انقلاب به پایان نمی‌رسد، گاهی به ابزاری برای تسویه حساب‌های درونی بدل شده است. انقلاب فرهنگی مائو و دوره هیستریک استالین نمونه‌های روشن آن هستند. شعارها محقق نمی‌شود، پیش فرض‌ها غلط از آب درمی‎آید و اینک نوبت قربانیان جدید است!
اینجا می‌توان به بازبینی آن محور کمی – کیفی بازگشت. انقلاب‌ها به تنهایی برای تحقق انقلاب‌ها رخ نمی‌دهند. انقلاب‌ها برای تغییراتی شگرف در جهت انجام اهداف و رویاهایی انسانی از راه می‌رسند. حال باید پرسید آیا انقلاب ما نیز در بازبینی آن رویاها کارنامه قابل قبولی دارد یا خیر؟
فارغ از آن که ما در گذشته طرفدار انقلاب بوده‌ایم و یا امروز طرفدار آن هستیم، نکته دوم به این حقیقت باز می‌گردد که نمی‌توان انکار کرد که انقلاب هنوز ظرفیت‌های رها نشده فراوانی دارد. امید به آن شعارها، بازسازی رویاهای اولیه، تحقق خواسته‌ها و مطالبات اصیل مطروحه در انقلاب، طرفداران فراوانی دارد. انقلابی که می‌توان نام مهمترین تحول کلاسیک قرن بیستم را برآن نهاد، همچنان می‌تواند الهام بخش باشد.
این گزاره موید به مولفه‌های دقیقی است. اینکه بازبینی و بازسازی روش‎ها، ساختار سیستمی و اصلاحات سیاسی در قالب کنش‌های سیاسی و اجتماعی موثر خواهد بود. اینکه تا چه زمانی فرض‎های متصوره پایدار است؟ به تحقق مولفه‌های مختلفی ارتباط پیدا کرده و نیازمند است.
می‌توان در این باره بیشتر هم سخن گفت. شاید!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=639
  • نویسنده : فیاض زاهد
  • منبع : مجله نیم روز
  • 428 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.