• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

خانه موزه استاد معین در تهران

  • کد خبر : 4604
  • 25 آبان 1401 - 15:13
خانه موزه استاد معین در تهران
نشانی: تهران. خیابان پیروزی. میدان چهارصد دستگاه. انتهای خیابان بایزید بسطامی

خانه موزه دکتر معین تهران، یادگاری به جا مانده از این استاد بزرگ ادبیات فارسی است. خانهای که زمانی با منزل شاعر و تصنیفساز مشهور ایرانی محمدعلی امیرمجاهد دیواربهدیوار بود. اما اکنون این دو خانه را با یکدیگر ادغام کرده‌اند. در حقیقت، فقط قسمتی از چهارچوب در بین این دو خانه به جا مانده است. باید بدانید که استاد امیرجاهد پدر همسر دکتر معین بودهاست. این خانه زیبا و قدیمی، سال ۱۳۸۳ از خانواده دکتر معین و آقای امیرجاهد خریداری و در تملک شهرداری تهران در آمد. هدف از این کار، برگزاری کلاسهای ادبیات و موسیقی و همایشهای مربوط به این دو رشته بوده تا یاد و نام این دو مرد بزرگ عرصه هنر و ادبیات زنده نگه داشته شود.

نشستهای مولویخوانی و شاهنامهخوانی در این خانه بهطور مستمر در حال برگزاری است. همچنین، کتابخانه تخصص زبان و ادبیات فارسی نیز در این مکان مراجعان بسیاری دارد. جالب است بدانید که از خانه موزه معین تهران، بهعنوان لوکیشن فیلمها نیز استفاده میشود. فیلمهای مشهوری مانند شهرزاد، سرزمین کهن و حتی بیست و یک روز از آن دستهاند. در حال حاضر خانه استادمعین بهعنوان خانه موزه دکتر معین و امیرجاهد و مرکز موسیقی و ادبیات فعالیت میکند. طبقه همکف خانه بیشتر به امور اداری موزه اختصاص دارد و کلاسهای موسیقی در این طبقه و طبقه زیرزمین تشکیل میشود. در طبقه دوم خانه نیز کتابخانه و دفتر کار دکتر بههمراه میز کار و کتابهای ایشان واقع است.

در خانهموزه معین انواع سازها، تابلوهای شعر و خوشنویسی، تابلوهای استادان موسیقی و ادبیات و زندگینامه این هنرمندان از جمله خود استاد امیرجاهد و دکتر معین، لوازم شخصی استادمعین مانند کارت عروسی، کارتهای شناسایی، دانشنامهها، مدارک تحصیلی، جایزهها و نشانهای مهم بین‌المللی، کتابها، دستنوشتهها و یادداشتهای ایشان برای نگارش لغتنامه در معرض نمایش قرار دارد.

عکسهایی نیز از بزرگان موسیقی و ادبیات که به موزه آمده‌اند، روی دیوار به چشم میخورد. در حیاط خانه دکتر معین دیوار کاشیکاری شده دیده میشود که روی آن اسامی استادان هنر، سینما و موسیقی حک شده است که از این مکان دیدن کرده‌اند. خانه دکتر معین علاوه بر موزه بودن محلی برای برپایی کلاسهای آموزشی، همایشها و جشنوارههای ادبی و هنری است. در این خانه آموزش سازهای ایرانی و موسیقی جهانی، تئوری موسیقی و اصول آهنگسازی با حضور استادان برجسته ارائه میشود. تشکیل ارکستر، راه‌اندازی جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد، شرکت در جشنوارههای موسیقی بین‌المللی فجر و کلاسیک ایرانی نیز از دیگر برنامههای این مرکز است. در خانه دکتر معین همچنین نشستهای ادبیاتی همچون فردوسیشناسی و مولاناشناسی، بزرگداشت هنرمندان ادبیات و موسیقی برگزار میشود.

در حیاط خانه دکتر معین یک کارگاه تارسازی ایجاد شده است؛ بهعلاوه، این مرکز مجهز به کتابخانه تخصصی زبان و ادبیات فارسی است و علاقهمندان زیادی به این منظور به این مکان مراجعه میکنند. استاد دکتر معین، نخستین ایرانی بود که دکترای غیرپزشکی گرفت (در رشته ادبیات فارسی). خاطرات جالبی در این باب از او نقل میکنند. خدمات این مرد بزرگ بسیار فراتر از حد یک «دکتر» معمولی بود. از جمله اینکه ریاست مؤسسه لغتنامه دهخدا را برعهده گرفت و وقتی کاستیهای این لغتنامه را دریافت، خود دستبهکار نوشتن شاهکارش شد: فرهنگ معین. او در عین حال وارث علامه دهخدا در جمعآوری لغاتنامه دهخدا بود. نهایتاً این استاد خستگیناپذیر، بر اثر فشار کار به کما رفت و درگذشت. اما خانه او اینک پابرجاست و تبدیل به موزهای تماشایی شده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4604
  • منبع : ستاد گردشگری شهر تهران
  • 150 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.