• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

خانه موزه پروین اعتصامی در تهران

  • کد خبر : 4611
  • 25 آبان 1401 - 15:26
خانه موزه پروین اعتصامی در تهران
نشانی: شرق خیابان مصطفی خمینی (سیروس سابق)‌. پائین‌تر از چهارراه سرچشمه. کوچه شهید علیزاده کمیلی. انتهای بن بست اول. پلاک‌های ۶ ، ۸ و

این خانه در اصل متعلق به «یوسف اعتصامی آشتیانی» (اعتصام‌الملک)، پدر پروین اعتصامی بود. قدمت آن به اواخر قاجار و اوایل پهلوی می‌رسد. پروین اعتصامی پس از جدایی از همسر، باقی عمر خود را در این خانه سپری کرد و به همین سبب خانه مشهور به «خانه‌ی پروین» است. خانه پس از انقلاب به سه قسمت تقسیم شد که شهرداری تهران، خانه‌ شرقی را خرید و پس از مرمت به کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم) واگذار کرد. دو قسمت دیگر هنوز در مالکیت خصوصی اشخاص مختلفی قرار دارند.

این خانه در گذشته عمارت بزرگی با حیاط وسیع و شاه‌نشین و زیرزمین بود. بعد از انقلاب با فروش خانه به مالکان جدید، درون حیاط عمارت دیوارکشی شد و به سه خانه کوچکتر تبدیل شد. خانه سمت راست را شهرداری خرید و مرمت کرد. همچنین مالکان خانه‌ میانی آن را با هزینه‌ شخصی تعمیر و تا حدودی مرمت کرده‌اند، جایی که مراسم عروسی پروین اعتصامی در آن انجام شد. اتاق اصلی پروین هم که در نوجوانی در آن سکونت داشت در همین بخش خانه قرار دارد. اما خانه‌ سمت چپ چند سال پیش به کارگاه مبل‌سازی بدل شد و در معرض خطر آسیب است.

خانه‌ پروین به روشنی تحت تأثیر معماری نئوکلاسیک اروپایی است که روی بستر معماری قاجاری ایران نشسته است. سنتوری‌ها ستون‌های «شبه» یونیک کلاسیک روی تاق‌های کم‌خیز قاجاری در زیرزمین و اتاق‌های سه‌دری ایرانی قرار گرفته‌اند. حیاط کوچک خانه در مقابل هیکل نسبتا قابل اعتنای آن، نشانه‌ دیگری است که معماری نئوکلاسیک درشت‌قامت خود را در بستر ریزنقش و صمیمی ایران اواخر قاجار جا کرده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4611
  • منبع : ستاد گردشگری شهر تهران
  • 171 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.