• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

1

موزه گرافیک در تهران

  • کد خبر : 4600
  • 25 آبان 1401 - 15:06
موزه گرافیک در تهران
نشامی: بزرگراه شهید بابایی. خیابان استخر. بلوار استقلال. خیابان توحید. محوطه‌ شمالی پارک پلیس

عمارت مجیدآباد یا ارباب هرمز، بنایی متعلق به اواخر دوره قاجار بوده که در قریهای به همین نام قرار داشته است. بنا بر اسناد تاریخی، زمینهای این منطقه ابتدا در تصرف عینالدوله صدراعظم دربار قاجار بود. عمارتی که موزه گرافیک ایران در آن قرار دارد.

موزه گرافیک ایران، نخستین موزه طراحی گرافیک در آسیا است. این موزه سالانه میزبان گالریهای متعددی از آثار هنری هنرمندان گرافیست ایرانی و خارجی است. مجموعههای موزه، شامل آثاری از پیشگامان گرافیک مدرن تا طراحان همعصر است.

موزه گرافیک در دورههای مختلف دستخوش تغییرات اساسی بوده است، به گونه‌ای که مرمتکاران امروزی بنا، هویت اصلی آن را مربوط به دوران قاجار و پهلوی تشخیص داده‌اند. تزیینات بسیار جزئی در کنار کاربندیهای ساده خود گواه معماری قاجاری این بنا است.

در قسمت میانی و طبقه همکف این بنا حوض خانهای قرار داشته است که در گذشته در قسمت بالای این باغ قناتی وجود داشته که آن از آن جا به وسیله لولههای سفالی بنام تمبوشه به سمت حوض و فضای حوضخانه هدایت میشده است. بهطور کلی معمولاً حوضخانهها دارای بادگیر هستند، ولی عمارت ارباب هرمز فاقد این ویژگی است. همچنین بنای مذکور دارای ۲ گوشواره و هر گوشواره دارای طاقچههای جداگانه با رنگهای متنوع است که در دوره پهلوی اول به این بنا اتاقهای کناری و سقف اضافه شده و در دوره پهلوی دوم که همزمان با دوره ارباب هرمز است انتهاییترین اتاقها به آن اضافه شده است.

 عمارت فعلی معروف به ارباب هرمز با مساحت تقریبی ۹۰۰مترمربع به سبک ترکیبی از معماری سنتی با معماری غربی در دو طبقه به همراه زیرزمینی کوچک در ابتدا در باغی به وسعت یک میلیونمترمربع بنا شده بود که در حال حاضر ۴۲ هزارمترمربع از آن باقی مانده است. این بنا که از مکانهای دیدنی استان تهران در پایتخت است، در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

اما موزه گرافیک ایران به واسطه جهان گرافیک، بستری ارزشمند و پویا به روی مخاطبان خود میگشاید. موزه گرافیک ایران به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک و حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای حفظ، پژوهش و نمایش میراث طراحی گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز تأسیس شده است. مجموعههای موزه، شامل آثاری از پیشگامان گرافیک مدرن تا طراحان همعصر است. تاریخ بنای موزه، به سالهای پایانی دوره قاجار میرسد، اما در هستی تازهاش، پیکر و بستر فعالیت موزه گرافیک شده است. کمیته موزه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با هدف گردآوری، حفظ و نمایش آنچه بهعنوان تاریخ گرافیک ایران شناخته میشود، آغاز به کار کرد.

هرمز آرش معروف به ارباب هرمز متولد محله خیرآباد یزد بود. او با حاصل کار و تلاش خود در هندوستان، به ایران بازگشت و در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، تهرانپارس فعلی را از بیوه ابوالقاسمخان بختیار، بیبی عظیمه خانم بختیار، سه دانگ بنام خود و سه دانگ بنام همسرش، پری آگاهی آرش، خریداری کرد. این محدوده با حدود ۳۶ میلیونمترمربع مساحت، شامل سه قریه مجیدآباد، مهدیآباد و حسینآباد میشد. سپس هرمز آرش با مشارکت آقایان وفادار تفتی و رستم مرزبان و کمک آقایان مهندس ناصرزاده، پورتیمور و مهاجر، اقدام به نقشه‌برداری، خیابانکشی، تفکیک اراضی و ساخت مراکز عامالمنفعه شامل درمانگاه، مراکز پلیس، منابع آب، برقرسانی، مدارس، مساجد و غیره کرد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4600
  • منبع : ستاد گردشگری شهر تهران
  • 23 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.