• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

کنیسه عزرا یعقوب در تهران

  • کد خبر : 4836
  • 30 آبان 1401 - 10:13
کنیسه عزرا یعقوب در تهران
آدرس : تهران – خیابان امام خمینی – کوچه سنگی – کوی حکیم – پلاک

در میان کوچه پس کوچه­های قدیمی عودلاجان دربی ساده و قدیمی وجود دارد که بر سردرش نام “انجمن کلیمیان ایران” و “کنیسه عزرا یعقوب” با خطی خوش نوشته شده است. کنیسه عزرا یعقوب از قدیمی­ترین کنیسه­های تهران است که دارای چند اتاق ساده در اطراف حیاطی نسبتاً بزرگ بوده و تاریخ ساختش به دوران ناصرالدین شاه قاجار باز می­گردد. دورانی که اکثر ساکنین محله را قشر مرفه جامعه و یهودیان تشکیل داده بودند. یکی از این ساکنان فردی یهودی به نام “عزرا یعقوب” بود که از تاجران معروف و ثروتمند زمان خود به شمار می­رفت. در سال ۱۲۷۳ ه.ش این تاجر معروف پس از ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت. پس از مرگ عزرا یعقوب، همسرش “صنوبر حق نظر” تلاش کرد تا وصایای ایشان را اجرا کرده و قسمتی از اموالش را صرف امور خیریه کند. او علاوه بر ساخت کنیسه عزرا یعقوب، یک آب­انبار و مکتب­خانه هم ساخت و هزینه ساخت کنیسه­ای برای یک بیمارستان در اورشلیم را تقبل کرد.

از آن پس کنیسه عزرا یعقوب به یکی از مکان­های مهم و مقدس یهودیان برای برگزاری مراسم دینی و جلسات تبدیل شد. همچنین این کنیسه در دوره­های زمانی مختلف، پناهگاه و خانه­ای امن برای تعداد زیادی از یهودیان بی­خانمان بود. در بازه سال­های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۶ ه.ش یهودیانی از سمرقند و بخارا به تهران آمدند و برای مدتی در کنیسه عزرا یعقوب پناه داده شدند تا مقدمات مهاجرتشان به اسرائیل فراهم شود و بتوانند با خیالی آسوده به این کشور نقل مکان کنند. پس از آن در زمان جنگ جهانی دوم که ایران پذیرای مهاجرین یهودی زیادی از لهستان بود، به عده­ای از آنان در همین کنیسه پناه داده شد. اما از دهه چهل به بعد محل سکونت یهودیان به شمال تهران تغییر یافت و عده زیادی از این محله قدیمی خارج شدند. همچنین با وقوع انقلاب اسلامی نیز تعداد زیادی از یهودیان مقیم ایران به خارج از کشور مهاجرت کردند و تعداد کمی از آن­ها در کشور باقی ماندند. این دو عامل در خلوت­ شدن و از رونق افتادن کنیسه عزرا یعقوب تأثیر زیادی داشتند.

در سال ۱۳۸۳ ه.ش این کنیسه قاجاری، به لحاظ داشتن معماری خاص آن دوران مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و پس از تلاش­های فراوان به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. لازم به ذکر است که داخل کنیسه نیز همچون ظاهر ساختمان از سادگی خاصی تبعیت می­کند. در سالن اصلی کنیسه جز چند طاقچه ساده و چند پنجره چوبی، تزئیینات دیگری به چشم نمی­خورد و فضا با ساده­ترین اثاثیه موجود پر شده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4836
  • 169 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.