• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

4

محمد حسین مهدیخانی : عاشورا و نقطه عطف و اتحاد مسلمانان

  • کد خبر : 13608
  • 07 مرداد 1402 - 0:12
محمد حسین مهدیخانی : عاشورا و نقطه عطف و اتحاد مسلمانان
اینکه فردی مصلح و معلم و فرمانده بودند که در سخت ترین شرایط اخلاقمداری و ارزشهای اخلاقی را فدا نکردند.

عاشورا به عنوان نقطه عطف و اتحاد مسلمانان قرار گیرد .شیعه و سنی بر حق بودن #امام_حسین (ع) اتفاق نظر دارند .هر چند افراطیون هر دو مذهب باعث جدایی و تفرقه در میان مسلمانان می باشند .در هزار و چهارصد و اندی سال پیش اتفاقاتی روی داده که جبهه حق و باطل را در میان مسلمین جهان آشکار ساخته ، اما هنوز هم عده ای در میان مسلمانان تفرقه می اندازند تا به راحتی در حکومت ماندگار شوند . اگر مسلمین جهان و علمای شیعه و سنی که به هدف عالی سیدنا حسین اعتقاد دارند ، باید در کنار هم قرار گیرند و حاشیه ها را کنار بگذارند، تا ایام ” تاسوعا و عاشورا ” به نقطه اتصال افکار ضد ظلم و فساد در جامعه مسلمین بیانجامد . متاسفانه در این ایام مداحان کم سواد و احساساتی که از کتاب##روضه‌الشهدا که مملو از دروغ و خرافات است، مداحی می نمایند، باعث بدبینی شیعه و سنی نسبت به همدیگر شده اند. در حالی که بزرگان اهل سنت همچون ابن کثیر و امام احمد بن حنبل در مورد امام حسین (ع) چنین می گویند : #ابن_کثیر می گوید:برهرمسلمانی  واجب است که درشهادت امام حسین اندوهگین باشد ،چون او از سادات  مسلمین ،علمای صحابه،نوه ی رسول الله،شجاع،،عابد وسخاوتمند بود. #امام_احمد_بن_حنبل ،امام اهل حدیث ،کشتن امام حسین را بزرگترین گناه کبیره می دانست واز یزید متنفر بود .هنگامی که ازایشان پرسیدند :آیا یزید را دوست داری؟ گفت:خیر،آیا کسی که به خدا و روز رستاخیز ایمان داشته باشد می تواند یزید را دوست داشته باشد؟ علت اینکه بیشتر انسانهای آزاده جهان به امام حسین عشق و علاقه دارند : روش اعتدالی ایشان بود که از قرآن گرفته بودند . دوم اینکه فردی مصلح و معلم و فرمانده بودند که در سخت ترین شرایط اخلاقمداری و ارزشهای اخلاقی را فدا نکردند. امام ، به حفظ جایگاه انسان و برپایی حکومت مردمی و تمدن اسلامی واقف بودند .امام حسین از نظر فقهی و شرعی و علمی فقیهی پرهیزگار بود ، #ابن_قیم او را از فقهای صحابه به شمار می آورد . اکثر کتابهای اهل سنت بر عدالت ،علم و فضل او اتفاق نظر دارند.زیرا اوصاف و فضائل را از پدر و جدش به ارث برده بودند .سیدنا حسین (ع) طرفدار حکومت مردمی بود و هنگامی که معاویه می خواست حکومت را موروثی نماید آنرا مخالف روش اسلام دانستند.#اقبال_لاهوری امام حسین را مانند ابری می داند که شوره زار کربلا را به گلستان تبدیل کرد وبا خون خود  بستر  عدالت خواهی را ایجاد وبرای همیشه بنیاد استبداد را ازبین برد وبنای عدم تسلیم درمقابل غیر خدارا بنیاد نهاد . در جمهوری اسلامی که اهل تشیع و تسنن در کنار هم زندگی مینمایند و صاحب منصبان حکومت بیشتر از اهل تشیع می باشند ،می توانند ،با کنار گذاشتن حواشی و محدود کردن تندروهای هر دو مذهب یک اتفاق نظر و دیدگاه روشنفکرانه و عالمانه را به دنیای اسلام عرضه بدارند که اولین قدم آن استفاده از نیروهای خوشفکر و تحصیلکرده اهل سنت در مدیریت ها و پست های وزارتی و … می باشند . دومین قدم محدود کردن مداحانی که به صحابه گرامی پیامبر اکرم (ص)در ایام فاطمیه و ماه رمضان و ماه محرم بی حرمتی می نمایند . گاها این بی حرمتی ها پشتوانه دولتی دارد که باعث تاسف مضاعف است .ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا فرصتی است برای بازبینی نقاط ضعف و قوت جامعه اسلامی که در جهت اتحاد حرکت نمایند و سیلی محکمی بزنند بر دهان کسانی که به خاطر قدرت و منافع خودشان باعث تفرقه بین مسلمین می شوند . ما ،مسلمانان باید با صبر و تدبیر راه شکوفایی اندیشه های ناب اسلام محمدی را در جهان بگسترانیم و جامعه ای بسازیم که در آن شیعه و سنی و سایر اقلیت های دینی و غیر دینی در کنار هم با آرامش و آسایش و احترام متقابل به همدیگر و حفظ حقوق شهروندی یکدیگر زندگی شاد به همراه امید به آینده داشته باشند . جامعه اسلامی ، با شعار و طبل و تنبک ساخته نمی شود بلکه با عمل و احترام به عالمان و روشنفکران مستقل آن جامعه فارغ از دین و مذهب و مسلکشان ساخته می شود. جامعه ای که روشنفکران و عالمان مستقل در جایگاه واقعی قرار گیرند ، خود به خود افراد چند چهره از مناصب قدرت توسط مردم آگاه حذف می شوند و جامعه در مسیر اعتدال و رشد و بالندگی قرار می گیرد .بیایید تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار نماییم که هم مردمی باشد و هم آگاهی و شعور در آن موج بزند. عاشورای نسازیم که پر از خرافه و جهل باشد که اگر امام حسین (ع) هم آنرا ببیند تشخیص ندهد که برای چه کسی اینگونه عزادرای می نماییم !

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13608
  • نویسنده : محمد حسین مهدیخانی
  • 13 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.