• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

5

پاسداشت سنت زیبای چهارشنبه‌سوری

  • کد خبر : 11168
  • 23 اسفند 1401 - 21:09
پاسداشت سنت زیبای چهارشنبه‌سوری
ایرانیان در شب آخرین چهارشنبه‌ اسفندماه هر سال همه با هم با شادی تمام و خوشحالی جشن می‌گیرند و آداب‌ورسوم زیبا و خاصی برگزار می‌کنند. چهارشنبه‌سوری امسال مقارن است با غروب تا پاسی از شامگاهان سه‌شنبه 23 اسفند.

این مراسم ریشه در آیین‌های ملی و باستانی سرزمین پاک و بزرگ ما دارد و بعد از حدود ۳۷۵۰ سال کماکان برگزار می‌شود و از قدیمی‌ترین زمان‌های تاریخ تاکنون پایدار مانده و حوادث روزگار نتوانسته خللی بر آن وارد کند. به این دلیل که ایرانیان از این گونه مراسم به‌خوبی مراقبت کرده و می‌کنند. آیین این شب بین تمام اقوام ایرانیان معمول است.

این یادواره تشریفاتی گوناگون دارد: بخشی از این تشریفات عمومی و مشترک میان مردم ایران و ملل دیگر آریایی است و بخشی دیگر خصوصی است.

زیباترین و قدیمی‌ترین آداب این شب آتش افروختن و جستن از آن و شادی کردن در کنار آتش است که هر بار می‌گویند: «زردی من از تو سرخی تو از من»، یعنی زردی، بیماری و ناتوانی را از من بستان و سرخی، شادابی و تندرستی را که در خود داری به من ببخش.

چنانچه آتش‌افروزی درون خانه باشد پس از سوخته شدن، خاکستری را که از آتش می‌ماند در خاک‌اندازی جمع و از خانه بیرون می‌برند، آن کس که آن را بیرون برده در هنگام بازگشت در می‌زند و از درون خانه از او می‌پرسند کیستی؟ از کجا آمدی و چه آورده‌ای؟ او پاسخ می‌دهد: «منم، از عروسی آمده و تندرستی آورد‌ه‌ام.»

در آیین‌های خاص می‌توان به کوزه‌ شکستن، آجیل خوردن، فال گوش ایستادن، گره‌گشایی، آش بیمار، فال گرفتن و … اشاره کرد.

آیین آجیل خوردن در شب چهارشنبه‌سوری از رسوم و آداب مخصوص است و باید آجیل شور و شیرین باشد.

آیین فال گوش ایستادن به این صورت است که کسانی که حاجتی دارند در این شب نیت می‌کنند و بر سر رهگذری به فال‌گوش می‌ایستند، نخستین عابری که گذشت به سخن او توجه می‌کنند و آن گفته را در استجابت مقصود به فال نیک یا بد می‌گیرند.

در خانه‌ای که بیماری باشد باید در شفای او کوشید که بیماری او به سال دیگر که چند روز بعد است نرسد، برای این کار آشی می‌پزند که به آش بیمار یا آش امام زین‌العابدین معروف است. قبل از تهیه آش درب منزل همسایه‌ها را می‌زنند و یا قاشق به ضرب مسین که همراه دارند می‌کوبند، صاحب‌خانه باید چیزی که بتوان در آش ریخت یا مقداری پول در آن ظرف بریزد و با آن مواد و پول لوازم آش را تدارک می‌بینند و آن آش را به بیمار و بقیه را به نیازمندان می‌دهند و معتقدند این آش هر دردی را شفا می‌دهد.

یکی از شیرین‌ترین آداب چهارشنبه‌سوری که بیشتر جنبه بازی و تفریح دارد، فال گرفتن با بولوئی (کوزه‌ کوچک دهان‌گشاد) است، دختران جوان چیزی را که نشانه‌ای از خود آن‌ها باشد در کوزه می‌اندازند و اشعار مختلفی که بتوان با آن تفأل کرد بر قطعه‌ کاغذی نوشته و تا کرده در آن کوزه می‌ریزند و از دختر کوچکی می‌خواهند دست در کوزه کرده و کاغذی را بیرون آورد و یکی از حاضران آن شعر را می‌خواند و سپس همان دختر یکی از اشیاء را بیرون می‌آورد؛ آن شعر فالی در حق صاحب آن نشانه است.

امروز هم کم‌وبیش بخشی از این آیین‌ها انجام می‌شود.

ناگفته نماند این جشن مانند بیشتر جشن‌های ایرانی به ستاره‌شناسی بستگی دارد و مبدأ همه‌ حساب‌های علمی تقویمی است. در آن روز در ۱۷۳۴ سال پیش از میلاد (۳۷۵۷ سال قبل) زرتشت پیامبر باستانی وحدانیت را برای اولین بار در جهان در جامعه‌ آن روز سر داد و پندار، گفتار و کردار نیک را که بنیاد سعادت انسان‌ها و همه‌ ادیان بر آن استوار است به عنوان رمز بقا مطرح کرد.

ایرانیان این مردمان سخت‌کوش و نیک پندار حساب گاه‌شماری جهان را در آن زمان بنیاد نهاده و کبیسه را پدید آوردند (ماه اسفند هر چهار سال یک‌بار ۳۰ روزه است) و تاریخ‌های کهن را درست و منظم کردند.

بر اساس منابع مختلف موجود، جشن چهارشنبه‌سوری در سال ۱۳۳۱ برای ۳۶۸۳ مرتبه و امسال برای بار ۳۷۵۳ ام برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11168
  • منبع : ستاره صبح آنلاین
  • 51 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.