با نگاهی به سرفصل دورههای موسیقی در برخی دانشگاههای برجسته دنیا همچون آکسفور و سیتی کالج لندن، یو سی ال ای و ارواین آمریکا و نیز برلین و اشتوتکارت آلمان به این نتیجه میرسیم که تدریس موسیقی ایرانی به منظور شناخت بهتر از فرهنگ غنی ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
مصاحبه اخیر پاول تیمرمن از موزیسینهای بلژیکی و اذعان به این امر که قبل از آموزش موسیقی ایرانی باید زبان فارسی بیاموزم تا با کنه فرهنگ ایرانی آشنا بشوم یکی از نمونههای بسیاری است که طی سالهای آشناییم با چهرههای برجسته هنری و علمی دنیا با آن برخورد داشتهام.
یکی از کوتاهترین راههایی که میتوان فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی کرد، زبان موسیقی اصیل ایرانی و معرفی سازهایی است که قابلیت جهانی شدن را داشته باشند. حضور در شهرها و مراکز فرهنگساز دنیا همچون ملبورن، سیدنی، مسکو، سنپیترزبورگ، برلین، نیویورک، لس آنجلس، بوستون، لندن، تورونتو، ونکوور و پاریس میتواند از جمله راهبردهای موثر در جهانیسازی فرهنگ ایرانی، بومی و اسلامی ما باشد.
حضور مستمر رئیس کنسرواتوار تهران،دکتر بهزاد معافی، در کنسرواتوارهای با پرستیژ جهان همچون چایکوفسکی مسکو، بوداپست مجارستان، براتیسلاوای اسلواکی، وین اتریش، چایکوفسکی کیف اکراین، گدانسک لهستان و … موجب آشنایی بیش از پیش استادان و دانشجویان این مراکز از موسیقی ایران و شناخت دقیق و تخصصیتر متقابل از ظرفیت سازهای سنتی شده است.
امسال برای نخستین بار فستیوال پیانو کنسرواتوار تهران که در حال آماده شدن برای برگزاری هشتمین فستیوال است با حضور داوران بینالمللی از اتریش و ایتالیا خواهد بود. امیدواریم در سال آینده فستیوال پیانو کنسرواتوار تهران به صورت کاملا بینالمللی با حضور داوران و مسابقه دهندگان از کشورهای مختلف برگزار شود که این اتفاق شروعی برای حضورجدی و آکادمیک در مجامع جهانی موسیقی و هنر است.
علی معافی (قائم مقام کنسرواتوار تهران و موسسه آموزش عالی آزاد نهاوند)